-
شماره ركورد
18560
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۵۶۰
-
پديد آورنده
حوريه بلنديان
-
عنوان
طراحي مدل كسب و كار شبكه اجتماعي مكان محور در ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
فناوري اطلاعات - تجارت الكترونيكي
-
تاريخ دفاع
شهريور ماه ۱۳۹۶
-
استاد راهنما
دكتر سعيدي مهرآباد
-
استاد مشاور
دكتر محمد فتحيان
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
گسترش روزافزون استفاده افراد از دستگاه¬هاي سيار مجهز به سيستم موقعيت¬يابي، فراهم شدن امكان اشتراك¬گذاري موقعيت مكاني براي كاربران و همچنين افزايش اقبال به شبكههاي اجتماعي، منجر به ارتقاي شبكههاي اجتماعي متداول با بهره¬گيري از خصيصه مكان¬محوري و يا ايجاد شبكههاي اجتماعي نويني حول اطلاعات جغرافيايي شده است. اين نسل جديد از شبكه اجتماعي كه شبكه اجتماعي مكانمحور نام گرفته است، توجه بسياري از پژوهشگران را در حوزه¬هاي علمي مختلف به خود معطوف ساخته است. شبكه اجتماعي مكانمحور، شكاف ميان دنياي واقعي و مجازي را حذف كرده و درك عميق¬تري از ترجيحات و رفتار كاربر فراهم مي كند. اين شبكه از جمله مواردي است كه سرويس¬هاي سيار و خصيصه¬هاي اجتماعي را در كنار يكديگر به كار مي¬برد و مي¬توان آن را ذيل مفهوم تجارت اجتماعي سيار تعريف نمود. اگرچه اين نوع از شبكه¬هاي اجتماعي به عنوان يك كسبوكار ارزش¬هاي منحصر به فردي را براي كاربران به ارمغان مي¬آورند، اما در بازار رقابتي موجود، موفقيت آن¬ها در گروي برخورداري از برنامه¬اي جامع براي خلق، بازاريابي و تحويل ارزش به كاربران است. اين برنامه كه در قالب مدل كسبوكار طرح مي¬شود، منطق كسبوكار شركت را براي ايجاد درآمدي سودمند و پايدار نشان مي¬دهد. در همين راستا، در اين تحقيق تلاش شده است تا ضمن شناخت مفهوم مدل كسبوكار و خصيصه¬هاي منحصر شبكه اجتماعي، چارچوبي براي طراحي مدل كسبوكار شبكه اجتماعي مكان¬محور ارائه گردد.
براي تدوين اين چارچوب، با تكيه بر مباني نظري و بررسي پيشينه موضوع، اجزاي اساسي مدل كسبوكار به تفكيك 4 حوزه مرتبط با كسب¬وكار سازمان شامل نوآوري، مشتري، زيرساخت و حوزه مالي شناسايي شده و با بهره¬گيري از نظر متخصصان به وسيله پرسش¬نامه، ضرورت توجه به آن¬ها در طراحي مدل كسبوكار شبكه اجتماعي مكانمحور مورد سنجش قرار گرفته است. در ادامه با استفاده از تحليل عاملي اكتشافي، مولفه¬هاي استخراج شده در 10 ركن اصلي تلخيص شده و در نهايت چارچوب پيشنهادي تحقيق ارائه شده و مولفه¬هاي آن به تفصيل شرح داده شده¬اند. ارزيابي چارچوب پيشنهادي نيز با تكيه بر ديدگاه خبرگان انجام گرفته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/12/12
-
تاريخ بهره برداري
11/29/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حوريه بلنديان
-
چكيده به لاتين
The growing utilization of GPS equipped mobile devices, user’s ability to share their location and also enhancing popularity of social networking has led the way to an augmentation of existing social networks with location-based features or the creation of new ones exclusively around geographic information. These new generations of social networks which bridge the gap between physical and virtual worlds are called location-based social networks (LBSNs) and enable a deeper understanding of user’s preferences and behavior. LBSNs use mobile services and social features together and cover the characteristics of mobile social commerce concept.
Although this type of social networks as a business provides unique values for users, their success depends on adopting a comprehensive plan for creating, marketing and delivering value to customers. This plan which is developed through an accurate business model, expresses the business logic of the firm to generate profitable and sustainable revenue stream. Therefore, this thesis presents a framework for designing a LBSN business model. The proposed framework is a synthesis of existing frameworks of business model and the theoretical foundation related to the social networks and LBSNs. It is composed of 33 components in four aspects: innovation, customer, infrastructure and financial. Also these components are separated to 10 pillars by running exploratory factor analysis in each aspect. Necessity of considering identified components in designing a LBSN business model is verified by specialists and by questionnaire tool. Finally, the proposed framework is evaluated by experts and conclusions of the study are presented.
-
لينک به اين مدرک :