-
شماره ركورد
17491
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
17491
-
پديد آورنده
ميلاد ساشورپور
-
عنوان
مدلسازي رفتار عابرين پياده در انتخاب زمان عبور از مقطع عرضي معابر شهري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي حمل و نقل
-
تاريخ دفاع
فروردين ماه 1396
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
در اين پژوهش به منظور پيش¬بيني رفتار و انتخاب عابرين پياده شهر تهران در هنگام مواجه با تقاطعات چراغدار و تعيين متغيرهاي اصلي و تاثيرگذار بر فرآيند تصميم گيري عابر اقدام به برداشت اطلاعات مورد نياز گرديد. برداشت اطلاعات به دوشيوه تصاويربرداري به كمك دوربين¬هاي نظارت تصويري و بطور همزمان ارائه پرسشنامه به عابرين پس از ثبت فيلم عبورشان، صورت گرفت. به منظور تعيين اهميت و تاثيرگذاري هريك از متغيرهاي برداشت شده در فرايند تصميم-گيري عابر ، ساخت و پرداخت يك مدل لوجيت دوگانه در دستور كار قرار گرفت. همچنين به جهت تعيين تاثير متقابل متغيرهاي آشكار و پنهان برهم و تفصيل نحوه تاثيرگذاري آنها در رفتار عابرپياده اقدام به مدل¬سازي معادلات ساختاري گرديد. پرسشنامه طراحي شده برمبناي نظريه رفتار برنامه ريزي شده بود كه بعد از جمع آوري پرسشنامه ها و حذف موارد نادرست تعداد 304 پرسشنامه بدست آمده كه با استخراج اطلاعات آن ها، پايگاه داده اين پايان نامه شكل گرفت. نتايج مدل ساختاري نشان داد كه متغيرهاي نگرش و درك كنترل روي رفتار و حضور ساير عابرين منتظر در محل تقاطع بطور مستقيم بر قصد انجام عمل تخلف موثرند. به گونه اي كه وقتي عابر انجام عمل تخلف را موجب حفظ زمان سفر و يا راحتي مي داند با احتمال بيشتري به سمت انجام اين عمل سوق پيدا خواهد كرد. همچنين فرد درصورتي كه احساس كند كنترل و توانايي جسمي و ذهني بيشتري بر انجام عمل تخلف دارد ، با احتمال بيشتري تمايل به انجام اين عمل از خود نشان خواهد داد. از سوي ديگر متغيرهاي هنجارهاي ذهني و جنسيت بطور غيرمستقيم در قصد و نيت انجام عمل موثر خواهند بود. بدين صورت كه مردها احساس كنترل بيشتري روي رفتار خود داشته و نسبت به زنان تمايل بيشتري بر انجام عمل تخلف از خود نشان مي دهند. نتايج مدل لوجيت دوگانه نيز مبين آن بود كه مردها با احتمال بيشتري تخلف مي كنند ، همچنين احتمال تخلف در بين گروه سني 25 تا 29 سال نسبت به ساير گروه¬هاي سني بيشتر مي باشد. وجود عابر منضبط نيز احتمال انجام عمل تخلف در عبور از تقاطعات چراغدار را كاهش و حضور عابرين متخلف اين احتمال را افزايش خواهد داد. همچنين افزايش سرعت خودرو نزديك شونده از احتمال انجام عمل تخلف خواهد كاست. نتايج مقايسه تطبيقي دو مدل نيز نشان داد كه تاثير متغيرهاي روانشاختي در مدل معادلات ساختاري و متغيرهاي محيطي و ترافيكي به كمك مدل لوجيت قابل توصيف اند .از سوي ديگر تاثير رفتار ساير عابرين بر انتخاب عابر مورد نظر در هر دو مدل معنادار و يكسان بودند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/03/28
-
تاريخ بهره برداري
10/22/2017 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميلاد ساشورپور
-
چكيده به لاتين
The objective of this research is to predict behavior of pedestrians in Tehran When facing with signalized intersections and finding main and effective variables that influence on violation behavior.for that purpose, required data was collected by two methods consist of recording pedestrian behavior by video camera and then ask the same individual to fill a questionnaire. To determine the influence and significance of each collected variables in decision making process a binary Logit model was developed.and also to determine the interaction between observed and hidden variables and describe the way that they influence on the intention of behavior, an structural equation modeling was Attempted. The questioner was based on theory of planned behavior. After collecting the questionnaires and remove false ones, 304 questioner remained. The results of the structural model showed that attitude, perceived behavior control and the presence of other pedestrians, influence directly on the intention of behavior. So that when the pedestrian think that violation will save time or will be a convenience way, the Probability of violation increased. It increased also when he or she perceive more control on the behavior. On the other hand subjective norms and sex indirectly influence on the intention.since Men feel more control on their behavior and so it is more probable they violate. The results of the binary Logit model showed that the probability of violation is more between men than women. It is also more probable that pedestrian in ages between 25 to 29, tend more to violate in intersections. Existence of Other pedestrian waiting for green light can reduce the violation probability and existence of other violators can increase that. Increase the speed of the approaching vehicle will decrease the violation probability. A comparison between the two models showed that SEM can describe the impact of psychological variables and BL can describe traffic and condition related variables better. on the other hand the impact of other pedestrian on behavior is significant in both models.
-
لينک به اين مدرک :