-
شماره ركورد
20739
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۰۷۳۹
-
پديد آورنده
مصطفي مومني راد
-
عنوان
طراحي دبستان پسرانه بر اساس روش نوين آموزشي با تأكيد بر انعطافپذيري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري
-
سال تحصيل
۱۳۹۳
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۶/۱۱/۲۱
-
استاد راهنما
دكتر محسن فيضي - دكتر مهدي خاك زند
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
در سالهاي اخير، جمعيت قابلتوجه كودكان در ايران، سبب توجه ويژه به مسئله آموزش و فضاهاي آموزشي كودكان شده است. متأسفانه در ايران، اكثر دبستانها و مهدكودكها در فضاهاي فاقد طراحي مناسب و يا در فضاهايي با كاربري غير آموزشي (مثل خانه) تأسيس ميگردند. اكثر آنها در فضاهاي مسكوني و حتي آپارتمانها تأسيسشده و با نقاشي و رنگآميزي، ظاهراً به محيطي كودكانه تبديلشدهاند.
ازآنجاييكه ماهيت دوران كودكي، بازي و اكتشاف است و كودك دوست دارد كنجكاوي و كاوش را همراه با بازي در دنياي خود انجام دهد، بنابراين محيــط اطرافش بايد مطابق با فعلوانفعال درون كودك بوده و حواس و حس كنجكاوي او را برانگيزد.
با توجه به شروع تغيير در روشهاي آموزشي در مدارس خصوصاً در مقطع ابتدايي و بهتبع تغيير نيازها و زيرساختهاي متناسب با اين روشها، ضرورت دستيابي به الگوي معماري متناسب با اين روشهاي نوين بهشدت احساس ميشود. ”يادگيرنده- محوري“ يكي از اساسيترين شاخصهاي روشهاي نوين آموزشي-تربيتي نوين هست.
تحقيق حاضر از نوع كاربردي بوده و نگارنده با محوريت كليدواژههاي «خلاقيت» و «انعطافپذيري» به دنبال دستيابي به اصول و روشهايي در جهت ارتقاي سطح آنها در سيستم آموزشي كودك است؛ در همين راستا تحقيق حاضر به روش مولتيپل كيفي انجامگرفته و با تكنيك تحليل محتواي كيفي سعي در استخراج و ارائه راهكارها و اصولي در اين زمينه مينمايد.
نتايج مطالعات نشان ميدهد كه سه اصل محوري چالشانگيزي؛ بازي انگيزي و انعطافپذيري از اصول مهمي است كه ميتواند منجر به شكلگيري يك سيستم آموزشي خلاق شود. برخي اصول فرعي ديگر نيز در اين زمينه راهگشا هستند كه در طول تحقيق به آنها پرداختهشده است؛ يافتههاي تحقيق بيان ميكند كه انعطافپذيري با سياليت و خروج از چارچوبهاي كلاسيك رويكردي مهم در ارتقاي خلاقيت كه اساساً به معناي ابداع و حل مسئله به روش جديد است تلقي ميشود. درمجموع چگونگي كمك گرفتن از اين اصول در طراحي دبستان پسرانه با رويكرد انعطافپذير بحث و بررسيشدهاند.
كليد واژگان: شيوههاي نوين آموزشي؛ انعطافپذيري؛ آموزش خلاق؛ معماري فضاي آموزشي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/04/03
-
عنوان به انگليسي
Designing a elementary school based on a new educational approach emphasizing flexibility
-
تاريخ بهره برداري
9/11/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مصطفي مومني راد
-
چكيده به لاتين
In recent years, the considerable population of children in Iran has given special attention to the issue of education and children's educational spaces. Unfortunately, in Iran, most preschools and kindergartens are established in non-suitable spaces or in non-educational areas (such as homes). Most of them were built in residential areas and even apartments, and with just painting, they seem to have turned into a childish environment.
Since the nature of childhood is a game and exploration, and the child likes to curiosity within his game in his world, his environment should be in accordance with the activity of the child and encourage his senses and curiosity.
Due to the change in school methods especially in the elementary school, as well as changing the needs and infrastructure appropriate to these methods, the need to achieve an architecture pattern appropriate to these new methods is highly felt. Learner-Axis is one of the most basic indicators of modern educational methods.
The results of the studies show that challenging, playful and flexible principles are important principles that can lead to the formation of a creative educational system. Some of the other subsidiary principles are also found in this context. The research findings indicate that flexibility with fluidity and exit from the classical framework is an important approach to promoting creativity, which basically means developing and solving the problem in a new way. In sum, how to benefit from these principles in the design of boys' elementary schools with a flexible approach is discused.
Keywords: New Educational Methods; Flexibility; Creative Learning; Architecture of Educational Space
-
لينک به اين مدرک :