-
شماره ركورد
16734
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
16734
-
پديد آورنده
حميدرضا پرتوي فر
-
عنوان
ساخت و پرداخت مدل هاي انتخاب محل كار و محل سكونت با استفاده از مدلهاي انتخاب گسسته
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامهريزي حمل و نقل و مهندسي ترافيك
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1394
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
در سالهاي اخير با اجراي طرح هاي اقتصادي در شهرها و تغيير كاربري هاي زمين بعضي از افراد و مشاغل ساكن و مشغول درمناطق شهري به علل مختلف اقتصادي و اجتماعي ترجيح داده اند محل زندگي و كسب و كار خود را تغيير داده و مكان زندگي و كار خود را به مناطق ديگر شهر انتقال دهند. رفع مشكلات شهري در راستاي توسعه پايدار، نيازمند شناخت دقيق اندركنش بين كاربري زمين و حمل و نقل مي باشد. انتخاب محل سكونت از مهمترين تصميماتي است كه توسط خانوار گرفته ميشود. اين تصميم بر الگوي سفر اعضاي خانوار و ساختار محيط شهري تاثير فراواني دارد. يكي از نقدهاي وارد شده بر مدلهاي محل سكونت در نظرگيري محل كار به طور از پيش تعيين شده در اين مدلهاست. پاسخ به اين نقد با مدلسازي همزمان محل سكونت و محل كار داده شده است. تاكنون، مدلهاي همزمان ساخته شده براي اين دو تصميم داراي ساختار لوجيت چندگانه، لوجيت آشيانهاي و لوجيت تركيبي بودهاند. در اين پژوهش مدلسازي همزمان انتخاب محل سكونت و محل كار با استفاده از رويكرد لوجيت چندگانه انجام شده است. مدلسازي اين پژوهش با استفاده از دادههاي مطالعات جامع حملونقل شهر مشهد در سال 1387 انجام شده است. در اين مطالعات قسمت داخلي شهر مشهد به 253 ناحيه ترافيكي تقسيم شده است. نواحي ترافيكي 253 گانه، به 13 انتخاب محل سكونت و محل كار تقسيمبندي شده است. علاوه بر مدل مستقل انتخاب محل سكونت و محل كار، مدلسازي همزمان دو تصميم با استفاده از مدلهاي انتخاب لوجيت چندگانه انجام شد. نتايج مدلسازي چندين نتيجه مهم در پي داشت: پيشبيني صحيح توسط مدلها نشان داد كه مدلهاي همزمان در پيشبيني محل سكونت و محل كار درصد پيشبيني صحيح همزمان براي انتخاب محل سكونت 9/14 درصد و براي انتخاب محل كار 2/11 ميباشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1395/12/03
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حميدرضا پرتوي فر
-
چكيده به لاتين
Growth of urbanized areas under the influence of technology, communication and development of transport system is inevitable in recent decades. This urbanization induces population growth and levels of economic activities which caused immigration of work force which all eventually cause congestion. Models of residential mobility typically have developed for illuminating the nature of location choice at different territorial scales or as part of an integrated model of land-use and transport. Residential household location is one of the driving forces of urban dynamics. Understanding and modeling residential location choice behavior is a primary concern for urban planners, policymakers, and researchers. Main body of research on modeling residential location choice model very little has been conducted on the data of Iran so far. The results would be used to suggest a proper model for the city of Mashhad, which can be used to model socio-demographic changes due to the interaction between land use and transportations systems. This paper presents a nested logit model with sampling of alternatives. The model was estimated using full-information maximum likelihood estimation methods.
Residential location choice is one of the most important decisions that households should make. This decision has many effects on household’s travel patterns and urban built environment. Considering predetermined residential locations is one of the weakness of these models. Joint modelling of residential and word location choices is a solution to this problem. So far, multinomial logit, nested logit and mixed logit are the structures that have been used for this joint modelling. In this research a multinomial logit model of residential and work location choice is represented. Data used in this research is from comprehensive transportation studies of Mashhad city in 1387. Inner part of the city has been divided in to 253 traffic zones, so far both decisions each person has 13 alternatives.
-
لينک به اين مدرک :