-
شماره ركورد
21132
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
۲۱۱۳۲
-
پديد آورنده
مسعود رنحبران
-
عنوان
بررسي تاثير نمايش انواع گلاس هاي پاپ آپي و درون متني بر دانش لغت و نگرش زبان آموزان نوجوان ايراني: يك مورد مطالعاتي بر بستر يادگيري زبان به كمك موبايل
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
۱۳۹۴
-
تاريخ دفاع
۱۳۹۸/۲/۳۱
-
استاد راهنما
دكتر شهين واعظي
-
استاد مشاور
دكتر محبوبه تقي زاده
-
دانشكده
زبان
-
چكيده
تحقيقات در مورد يادگيري زبان دوم نشان مي دهند كه مقدار ناچيزي از يادگيري تصادفي لغات در حين خواندن رخ مي دهد. به منظور افزايش كارامد يادگيري به اين روش، محققان پيشنهاداتي از قبيل تمرينات بعد از خواندن و گلاس ها را داده اند. تحقيات در مورد گلاس ها معمولا نتايج مثبتي به بار داشته است، اما ميزان كارآمدي انها محل مناقشه است. تحقيقات با محوريت گلاس ها نشان مي دهند كه فرمت نمايش گلاس ها، مكان و محل قرار گيري انها نبست به لغات هدف ممكن است نتايجي متفاوتي را در يادگيري لغت داشته باشد. محققان علاقه خاصي به مقايسه كردن گلاس هاي هاي پاپ آپي و درون متني نشان داده اند. تعدادي از تحقيقات موافق موثرتر بودن گلاس هاي پاپ آپي بوده برخي گلاس هاي درون متني را برتر دانسته و گروهي نيز معتقدا اند كه تقاوتي خاصي در بين انها نيست. تحقيق حاضر بران بود كه بتواند با پر كردن خلا تحقيق مورد نياز، به شفافيت بيشتر در تعيين برتري هركدام از گلاس هاي پاپ اپي و درون متني بريكديگر كمك كند. به علاوه نگرش زبان اموزان و تاثير سطح دانش آنها نيز مورد بررسي قرار گرفت. داده ها از 32 زبان آموز نوجوان كه متوني را به زبان انگليسي بروي گوشي خود مي خواندند در مدت يكماه جمع آوري شده است. در هر جلسه انها دو متن با دو نوع گلاس متفاوت را به عنوان گروه هاي تحت ازمايش تحقيق و يك متن بدون گلاس را به عنوان گروه با شرايط كنترلي مي خواندند. نتايج نشان داد كه گروهي كه به گلاس هاي درون متني دسترسي داشتن بهترن نتايج را در يادگيري لغات بدست اوردند اما گروه گلاس پاپ آپي نتوانستند نتايج بهتري را نسبت به شرايط كنترلي بدست اوردند. بين نوع گلاس و سطوح دانش زبان آموزان رابطه اي بدست نيامد. زبان آموزان عمدتا گلاس ها با فرمت پاپ آپي را ترجيح مي دادند اگرچه تايج تست هاي برامده از متون نشان مي داد كه بهترين نتايج از گروهي بدست مي امد كه به فرمت گلاس درون متني دسترسي داشتند. اين تحقيق توجهات را بر عوامل جديد چون ابزار مورد استفاده در هنگام خوندن و سن زبان اموزان را مطرح مي كند . اين تحقيق همچنين به توسعه دهندگان محتوا و افراد تصيميم گير در فرايند اموزش توصيه مي كند كه تاثير عوامل جديد را بر كارامدي يادگيري لغات ناديده نگيرند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/07/09
-
عنوان به انگليسي
The Effects of In-text and Pop-up Glosses on EFL Learners’ Vocabulary Knowledge and learners’ Attitude toward Them A Case in MALL Environment
-
تاريخ بهره برداري
6/22/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مسود رنجبران
-
چكيده به لاتين
Second language studies show that a small amount of incidental vocabulary learning occurs during reading. To increase learning efficiency, scholars suggest the inclusion of some activities such as follow-up exercises and glosses. The research of various type of glosses tend to yield positive results, but their efficiency has been a matter of contention. Gloss research indicates that various gloss presentation formats, where and how a gloss appears with respect to its target word, could have differential effects on vocabulary gains. The scholars regularly compare the effects of pop-up and in-text glosses, as two different presentation formats, on learners’ vocabulary gains. Results are not conclusive. Some research favor pop-up. Some in-text yet another group takes no side. Current study aimed to fill this gap by delineating whether pop-up glosses have any superiority over in-text glosses or vice versa. The role of learners’ attitudes and their proficiency were also investigated. Data were collected from thirty-two teenage EFL learners while they were reading passages on the mobile phones in a one-month period. Each session they read two passages with different gloss presentation formats as the treatment condition and one passage with no gloss as the control condition. The results indicated that, the in-text format led to the best performance, while the pop-up format failed to surpass control condition on vocabulary gains. No interaction effect between learners’ proficiency and gloss formats were observed. Participants chiefly preferred pop-up format, although the findings favored the in-text format. This research shed light on new factors, medium of delivery and participants’ age, suggesting that material developers and authorities should not overlook their effects.
-
لينک به اين مدرک :