-
شماره ركورد
19765
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۹۷۶۵
-
پديد آورنده
پريا شاهين
-
عنوان
طراحي دانشكده معماري با رويكرد افزايش تعاملات اجتماعي و پويايي فضا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري - آموزشي فرهنگي
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۷/۹/۱۱
-
استاد راهنما
دكتر فرهنگ مظفر
-
استاد مشاور
دكتر عباس يزدانفر
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
انسان ها در سراسيمگي شهرهاي امروز، به دنبال عرصه هايي با هويتهاي ويژه هستند تا علاوه بر تأمين آسايش و تعامل با
همنوعان، در بستر پويايي اجتماعي به كمال متعالي خود نائل شوند. (شاطرزاده،1395) دانشگاه ها در بين فضاهاي عمومي و آموزشي بهترين محيط در جهت برقراري تعاملات اجتماعي سازنده بين افراد هستند. دانشگاه با ايجاد فضايي پويا و سيال تلاش مي كند تا فراتر از عملكردهاي معمول به شكل گيري ابعاد مختلف فردي و اجتماعي انسان بپردازند.
با توجه به اهميت فضاي كالبدي در آموزش و تاثير آن در ميزان يادگيري افراد، طراحي محيط هايي كه از نظر كالبدي مطابق با نياز ها و رفتارهاي دانشجويان امري لازم و ضروري است. تحقيقات و پژوهش ها نيز ثابت كرده اند كه طراحي چنين فضاهايي در افزايش بازدهي يادگيري دانشجويان تاثير بسزايي داشته و در نهايت منجر به افزايش احساس تعلق آنها به محيط آموزشي خواهد شد. اين تحقيق به دنبال ارائه مولفه هاي كالبدي لازم در طراحي يك دانشكده در توجه به افزايش تعاملات اجتماعي و پويايي فضا مي باشد. اين تحقيق به روش توصيفي-تحليلي از راه مورد پژوهي به تحليل رابطه ي ميان معماري فضاي آموزشي و تعاملات اجتماعي مي پردازد. ضمن بررسي بيش از 60 نمونه موردي دانشكده از سرتاسر جهان، تحليل هاي كالبدي را ارائه خواهد كرد كه در نهايت منجر به شناسايي گونه بندي هاي كلي از دانشكده خواهد شد. سپس با بررسي و تحليل جز فضا ها و كليت كالبدي دانشكده ها ويژگي هاي هر گونه با توجه به رويكرد افزايش تعاملات اجتماعي و پويايي فضا مناسب ترين گونه براي طراحي دانشكده معماري انتخاب خواهد شد. همچنين با بررسي تحليلي از نمونه ها ضمن ارايه راهبرد هاي موثر در جهت طراحي دانشكده معماري با اين رويكرد، تاثيزگذارترين فضاهاي براي ارتقاب تعاملات فضاهاي مخصوص كار دانشجويي با مساحت كم و تعداد زياد مي باشد.همجواري اين فضاها در جداره هاي آتريوم مركزي نيز از عوامل موثر در افزايش پويايي فضا مي باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/09/18
-
عنوان به انگليسي
Architecture School: social interaction and space dynamism approach
-
تاريخ بهره برداري
12/2/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پريا شاهين
-
چكيده به لاتين
The physical space we work in is equally important to the quality of our environment as the people around us. Today’s students have taken to social networking like fish to water; yet, there is little social interaction taking place in many of today’s classrooms from kindergarten through college. (Jackson,2012) Architecture plays an important role in creating a space in which people can feel comfortable to interact with each other, talk, and brainstorm ideas together. In terms of learning efficiency, social interaction is proved to be a catalyst to space.
As universities have a substantial influence on student’s success in achieving their goals, as well as being a golden space for knowledge exchange and social collaboration and group work. In this descriptive- analytical research using the case-study approach we focused on the architectural aspects of social interaction at architecture schools by analyzing 60 higher education school case studies which led to 10 design strategies for greater space dynamism and social interaction at architecture schools.
-
لينک به اين مدرک :