-
شماره ركورد
16887
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
16887
-
پديد آورنده
آويده كامراني
-
عنوان
تبيين عوامل موثر بر انتقال پيام در مكان با بهره گيري از رويكرد نشانه شناسي
-
مقطع تحصيلي
دكتري تخصصي
-
رشته تحصيلي
شهرسازي
-
تاريخ دفاع
دي 1395
-
استاد راهنما
دكتر مصطفي بهزادفر - دكتر اسماعيل شيعه
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
مكان، در كنار بسياري نقشها، حامل و منتقلكننده پيام است و از اين رو نقش رسانهاي دارد. مهمترين دسته از پيامهايي كه به واسطهي مكان منتقل ميشوند، آن پيامهايي هستند كه از سوي متخصصين و طراحان، براي مخاطبين و مردم در مكان به وديعه گذاشته شدهاند. در واقع طراحان با ايجاد مكان در پي انتقال انديشه و پيام خود به مخاطبين هستند.
اين پژوهش براي پاسخ به اين پرسش كه چگونه و با رعايت چه عواملي طراح ميتواند با طراحي مكان، پيام خود را به مخاطبان انتقال دهد شكل گرفته است. به منظور يافتن پاسخ اين پرسش و شناخت عوامل موثر بر انتقال پيام در مكان، از رويكرد نشانهشناسي بهره گرفته شدهاست. نشانهشناسي به عنوان يكي از رويكردهاي معناشناختي نشان ميدهد كه در زبان و در ديگر رسانهها پيام مولف به مفسر چگونه انتقال پيدا ميكند.
مطالعه اسناد و متون دست اولي و بنيادي در نشانهشناسي زبان و تحليل آنها به روش تحليل محتوا، پژوهشگر را به 22 عامل موثر در انتقال پيام در نظام نشانهاي زبان رسانده است. به منظور موثر دانستن يا ندانستن همين عوامل در مكان، از روش اجماع خبرگان و نظرسنجي از متخصصان و اساتيد رشتههاي مرتبط با مكان، معماري و شهرسازي بهره برده شدهاست.
نتايج بدست آمده از نظرسنجي از متخصصان و اساتيد نشان ميدهد كه همان عواملي كه در انتقال پيام در زبان موثرند در انتقال پيام در مكان هم به گونهاي مشابه تاثير گذارند. از اين ميان، بيست و دو عامل كه شامل: اختياري بودن، بي انگيزگي، ارزش، دلالت صريح و ضمني، ساختار، متن، جانشيني، همنشيني، نشانه نمادين، شمايلي، نمايهاي، ديجيتال، آنالوگ، اشتراك زباني، هم عصر بودن، وجود نظام باورهاي مشترك، هم فرهنگ بودن، مرجع ثابت و مفهومي، رمزگان محدود و گسترده هستند، همه به ميزاني در انتقال پيام در مكان موثر دانسته شدهاند.
بنابراين در نتيجهي مطالعات اين پژوهش، نشانهشناسي به عنوان يكي از رويكردهاي معناشناسي، براي انتقال پيام به كاربران مكان، عواملي را در اختيار متخصصان شهرسازي قرار مي دهد كه رعايت آنها ميتواند منجر به انتقال بهتر پيام مولف مكان، به مخاطبينش باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1395/12/16
-
تاريخ بهره برداري
8/22/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
آويده كامراني
-
چكيده به لاتين
Beside all it’s other roles، Place is a Media and it conveys messages. Most particular messages in place are those conveying by Architects and Urban designers. Like other Arts experts، They tend to convey messages thorugh their media and wants people understand their meanings.
This research is focused on How may designers help the process of place making to convey messages to people better، or in other word Regarding which elements in design process could help people understand the designer’s message better?
Reaching this target Semiology has been chosen as an approach which describes the process of conveying messages in language. So the assumption is shaped as:
“It seems that Semiology as an approach to Semantics can give place designers، obligations and indicators which help them convey their messages to people better.”
First of all by using Content Analysis on books and other written materials in language semiology، obligations and indicators had been found. Then the next step was to extend them into Place and testing whether they are working the same for Place or not. Testing part had been done based on Delphi technique and thorugh collecting the ideas of place experts. according to intrest and knowledge 10 experts had been selected، and in 3 questionnaire their ideas had been collected.
The answers had been analyzied using S.P.S.S software. The results show that all elements which are working in Language semiotics are working for place making too. Experts integrated ideas shows that all elements are working as indicators in place making and none of them are obligatory to convey messages in place.
Conclusion is that in order to making meaningful places which can convey specific messages to people، using the 22 founded indicators in this thesis would be helpful.
-
لينک به اين مدرک :