-
شماره ركورد
17128
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17128
-
پديد آورنده
سجاد صفري
-
عنوان
بررسي تاثير خلاقيت كاربران بر تركيب بهينه تيم توسعه محصول جديد در صنعت سرگرمي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي سيستم هاي اقتصادي اجتماعي
-
تاريخ دفاع
اسفند ماه 1395
-
استاد راهنما
دكتر سعيد شوال پور
-
استاد مشاور
دكتر آرمين جبارزاده
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
توسعه محصول جديد به عنوان يكي از مهمترين ابزارهاي ايجاد مزيت رقابتي براي شركتها، در موفقيت شركتها بسيار ضروري و تاثيرگذار است. اما مشكل اصلي بالا بودن احتمال شكست در اين پروژههاست. يكي از مهمترين عوامل موثر در موفقيت و يا شكست اين پروژهها تيم توسعه محصول جديد در شركتهاست تا جايي كه انتخاب تيم مناسب ميتواند سرنوشت يك پروژهي توسعه محصول جديد را رقم بزند. از طرف ديگر كاربران عموما، ديد و اطلاعات دقيقي نسبت به نياز و درخواست خود دارند. همچنين در برخي از صنايع مانند صنعت سرگرمي( اسباب بازي، بازي رايانهاي و محصولات فرهنگي رسانهاي) به واسطهي استفاده از محصولات خلاقانه، ميزان خلاقيت بالاتري نيز از خود بروز ميدهند. با توجه به برخوردار بودن كاربران از دو مهارت مهم مورد نياز در تيم توسعه محصول جديد(خلاقيت، درك نياز مشتري)، اين افراد ميتوانند به عنوان گزينههايي براي حضور در تيم توسعه محصول جديد در نظر گرفته شوند.
در اين پژوهش به كمك روش تحليل سلسله مراتبي و استفاده از نظرات خبرگان توسعه محصول جديد در صنعت سرگرمي، توانمنديها و مهارتهاي مورد نياز در تيم توسعه محصول جديد استخراج گرديده و در نهايت مدلي رياضي براي بهينه سازي تركيب تيم توسعه محصول جديد، توسعه داده شده است. اين مدل رياضي از دو تابع هدف يكي براي بهينه كردن مهارت افراد حاضر در تيم، و ديگري براي ايجاد يكساني بين افراد حاضر در تيم در مراحل مختلف، استفاده كرده است. همچنين براي تركيب توابع هدف از روشهاي تصميمگيري با معيارهاي چندگانه استفاده گرديده است. در ادامه مدل رياضي به كمك دادههاي واقعي يك شركت توليد اسباب بازي فكري حل شده و تيم بهينه انتخاب گرديده است. در نهايت با در نظر گرفتن تيپهاي مختلفي از كاربران صنعت سرگرمي (دانشآموزان، دانشجويان و ...) و استخراج مهارتها و ويژگيهاي آنها، اين كاربران نيز به عنوان پتانسيلهايي براي حضور در تيم توسعه محصول، وارد حيطهي تصميم گيري مدل گرديده و مدل حل شده است. نتيجه نشان ميدهد حضور برخي از اين كاربران در برخي مراحل توسعه محصول جديد كاملا منطقي و تاثيرگذار است و بهبودي در حدود 7 درصد در كيفيت تيم توسعه محصول جديد ايجاد مينمايد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/01/27
-
تاريخ بهره برداري
4/20/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سجاد صفري
-
چكيده به لاتين
New product development (NPD) is one of the most important tools for firms to achieve to success. But the main problem is the high risk of failure in these project. NPD teams are very important in success or failure of NPD projects so team formation has the main role in these projects. On the other hand, users of entertainment industry (brain teasers, computer games, multimedia) usually have good creativity because of using creative products also they exactly know what they really want. So they can present in the NPD team because of that two important skills (creativity, understanding customer requirements).
In this research the main skills for NPD teams are extracted by using of analytical hierarchical process (AHP) and opinion of experts. Then this problem solved with the mathematical model and real data from toy factory and solutions comprised with real team in this firm. Then the features of entertainment users (students, collegian, …) are extracted and these users and real users entered to the model. The result said that some users in some sections of NPD process are very good for NPD teams. For example, high school students are very good for idea generation section in NPD process.
-
لينک به اين مدرک :