-
شماره ركورد
18197
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
18197
-
پديد آورنده
علي اكبرزاده آتش خسرو
-
عنوان
بررسي تاثير خط افزايش سرعت بر مكانيسم و تركيب تقاضاي فعال شدن گلوگاه و تعيين ظرفيت و ضرايب خطوط ورودي در ناحيه ي رمپ ورودي آزادراه
-
مقطع تحصيلي
ارشد
-
رشته تحصيلي
راه و ترابري
-
تاريخ دفاع
تير ماه 1396
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني - دكتر حسن زياري
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
يكي از قسمت هاي اصلي تسهيلات آزادراهي، نواحي اتصال آزادراه و رمپ هاي ورودي است كه متصل كننده ي خيابان هاي شرياني به آزادراه ها و يا ارتباط دهنده ي دو آزادراه به يكديگر هستند. اين نواحي از جمله نقاط محتمل تشكيل گلوگاه هاي دوره اي هستند كه تاثيري بسيار مهم بر عملكرد كل شبكه ي آزادراهي دارند، اين نواحي اما همواره نقاط گلوگاهي نيستند، بلكه تحت شرايط و تركيب تقاضاهاي معيني به يك گلوگاه فعال تبديل مي شوند. يكي از فاكتورهاي مهم تعيين كننده ي شرايط فعال شدن گلوگاه در اين ناحيه طول خط افزايش سرعت است.
در اين مطالعه اتصال رمپ ورودي به آزادراه با طول هاي خط افزايش سرعت صفر تا 300 متر براي شرايط بارگذاري مختلف شبيه سازي شد. نتايج حاصل نشان داد كه علاوه بر مجموع نرخ جريان ورودي به ناحيه ي اتصال، نسبت نرخ جريان ورودي از رمپ به نرخ جريان ورودي از آزادراه، تعداد خطوط آزادراه و همچنين طول خط افزايش سرعت بر تركيب تقاضايي كه باعث فعال شدن گلوگاه در ناحيه رمپ ورودي مي شود، اثر گذار هستند، بنابراين پارامتر B بر اساس ارتباط چهار پارامتر فوق براي تعيين وقوع گلوگاه ارائه گرديد كه مقادير بزرگتر از 1 اين پارامتر نشان دهنده ي فعال شدن گلوگاه در ناحيه ي رمپ ورودي است. همچنين مشاهده گرديد كه چهار نوع گلوگاه RB، FB، CB1 و CB2 در ناحيه اتصال رمپ و آزادراه امكان تشكيل دارند كه پارامترهاي چهارگانه فوق بر آن موثر هستند. براي تعيين نوع گلوگاه فعال شده، پارامتر RT تعريف و محدوده ي مقاديري كه اين پارامتر در هر يك از اين حالت ها در آن بازه قرار مي گيرد مشخص گرديد. بر اساس نتايج حاصل مشخص گرديد، در صورتي كه نرخ جريان آزادراه كم ولي ورودي از رمپ بالا باشد، گلوگاه فقط در راه رمپ ورودي تشكيل مي گردد بدون آنكه تاثيري قابل ملاحظه بر جريان آزادراه داشته باشد (RB). همچنين اگر نرخ جريان ورودي از آزادراه بالا ولي ورودي از رمپ بالا باشد گلوگاه با فاصله اندكي در بالادست محل اتصال در آزادراه تشكيل مي گردد (FB). در صورتي كه هر دو نرخ جريان به نسبت بالا باشند وابسته به نسبت نرخ جريان هاي ورودي دو نوع CB1 و CB2 مشاهده مي گردد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/09/29
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي اكبرزاده آتش خسرو
-
چكيده به لاتين
One of the main part of freeway facilities that providing connection between two freeways or highways and freeways is on-ramp junction area. These areas are some of the most proble segments that Recurring bottleneck can active there so they have considerable effect on freeway facilities. These segments are not always active bottleneck and just under antiseptic condition bottleneck can active. One of the important factor that assign conditions of bottleneck activation in on-ramp segments is acceleration lane length.
In this study on-ramp junction with freeway have simulated for different acceleration lane length between 0 to 300 meters under different demand condition. Results show that therewith sum of the flow rate enter the area from upstream, ration of ramp road flow rate to freeway upstream flow rate, number of freeway lanes and acceleration lane length have effect on demand that actives bottleneck in on-ramp area so parameter B defined, If B more than 1 it show that bottleneck active in on-ramp area. Also results reveal that four type of RB, FB, CB1, CB2 bottlenecks can occur in on-ramp junction area. To determine bottleneck type parameter RB defined. It found that type RB occur when freeway upstream flow rate be light but ramp road flow rate be heavy, type FB occur when freeway upstream flow rate be heavy but ramp road flow rate be light. If both arrival flow rate have been heavy amount depend on ramp road flow rate to freeway up stream flow rate CB1 and CB2 can occure.
-
لينک به اين مدرک :