-
شماره ركورد
17295
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17295
-
پديد آورنده
امين محمدنظر
-
عنوان
ارزيابي اندركنش عابر پياده و جريان ترافيكي وسايل نقليه در محل خطوط عابر پياده بدون چراغ راهنمايي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه و ترابري
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت ماه 1396
-
استاد راهنما
دكتر علي منصور خاكي
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
هدف از اين پژوهش مطالعه آماري اندركنش عابر پياده و وسايل نقليه و بررسي عوامل و مولفههاي تأثيرگذار در پذيرش فاصله از سوي عابران پياده در محل خطوط عابر پياده بينتقاطعي و بدون چراغ راهنمايي است. به اين منظور متغيرهاي متعددي از جمله متغيرهاي فردي، رفتاري و محيطي-ترافيكي در نظر گرفته شد و دادههاي مربوط به آنها با فيلمبرداري از محل برداشت شد. پس از استخراج دادهها از تصاوير ويدئويي، با استفاده از مدل لوجيت دادهها مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت و رفتار عابر پياده در هنگام عبور از خيابان به صورت تابع احتمال پذيرش فاصله از سوي عابران ارائه شد. نتايج تحليل مدل نشان ميدهد كه با افزايش متغيرهايي همچون نرخ جريان وسايل نقليه، اندازه فاصله زماني بين وسايل نقليه و سرعت حركت عابران پياده، احتمال پذيرش فاصله از سوي عابران افزايش مييابد. در مقابل با افزايش زمان انتظار عابران پياده، احتمال پذيرش فاصله از سوي آنها كاهش مييابد. نتايج نشان ميدهد كه در صورتي كه رانندگان وسايل نقليه به عابران براي عبور از خيابان راه دهند، احتمال پذيرش فاصله از سوي عابران افزايش مييابد. مطابق با نتايج مدل، احتمال پذيرش فاصله در آن دسته از عابراني كه به صورت گروهي اقدام به عبور از خيابان ميكنند، كمتر است. همچنين در صورتي كه عابران پياده از فواصل غلتشي براي عبور از خيابان استفاده كنند، احتمال پذيرش فاصله از سوي آنها افزايش مييابد. شماره خطي كه مواجهه در آن اتفاق ميافتد از ديگر عوامل مؤثر در رفتار عابران پياده است؛ به طوريكه احتمال پذيرش فاصله از سوي عابران پياده در خطوط دورتر افزايش مييابد. همچنين در صورتي كه عابران پياده از همان فاصله اول براي عبور از خيابان استفاده كنند، احتمال اينكه فاصله بوجود آمده را بپذيرند بيشتر است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/03/02
-
تاريخ بهره برداري
5/20/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
امين محمدنظر
-
چكيده به لاتين
A significant number of those killed in traffic accidents annually refers to pedestrian. The researches represents that most of these accidents occur when pedestrian is going to pass the street. One of the most hazardous areas for pedestrian crossing the street is mid-block crosswalks. These areas are often uncontrolled and there is no separated phase for pedestrian crossing. As a result, using created gaps among vehicles is often the only opportunity for pedestrian to cross the street. This research aims to investigate effective factors on pedestrian gap acceptance at uncontrolled mid-block crosswalks. Numerous variables such as individual, environmental and traffic variables were considered due to this and their related data were extracted by filming the location. from video images, they were analyzed using logit regression model and the behavior After extracting the data of pedestrian while he is crossing the street was modeled as the probabilistic function of pedestrian gap acceptance. The results illustrate that conflict flow rate, temporal gap among vehicles and driver yielding in the face of vehicles are of the most important effective factors on the pedestrian behavior. The other one is that, the speed and type of vehicles don’t affect pedestrian decision about rejecting or accepting the gap. The results also show that individual characteristics such as age and gender of pedestrian don’t make significant relationship with pedestrian gap acceptance.
-
لينک به اين مدرک :