-
شماره ركورد
21264
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21264
-
پديد آورنده
بهمن بهادري
-
عنوان
ارزيابي ميداني عملكرد پابندهاي فوق ارتجاعي در كاهش ارتعاشات محيطي )مطالعه موردي مترو اصفهان(
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
1395-1398
-
تاريخ دفاع
1398/4/25
-
استاد راهنما
دكتر سيدجواد ميرمحمد صادقي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
كارايي بالاي احداث خطوط مترو در راستاي حذف معضلات زيست محيطي كلان شهرها از جمله ترافيك، سرو صدا و آلودگي هوا باعث رشد و سرعت يافتن احداث اين خطوط در نقاط مختلف دنيا و به موازات آن در شهرهاي ايران شده است. با اين وجود فرآيند احداث و بهره برداري از اين خطوط مي تواند اثرات سوئي نيز داشته باشد از جمله مهمترين اين اثرات ايجاد ارتعاش توسط سيستم ناوگان خطوط مترو در دوره بهره برداري يا ارتعاش ايجاد شده توسط تجهيزات ساخت مترو در دوره ساخت است.
اهميت اين موضوع باعث شده است تا مهندسان راه آهن راهكارهاي مختلفي را به منظور كاهش ارتعاشات واصله از عبور قطارهاي زيرزميني پيشنهاد و اجراء كنند، كه از مهمترين اين روش ها مي توان به سيستم دال خط شناور و پابندهاي فوق ارتجاعي اشاره كرد، اين دو روش با افزايش نرمي خط موجب كاهش صدا و ارتعاش مي شوند.
در اين پايان نامه ابتدا معرفي مفاهيم پايه اي و روش هاي متداول كاهش ارتعاش صورت گرفته است. در فصل دوم كارهاي انجام شده در زمينه بررسي عملكرد انواع پابندهاي فوق ارتجاعي و دال خط شناور بررسي شده است، در ادامه و در فصل سوم روش و مبناي انواع تست مورد استفاده در اين تحقيق تشريح شده و مورد ارزيابي قرار گرفته است، فصل چهارم به تحليل روسازي خط به وسيلهي مدل جرم و فنر پرداخته است، در فصل پنجم نتايج به دست آمده از تستهاي ميداني و تحليل آنها بررسي شده است. ارزيابي ميداني عملكرد پابند فوق ارتجاعي به كار رفته در منطقه مياني خط يك مترو اصفهان در كاهش ارتعاشات محيطي از منظر ميزان كاهش ارتعاش در فصل ششم بررسي شده است. تحقيق صورت گرفته به منظور بررسي رفتار دال خط شناور با پابند فوق ارتجاعي و دال خط شناور با پابند معمولي(وسلوW14) در كاهش ارتعاشات حاصل از عبور ناوگان ريلي مي باشد، به طوري كه برداشتهاي ميداني گستردهاي براي دستيابي به اين هدف انجام شده و تاثير استفاده از پابندهاي ذكر شده در دو بخش تونل و سطح زمين مشاهده مي شود، نتايج نشان دهنده اين موضوع است كه استفاده از پابند فوق ارتجاعي به طور چشمگيري مقدار لرزش را در هر دو بخش ذكر شده كم ميكند، لازم به ذكر است كه عملكرد پابند فوق ارتجاعي با افزايش سرعت سير قطار در كاهش ارتعاش بهتر ميشود و در سرعتهاي بالا مقدار بيشتري از ارتعاش را كم مي كند. استفاده از اين پابند مقدار ارتعاشات رسيده به بناهاي تاريخي را نيز به كمتر از حد بحراني تعيين شده توسط آيين نامهها رسانده و حاشيه امني براي جلوگيري از صدمه به سازه هاي تاريخي ايجاد مي كند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/08/11
-
عنوان به انگليسي
Experimental Assessment of the High Resilient Fastener in Reducing Environmental Vibrations (Case Study: Isfahan Subway)
-
تاريخ بهره برداري
11/2/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
بهمن بهادري
-
چكيده به لاتين
Efficiency of construction of subway lines in order to eliminate environmental problems of metropolises, including traffic, noise and air pollution, has led to the growth and speed of construction of these lines in different parts of the world and parallel to it, in the cities of Iran. Nevertheless, the process of constructing and operating these lines can have adverse effects and of the most important of these effects is the vibration by the system of the subway fleet during the operation, or vibration stage created by the metro equipment during the construction phase.
The importance of this issue has led railroad engineers to propose and implement various strategies to reduce the vibrations transmitted by underground trains, the most important of which are the floating slab track and high resilient fastener system. The two methods increasing line softness reduces sound and vibration.This thesis first introduces the basic concepts and common methods of reducing vibration. In the second chapter, the work done to evaluate the performance of the above-reactive types and the floating slab track is considered. In Chapter 3, the method and basis for the various types of tests used in this research are described and evaluated, Chapter 4 gives results Obtained from field tests and their analysis. Field evaluation of the ultra-reactive superficial performance of the metro line in the middle zone of Isfahan has been investigated regarding the reducing of the vibrations in terms of vibration reduction and line stiffness in Chapter 5.
-
لينک به اين مدرک :