-
شماره ركورد
18571
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۵۷۱
-
پديد آورنده
سيده سارا حيدري يزدي
-
عنوان
بررسي ريسك جابجايي كالاهاي خطرناك از طريق حمل و نقل زميني و لوله اي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
تاريخ دفاع
تير ماه ۱۳۹۶
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي باقري
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
هدف اصلي در اين پايان نامه، بررسي و مقايسه ريسك جابجايي كالاهاي خطرناك توسط شيوه هاي زميني اعم از جاده و ريل با خطوط لوله مي باشد. جابجايي كالاهاي خطرناك به علت درصد بالاي جابجاي اين نوع كالاها در جهان امروز يك مساله مهم و ضروري تلقي مي گردد. ريسك مرتبط با اين نوع جابجايي ها مربوط به احتمال و عواقب ناشي از حادثه بر روي جمعيت و محيط زيست مي باشد. بايد توجه داشت اگر چه حوادث مرتبط با كالاهاي خطرناك احتمال وقوع پاييني دارند ولي در صورت وقوع، عواقب جبران ناپذيري به همراه دارند. پژوهش هاي گذشته كمتر به مساله ريسك كالاهاي خطرناك توسط سه شيوه ياد شده پرداخته اند. روش تحقيق در اين پايان نامه به صورت مطالعه موردي داخلي شامل جابجايي گاز و گازوئيل در مسير كرمان تا زاهدان و نفت خام در مسير اصفهان تا آغاجاري و يك مطالعه موردي خارجي شامل جابجايي نفت خام از آمريكا به كانادا مي باشد كه داده هاي مورد استفاده در اين پژوهش، لايه هاي اطلاعات جغرافيايي، نقاط آسيب پذير و جمعيت كشور هاي ايران، آمريكا و كانادا مي باشد. براي نيل به هدف اين مطالعه در مرحله اول محدودههاي خطر در سناريوهاي مختلف ناشي از حوادث شامل كالاهاي خطرناك توسط نرم افزار هاي پيش بيني پيامد حادثه بدست آمد و پس از آن در مرحله بعد به كمك نرم افزار سيستم اطلاعات جغرافيايي، جمعيت تحت تاثير و نقاط آسيب پذير در هر سناريو استخراج شد. تمام سناريو ها در مطالعات موردي نشان دهنده وضعيت نا ايمن جابجايي جاده اي و تاثيرات مخرب آن بر روي انسان و محيط زيست بود و همچنين خطوط لوله به عنوان ايمن ترين شيوه براي جابجايي كالاهاي خطرناك شناسايي شد. مي توان نتيجه گرفت در صورت كاهش سهم حمل و نقل جاده اي در جابجايي كالاهاي خطرناك و هدايت اين تقاضا به سمت خطوط لوله و حمل و نقل ريلي، از پتانسيل وقوع حوادث و تاثيرات مخرب آن ها در صورت وقوع، كاست. نتايج اين مطالعه براي تصميم گيرندگان در حوزه جابجايي اين كالاها مي تواند مثمر ثمر واقع شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1396/12/06
-
تاريخ بهره برداري
6/21/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيده سارا حيدري يزدي
-
چكيده به لاتين
The statistics in worldwide show that in recent years the gas and oil extraction rate has had ascending trend so that this abrupt trend has resulted in numerous. Also the pipelines capacity for transfer of hazardous materials is not enough and use of alternative methods like railroad and road has been discussed than ever before. The goal of performing this study is to make comparison between risks of transporting hazardous materials by calculating the population effected of the rail, road and pipeline transportation modes. for achieving the aim of study we use the quantitative risk assessment, software for consequence modeling and geographic information system (GIS), modeling of accident scenarios and calculation of population effected. Given methodology was applied to several case studies. It is expected that pipeline transportation is associated with less risk in comparison with other two transportation modes. This methodology could be used for determining the optimal method for transportation of hazardous materials with minimum damage for human.
-
لينک به اين مدرک :