چكيده
بر اساس مطالعات انجام شده، در طول يك دهه اخير ، عوامل متعددي ازجمله آگاهي پائين والدين از مزاياي شير، نوشيدني هاي¬رقابت¬كننده، باورها و نگرش هاي غلط كودكان در مورد اهميت شير، بر روي مصرف اين ماده غذايي تاثيرگذار بوده¬ است. اين روند تأمين كلسيم و ديگرمواد مورد نياز كودكان را با مشكل مواجه خواهد ساخت. به¬خصوص اين¬كه بيماري پوكي استخوان به طور قطع با دريافت كافي كلسيم در سنين كودكي و نوجواني ارتباط دارد. از طرفي شيوع توقف رشد در پايان دوران شيردهي كودكان ضرورت توجه جدي به مصرف گروه موادغذايي شير و لبنيات را در اين گروه سني مي طلبد. در پژوهش انجام شده مشخص شده است كه تبديل يك رفتار مثبت به عادت نياز به عوامل انگيزشي و ترغيبي دارد، در اين مطالعه توصيفي- تحليلي تلاش شده است تا با استفاده از رويكرد يادگيري بازي محور، از بازي به عنوان عامل انگيزشي براي تشويق و ترغيب كودك به مصرف مقدار موردنياز شير بپردازد. در روند پروژه ابتدا به گردآوري اطلاعات ميداني در حوزه روانشناسي كودك، تغذيه كودك و اصول يادگيري بازي محور پرداخته شد. سپس بر اساس اصول طراحي، ايده¬هاي اوليه ارائه شدند و براساس نظر كاربران طرح نهايي انتخاب گرديد و در طي روند طراحي كاربرمحور ارزيابي گرديد و توسعه يافت. در پايان با استفاده از پرسشنامه و نتايج آماري فرضيه مطرح شده مورد ارزيابي واقع شد. نتايج نشان داد كه در جهت نيل به اهداف پژوهش، استفاده از ابزار بازي و سرگرمي به منظور ترغيب كودك به مصرف شير، عامل موثر بر بهبود مصرف اين ماده غذايي بود.
واژه¬هاي كليدي: طراحي، ترغيب، كودك، يادگيري بازي محور، مصرف شير.