-
شماره ركورد
21520
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21520
-
پديد آورنده
سجاد كاشي
-
عنوان
مدل تأثير استفاده از ايستگاههاي دوچرخه اشتراكي در پاركينگ عمومي بر رفتار انتخاب گونه سفر صاحبان خودرو (مطالعه موردي شهر قزوين)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1398/07/21
-
استاد راهنما
دكتر شيخ الاسلامي كندلوس عبدالرضا
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
با توجه به مزاياي مختلف استفاده از دوچرخه بهعنوان يك سيستم حملونقل درونشهري، پيادهسازي اين سيستم در سالهاي اخير مورد توجه مسئولان شهري قرارگرفته است. به همين منظور در اين پژوهش ايده ارائه خدمات ايستگاه دوچرخه اشتراكي در پاركينگهاي عمومي اطراف منطقه مركزي شهر به صاحبان خودرو، مورد بررسي قرار گرفت. در صورت ايجاد ويژگيهاي مناسب، برخي از صاحبان خودرو براي سفر به منطقه مركزي شهر، خودرو خود را در اين پاركينگها پارك كرده و ادامه سفر خود را بهوسيله دوچرخه انجام ميدهند. در اين پژوهش به چگونگي اين ويژگيها پرداخته مي شود. با توجه به اينكه اين سياست تاكنون سابقه نداشته است، براي مدلسازي آن از روش ترجيحات بيانشده استفادهشده است. نوع خاصي از روشهاي ترجيحات بيانشده، روش انتخاب بيانشده است كه در آن پاسخدهندگان، در هر يك از سناريوهاي فرضي يكي از گزينهها را انتخاب ميكنند. براي طراحي پرسشنامههاي انتخاب بيانشده، از دو روش طراحي متعامد و طراحي بهينه (يا كارا) استفاده ميشود. با استفاده از پرسشنامههاي طرحشده، مجموعاً از 116 نفر از شهرونداني كه خودرو خود را در پاركينگ هاي عمومي منطقه مركزي شهر پارك ميكنند پرسشگري صورت گرفته و از انتخابهاي آنها براي مدلسازي استفادهشده است. نتايج بهدستآمده با مدل لوجيت دوحالتي تحليلشده و مدلي براي تقاضاي استفاده از ايستگاههاي دوچرخه اشتراكي در پاركينگهاي عمومي ساختهشده است. نتايج بهدستآمده نشان ميدهد كه حدود 70% از افراد پاسخدهنده حداقل در يكي از هشت سناريو پيشنهادي، دوچرخه را انتخاب كردهاند. عوامل مختلفي از جمله ويژگيهاي سفر و ويژگيهاي اقتصادي-اجتماعي صاحبان خودرو بر استفاده از ايستگاههاي دوچرخه اشتراكي تأثيرگذار هستند. هزينه انتخاب خودرو، جنسيت فرد، مسير ويژه دوچرخهسواري و تعداد سرنشين خودرو به ترتيب مهمترين مشخصات مؤثر بر احتمال انتخاب دوچرخه هستند. از ديگر ويژگيهاي اقتصادي - اجتماعي مؤثر ميتوان به سن راننده، زمان پيادهروي از پاركينگ تا مقصد نهايي، شرايط آب و هوايي، كيفيت و زيبايي مسير دوچرخهسواري اشاره كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/10/11
-
عنوان به انگليسي
Modelling the Impacts of the Use of Bicycle sharing Stations in Public Parkings on Mod_Choice Behavior of Automobile owners (Case Study of Qazvin)
-
تاريخ بهره برداري
1/1/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سجاد كاشي
-
چكيده به لاتين
Due to the various benefits of using bicycles as an urban transport system, it has been the focus of urban authorities. To this end, this study explores the idea of using shared bicycle stands in public parking lots in central areas of the city. Due to some proper conditions, some of vehicle owners in order to travel to central city areas would use bicycles for rest of their journey. In this research we investigated the proper conditions to do so. Owing to the fact that this policy is unprecedented, method of stated preferences has been used for modeling. A particular type of stated preferences method is stated choice in which respondents choose one option in each of hypothetical scenarios. Generally, two methods of perpendicular design and optimized design are used in order to design questionnaire of stated choice. 116 citizens have been asked to fill up the questionnaire, and their answers have been utilized in modeling. Results have been analyzed via binary logit model, and a model for demand of shared bicycle stands in public parking lots has been created. Results show that about 70% of respondents chose a bicycle in at least one of the eight proposed scenarios. Several factors such as journey feature and socioeconomic characteristics of people are influential in bicycle selection. Cost of vehicle selection, sexuality of person, exclusive bicycle path, and number of passengers in the vehicle are all important considerations in probability of bicycle selection by people. Other socioeconomic features can be: age of people, time spent walking from parking lot to destination of person, weather condition, quality of bicycle path.
-
لينک به اين مدرک :