-
شماره ركورد
18965
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۸۹۶۵
-
پديد آورنده
عاطفه حسيني خمسه مطلق
-
عنوان
تشريح توانمندي هاي پوياي مؤثر بر نوآوري خدماتي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت سيستم و بهره وري
-
سال تحصيل
۹۴-۹۶
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۶/۱۲/۲۱
-
استاد راهنما
دكتر محمد مهدوي زاده
-
استاد مشاور
دكتر مصطفي جعفري
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
با تغيير چشمانداز اقتصادي جهان بهسوي اقتصادي مبتني بر خدمات، "نوآوري خدماتي" نيز بهعنوان وسيلهاي براي كسب و حفظ مزيت رقابتي در نظر گرفته ميشود. در محيط روبه "خدماتيشدن"، بنگاههاي توليدي نيز براي بهره بردن از فوايد خدمات به افزودن آن به پورتفوليوي خود ميپردازند. چالش اصلي مرتبط به تغيير جهتگيري بنگاه توليدي از محصول محوري به محصول-خدمت محوري، مديريت "توانمنديهاي پويا"ي موردنياز براي تسهيل در خلق و مديريت نوآوري خدماتي است. توانمنديهاي پويا، تحول و نوسازيِ فرآيندهاي فعلي بنگاه را تسهيل كرده و انواع نوآوري را جهت كسب تناسب بهتر با محيط متغير ارتقاء ميدهند. ازاينرو اين مطالعه به شناسايي "خُردبنيان"هاي كليدياي كه پايههاي يك بازآرايي موفق از توانمنديهاي پوياي بنگاه توليدي را شكل ميدهند، بهطوريكه تناسب بهتري با فعاليتهاي نوآوري خدماتي حاصل شود، تمركز ميكند.
در پژوهش حاضر، با نگاه به موضوع نوآوري خدماتي در بنگاههاي توليدي با رويكرد توانمنديهاي پويا، اقدام به ارائه چارچوب توانمنديهاي پوياي مؤثر بر نوآوري خدماتي در بنگاههاي توليدي با بررسي بنگاه توليدي خودروسازي سايپا شده است. در اين راستا با بررسي ادبيات موضوع، توانمنديهاي پوياي ارائه شده توسط مطالعات پيشين به عنوان چارچوب اوليه درنظر گرفته شد. چارچوب پيشنهادي مورد قضاوت خبرگان درباره تأثير اين توانمنديهاي پويا بر فرآيند نوآوري خدماتي در بنگاههاي توليدي قرار گرفت و پس از تأييد آن توسط خبرگان به منظور اعتبارسنجي اين چارچوب در عرصهي عمل، با طراحي پرسشنامههايي به بررسي موارد و ميزان استفاده از هريك از اين توانمنديهاي پويا در سه مورد نوآوري خدماتي انتخابي در بنگاه توليدي خودروسازي سايپا مبادرت شد. نتايج پژوهش حاضر بيانگر معرفي مجموعهاي از خُردبنيانهاي توانمنديهاي پوياي مؤثر بر نوآوري خدماتي در بنگاه توليدي خودروسازي سايپا است و بر لزوم توجه به ميزان اهميت متفاوت اين توانمنديهاي پويا با توجه به شرايط سازماني و محيطي خاص هر بنگاه و در فرآيند توسعه هر نوآوري خدماتي اشاره ميكند. اين مطالعه همچنين به نمايش شدت و جهت ارتباط متقابل ميان اين توانمنديهاي پويا با استفاده از تكنيك ديمتل فازي ميپردازد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/03/22
-
عنوان به انگليسي
Explicating Dynamic Capabilities for Service Innovation in Manufacturing Firms-A Case Study
-
تاريخ بهره برداري
9/21/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عاطفه حسيني خمسه مطلق
-
چكيده به لاتين
With the puberty of service-based economy, Service Innovation is considered as a significant factor in achieving and maintaining firm’s competitive advantage. in the emerging servitization era, manufacturing firms are adding services to their portfolio to remain competitive. A major challenge associated with the shift from product-centeredness to a product- and service- orientation is the management of the essential dynamic capabilities facilitate creation and implementation of successful service innovation. Dynamic capabilities facilitate the change and renewal of current processes, and promote innovation to achieve a better fit with the environment. So that, the purpose of this study is to identify the key microfoundations that permit firm to build dynamic capabilities that can facilitate service innovation.
In this study, with consideration of Service Innovation issue in Manufacturing Firms by Dynamic Capability approach, a framework of dynamic capabilities for service innovation in manufacturing firms surveyed in Saipa Autimative Firm proposed. In this regard, related literature reviewed deeply and dynamic capabilities based on service innovation and servitization research body selected as base framework. Academic’s expert opinion about influence of identified service innovation dynamic capabilities in manufacturing firms, applied for framework analyzing, adaptability and validation. Final validated framework came to practice area through questionnaires designed for evaluating service innovation dynamic capabilities identified influenece in three projects of service innovation in Saipa Automative Firm. Research results represent a set of microfoundations of dynamic capabilities for service innovation in Saipa Automative manufacturing firm and emphasis on different importance of these capabilities concerning every firm’s and service innovation project’s organizational and circumstantial conditions. Thid study also demonstrates intensity and direction of interaction between these dynamic capabilities using fuzzy-DEMATEL teqnique.
-
لينک به اين مدرک :