-
شماره ركورد
19592
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۹۵۹۲
-
پديد آورنده
نرگس رحيمي
-
عنوان
بررسي تاثير آموزش TRIZ در ارتقاي خلاقيت و توانمندسازي كاركنان و قابليت مديريت مديران سازمان هاي دولتي (به همراه مطالعه موردي)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت سيستم و بهره وري
-
سال تحصيل
۹۲-۹۴
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۴/۱۲/۱۹
-
استاد راهنما
دكتر مصطفي جعفري
-
استاد مشاور
دكتر محمد علي شفيعا
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
توجه به منابع انساني و زمينه سازي بستري جهت ارتقاي توانمندي هاي آن ها از ضروريات مديريت سازمان ها در هزاره سوم است و بر مديران است تا با گسترش توانمندي هاي منابع انساني راه را بر اجراي هر چه صحيح تر استراتژي هاي سازمان هموار كنند. به طبع شناخت بهترين ابزار جهت ارتقاي اين توانمندي از ضروريات مطالعات در حوزه مديريت منابع انساني است.
دانش TRIZ به عنوان ابزاري بديع با تمركز بر قدرت حل مسئله و نظام مند كردن نوآوري آن طور كه محققان اين دانش بيان مي دارند توانسته است ذهن پژوهشگران را سمت و سويي خاص بخشد و دشواري ها و هزينه هاي روش سعي و خطا را تعديل كند. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر آموزش اين دانش بر توانمندسازي، ارتقاي خلاقيت و قابليت مديريت كاركنان و مديران در سازمان هاي بزرگ صورت گرفته است. در اين پژوهش با مورد مطالعه قرار دادن كاركنان شركت بهمن ديزل و برگزاري دوره آموزش TRIZ براي كاركنان سازمان ياد شده سه مولفه فوق پيش و پس از برگزاري دوره ارزيابي مي شود. همچنين در بخش دوم پژوهش و به منظور تكميل نتايج مستخرج از مطالعه موردي پيشين نظرات تعداد 32 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه دانش TRIZ مورد توجه قرار مي گيرد. پژوهش حاضر از نوع توصيفي پيمايشي، همچنين آزمايشي و همبستگي مي باشد. در خصوص نحوه ارزيابي مولفه هاي ياد شده از پرسش نامه هاي محقق ساخته بهره گرفته شده است. اين پرسشنامه ها با مورد توجه قرارداد شاخص ها و مولفه هاي ابزارهاي سنجش استاندارد و معتبري چون اسپريتزر و تورنس، توسط تيم ارزياب و خبره 6 نفره مورد بررسي و تاييد قرار گرفت. در نهايت با استفاده از نرم افزار اس پي اس اس داده هاي منتج از پرسش نامه، ارزيابي شد.
نتايج پژوهش در ارتباط با مطالعه مورد نخست حكايت از تاثير فراگيري دانش TRIZ بر خلاقيت و مهارت مديريت دارد همچنين فراگيري دانش ياد شده تاثير قابل توجه و معناداري بر مولفه هاي روان شناختي توانمندسازي شامل احساس موثر بودن، احساس مختار بودن، احساس اعتماد، احساس معني دار بودن و احساس شايستگي ندارد همچنين با بررسي يك آزمون همبستگي در صوص مولفه هاي ياد شده و ساعت شركت در دوره TRIZ اين نتيجه استنباط شد كه ارتباط مثبت و معناداري ميان ساعت آموزش TRIZ از يك سو و خلاقيت و مهارت مديريت از سوي ديگر وجود دارد همچنين در خصوص توانمندسازي اين ارتباط نتيجه نشد.
در ارتباط با مطالعه موردي دوم نتايج پژوهش نشان داد ارتباط مثبت و معناداري ميان مدت زمان آشنايي و نيز سطح تسلط بر TRIZ از يك سو و توانمندي، خلاقيت و قابليت مديريت از سوي ديگر وجود دارد.
همچنين در قسمت پاياني مطالعه موردي دوم ميزان استفاده از هر يك از ابزارهاي TRIZ توسط گروه هاي مختلف شغلي بررسي شد كه نتايج اين بررسي حكايت از پركاربرد بودن ابزارهاي تحليل كاركرد و خواص و نتيجه نهايي ايده آل نسبت به ساير ابزارهاي چهارده گانه TRIZ داشت. همچنين به منظور ارائه پيشنهاد تدوين بسته هاي آموزشي TRIZ به ازاي هر رده شغلي ابزارهاي پركاربرد شرح داده شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/07/16
-
عنوان به انگليسي
The Effects of TRIZ Knowledge to Promote Creativity, Empowerment and Management Capability of the Human Resource: A Case Study
-
تاريخ بهره برداري
10/8/2018 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
نرگس رحيمي
-
چكيده به لاتين
Nowadays paying attention to the human resource as most important element in organization is more than necessary for managers. and they should try to develop abilities of their human resource. Certainly knowing instruments for this development is first step.
TRIZ as modern and new tools can resolve many problems which accurse in organization. and help engineers and managers to find best solution. This research explores effect of learning TRIZ on several parameters which are necessary for human resource; consist on empowerment, creativity, ability to management. Specially In organization which rely on human resource. Case study in this research was the labors who work in Bahman Diesel Company (this company produce vehicles). these labors didn’t know any things about methods of problem solving most of them (almost all of them) didn’t have academic knowledge. First of all we took them detailed survey which measures creativity, empowerment and management skill. we made these surveys ourselves and for preparing questionnaire the standard questionnaire inspired us comprise of spreitzer, Randsyp, Torrance. Then labors were taught on some of the tools of TRIZ after that when course of TRIZ was finished we took them surveys too and tried to measure their ability to find out the effect of TRIZ. Our experimental group consists of 80 labors and we analyzed our data base on statistic method and using SPSS. at the next step of our research we explored the ideas of the expert people (32 persons) who have relate study of TRIZ in order to consolidate our results. We made survey that asked expert people about their opinion of effect of TRIZ and asked them about utility of each tools of TRIZ. the results of our research demonstrated teaching TRIZ has positive effect on creativity, management skill and empowerment. and we discovered there are positive correlation between creativity and management skill in one side and the times of learning TRIZ in other hand. and in the next step of our research there are positive correlation between the time that expert people know TRIZ in one side and creativity, empowerment and management skill in other hands. we explore utility of each tools in TRIZ and found out two tools consist of final ideal result and explore karkard khavas have major application in TRIZ so we decided to define teaching package for each academic field.
-
لينک به اين مدرک :