-
شماره ركورد
20500
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۵۰۰
-
پديد آورنده
زينب خاني
-
عنوان
برآورد مدل تأخير تقاطعات چراغدار
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي حمل و نقل - مهندسي ترافيك
-
سال تحصيل
۱۳۸۹
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۳/۴/۲۱
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
تقاطعات چراغدار شهري از جمله مواردي هستند كه عملكرد مناسب آنها تأثير زيادي بر ترافيك شهري و كيفيت عبور و مرور خواهد داشت. يكي از مهمترين پارامتر¬هاي سنجش كيفيت عملكرد تقاطع چراغدار، تأخير است كه اندازه¬گيري و محاسبه آن مورد توجه بسياري از محققان و آيين نامه¬ها بوده است.
متغيرهاي متعددي روي تأخير وسايل نقليه در تقاطع چراغدار تأثير مي¬گذارند كه مهمترين آنها، زمان¬بندي چراغ (طول چرخه، نسبت زمان سبز به طول چرخه (g/C) و نحوه كنترل چراغ)، شرايط ترافيكي شامل حجم ورودي، ظرفيت و درجه اشباع و هم چنين نرخ تردد اشباع مي¬باشد. بعضي از اين متغير¬ها به صورت مستقيم و برخي ديگر به صورت غيرمستقيم بر تأخير تقاطع تأثير گذارند. هدف از انجام اين تحقيق بررسي عوامل مؤثر بر تأخير تقاطعات چراغدار براي شهر تهران و در نهايت ارائه رابطه مناسبي براي پيش¬بيني تأخير مي¬باشد. براي نيل به اين هدف از داده¬هاي برداشت شده از 5 تقاطع در شهر تهران استفاده گرديد.
با بررسي¬هاي انجام گرفته روي داده¬هاي برداشت شده مشخص گرديد كه متغيرهاي طول چرخه، نسبت زمان سبز به طول چرخه و درجه اشباع به صورت مستقيم روي تأخير تأثير گذار است. بر مبناي داده¬هاي برداشت شده پنج تقاطع، مدلهائي براي تخمين تأخير ساخته و با استفاده از داده هاي واقعي دو تقاطع از همين پنج تقاطع، مدل¬هاي ساخته شده اعتبار سنجي شده و كارآئي آنها نسبت به مدل¬هاي موجود مورد بررسي قرار گرفت. نتايج مقايسه مدل ساخته شده و ساير مدل¬هاي تخمين تأخير نشان مي¬دهد كه اگرچه مدل ارائه شده تأخير¬هاي كمتري را به دست مي¬دهد ولي نتايج آن به داده¬هاي مشاهده شده نزديك¬تر است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/02/08
-
عنوان به انگليسي
Delay estimating model for signalized intersection
-
تاريخ بهره برداري
7/12/2014 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زينب خاني
-
چكيده به لاتين
Urban signalized intersections are the cases that their suitable performance have serious impact on traffic of cities and it’s quality.
One of the most important parameters in evaluatig quality of signalized intersections performance is delay that many researchers and handbooks address it’s measurment and estimation.
Various variables influence on delay of vehicles in signalized intersections that their most important is signal timing include ;cycle length, g/c ratio, type of signal operation, traffic conditions, arrival volume, capacity, saturation rate and saturation flow rate.
Some of this parameters influence directly on intersection delay snd the others have indirect impact.
The objective aim of this study is identifying influent factors on Tehran’s signalized intersections delay and gain suitable equation for estimatig delay. To reach this goal is used some signalized intersection of Tehran’s observed data.
SPSS software and analysis of bserved data indicate that cycle length, g/c ratio and saturation rate have direct impact on delay.Then an equation is assigned by Curve Expert software for estimating delay and equation is calibrated by using data of tow other intersections and evaluate the equation.
-
لينک به اين مدرک :