-
شماره ركورد
18001
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
18001
-
پديد آورنده
هاجر حيدري
-
عنوان
تدوين رابطه رياضي بين شاخص هندسي خط و شاخص راحتي سفر بر اساس اندازه گيري ميداني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خط و سازه هاي ريلي
-
تاريخ دفاع
شهريور 1395
-
استاد راهنما
دكتر سيد جواد ميرمحمدصادقي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
با توجه به افزايش رقابت ميان مدهاي مختلف حمل و نقل و همچنين افزايش خطوط سريع السير در راه¬آهن، راحتي سفر به عنوان اصلي¬ترين فاكتور رضايت مسافران، بيش از پيش در صنعت حمل و نقل ريلي اهميت يافته است. در حال حاضر رويكرد اصلي سيستم¬هاي تعمير و نگهداري راه¬آهن، عمدتاً استفاده از شاخص هندسي خط مي¬باشد. اين شاخص با استفاده از داده¬هاي ماشين اندازه¬گير خط محاسبه مي¬گردد كه به دليل بازرسي¬هاي دوره¬اي اين ماشين از خط، داده¬هاي آن به راحتي قابل دسترس مي¬باشند. تاكنون در راه¬آهن¬هاي دنيا، شاخص-هاي هندسي مختلفي ارائه شده¬اند. ليكن معيار توسعه اين شاخص¬ها، تنها تأمين ايمني خطوط مي¬باشد. به همين دليل، توصيف كيفي شاخص¬هاي جاري در مديريت نگهداشت خط، لزوماً بازتاب دهنده ميزان راحتي مسافران نمي¬باشد. بر اين اساس لازم است كه با در دست داشتن شاخص راحتي سفر و استفاده از آن در كنار شاخص هندسي، توصيف دقيق-تري از وضعيت خط داشت. اين در حالي است كه بر خلاف سهولت محاسبه شاخص هندسي كه داده¬هاي آن به آساني در دسترس مي¬باشند، اندازه¬گيري دوره¬اي راحتي سفر، به آساني قابل انجام نيست و با صرف زمان و هزينه زياد همراه است. به همين دليل در اين تحقيق سعي گرديد كه با ارائه رابطه¬اي ميان شاخص راحتي سفر و شاخص پارامترهاي هندسي خط كه از داده¬هاي ماشين اندازه¬گير خط بدست مي¬آيند، محاسبه راحتي سفر را سهل گردانيد. در اين تحقيق با استفاده از داده¬هاي حاصل از برداشت ميداني و به كمك تحليل رگرسيون چندگانه خطي، رابطه ميان شاخص پارامترهاي هندسي و شاخص راحتي سفر بدست آمده است. دقت و كاربرد رابطه توسعه يافته، در خط منتخب بررسي گرديده و ضمن نشان دادن دقت بالاي رابطه توسعه يافته، تأثير رابطه مذكور بر عملكرد مناسب سيستم مديريت تعمير و نگهداري خطوط بيان گرديد.
كلمات كليدي: رابطه رياضي، شاخص هندسي، شاخص راحتي سفر، رگرسيون
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/08/10
-
تاريخ بهره برداري
11/1/2017 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
هاجر حيدري
-
چكيده به لاتين
Due to the recent considerable increases in the train speeds and more competitions amoung various modes of transportation systems, the passenger ride comfort (PRC) as the main indicator of passengers’ satisfaction has become substantially important. However, the PRC is not given sufficient consideration in the current railway track maintenance approches. That is, the current track repair and maintenance programs are based on only track geometry indices which even lead to different interpretations of track quality conditions and do not necessarily reflect the track passenger ride comfort. This limitation makes the effectiveness of the current maintenance and repair approach questionable, particularly with the new generation of high speed tracks. Addressing this limitation, correlations between track geometry parameters indices and track ride comfort were investigated in this research by conducting thorough theoretical and field investigations. The results obtained were used to develop a prediction model for track ride comfort based on track geometry conditions. The accuracy and effectiveness of the model were evaluated by applying the model in the two typical railway tracks (timber and concrete sleepers tracks). It was shown that the prediction model has a good level of accuracy in prediction of track ride comfort and in turn, provides a tool to ensure a higher track safety and a better passenger ride comfort.
Keywords: Passenger ride comfort, Geometry index, Correlation, Railway track
-
لينک به اين مدرک :