-
شماره ركورد
19889
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۱۹۸۸۹
-
پديد آورنده
روزبه وزيرآشتياني
-
عنوان
پيش بيني ارتباط پارامترهاي نرخ جريان , چگالي و سرعت براي آزادراه تهران - شمال
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
راه و ترابري
-
سال تحصيل
۱۳۹۷
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۷/۰۷/۰۷
-
استاد راهنما
دكتر حميد بهبهاني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
چكيده :
ارتباط ميان پارامترهاي كلان جريان ترافيك (نرخ جريان، چگالي و سرعت) همواره يكي از دغدغه هاي مهم مهندسين ترافيك است. نتايج بهدست آمده از پژوهش هاي انجام شده حاكي از تفاوت عمده اين روابط براي جريانهاي با خصوصيات فيزيكي و ترافيكي متفاوت بوده و اغلب تعميم آنها به جريانهاي ديگر نتايج مناسبي در بر نداشته است. بنابراين در اين پژوهش روابط ميان پارامترهاي كلان جريان ترافيك براي آزادراه تهران – شمال با توجه به اهميت فراوان اين آزادراه برآورد و پيشبيني شده است. در اين خصوص ابتدا رابطه مناسب نرخ جريان-چگالي، نرخ جريان-سرعت و چگالي-سرعت با توجه به حجم سه محور موجود كرج – چالوس , قزوين – رشت و جاده هراز وبا در نظر گرفتن نسبت هاي وزني تخمين زده شده با استفاده از اطلاعات تردد شماري موجود به دست آمده و به تفكيك جريان پايدار و ناپايدار و در سه ماه از سال (فروردين، مرداد و دي) برازش داده شده و سپس براي اطمينان از اعتبار روابط به دست آمده احجام يك سال از قطعه چهارم آزادراه كه در حال بهره برداري است مورد بررسي قرار گرفته و نمودار هاي پارامترها بدست آمده و مدل رگرسيوني نيز براي آن برازش داده شد. پس از اطمينان از درستي عملكرد رابطه براي افق 20 ساله نيز با استفاده از نمودارها و ضرايب رشدپيش بيني گرديد. در نهايت، روابط ارائه شده براي آزادراه تهران – شمال اعتبارسنجي شد تا قدرت پيشبيني اين روابط مورد آزمون قرار گيرد؛ بنابراين صحت روش بهكار گرفته شده تأييد گرديد. نتايج حاصل از اين بررسيها نشان داد در هر سه ماه مورد بررسي، بهخصوص در جهت تهران به شمال اغلب جريان در قسمت پايدار قرار ميگيرد و در هيچ حالتي تراكم به حالت اشباع نرسيده و عملكرد آزادراه دچار مشكل نميگردد. برازش معادلات براي پارامترهاي كلان برازشي با همبستگي پايين بدست آمد كه نشان دهنده اين موضوع است كه پارامترهاي ترافيكي اين محور وابستگي قابل توجهي به عوامل ديگر خارج از اين سه پارامتر دارد و صرف بررسي اين سه پارامتر چه در روابط پيش بيني شده و چه در بررسي قطعه در حال بهره برداري مدل رگرسيوني با درجه همبستگي بالا بدست نخواهد آمد.
واژههاي كليدي: سرعت , نرخ جريان , چگالي , آزادراه , مدل رگرسيوني
-
تاريخ ورود اطلاعات
1397/10/12
-
عنوان به انگليسي
Prediction of relationship between vehicles volume , density and speed of Tehran - Shomal route
-
تاريخ بهره برداري
1/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
روزبه وزيراشتياني
-
چكيده به لاتين
Abstract:
One of the most traffic engineers concerns is about programming for the situations that not absoulutely predictable.one of this situations is the relationship between the traffic flow macroscopic parameters.
These parameters are: Flow rate, Density and Speed
Till now many researches are done about the relationship between these macroscopic parameters.the results shown that there are many diffrences between these relationships for the flow with the different physical and traffic specifications and generalization of them to other flow rates is not valid.
So, because of the importance of the Tehran – Shomal freeway as a country’s major project, the relationship between the macroscopic parameters of traffic flowof this freeway is estimated and forcast.in order to achive this,the relationship between the Flow rate – Density , Flow rate – Speed and Density – Speed according to the volume of the three available ways Karaj – Chalus , Ghazvin – Rasht and Haraz route and with the consideration of estimated weight ratios with the use of Iran Road Maintenance and Transportation Organization information about the Transportation counter.the traffic flows are seprated to stable and unstable flow and investigated in three different months ( April, August and January) then with using of regression fundamentals , the regression model of the curve that fitted the datas is calculated.
To ensure the correct operation of the regression models, the one-year (2017) volume of the zone 4 of Tehran-shomal freeway which is in operation was investigated and the parameters relationship charts and regression model presented.after ensuring the correct operation of the regression model, the relationship model is calculated for the next 20years of the freeway.
Finally the models that had been calculated for the freeway was tested for validation to test the forecast strength of these models.So the correct operation of this procedure is approved.
The results shown that in each of these months and the traffic flow is stable but in Shomal – Tehran direction there is an unstable flow in August and January but the density of this direction is not saturated and the freeway operates with no problem.
The regression models for these macroscopic parameters have a few degree of correlation so it means that the traffic parameters of this route have strength dependency to other parameters beside these three parameters and with the study of these three parameters in the forecasted regression models or in the zone 4 regression models, the correlation of the models is not very reliable.
Keywords: Speed , Flow rate , Density , Tehran – Shomal , Regression Model
-
لينک به اين مدرک :