-
شماره ركورد
21685
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21685
-
پديد آورنده
داود رحيمي
-
عنوان
مطالعه تاثير موقعيت ورودي و خروجي انباره اگزوز در دستيابي به افت انتقال مطلوب
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي سيستم هاي ديناميكي خودرو
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1398/9/26
-
استاد راهنما
دكتر سلمان ابراهيمي نژاد رفسنجاني
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
كاهش نويز همواره مورد توجه محققين مي باشد. موارد زيادي در خودرو در توليد نويز سهيم هستند كه از جمله آنها مي توان به هوا، موتور، جاده و صدا خفه كن اشاره نمود. صدا خفه كن نقش بسيار مهمي در كاهش نويز سيستم اگزوز ايفا مي¬كند. به همين دليل تحقيقات بسيار زيادي در زمينه طراحي موثر اين سيستم صورت گرفته است. از اينرو در اين پايان نامه با بررسي دقيق هندسه صدا خفه كن به استخراج افت انتقال پرداخته خواهد شد. مراحل به اين صورت است كه ابتدا با در نظر گرفت مدل مرجع به استخراج استقلال از مش و اعتبار سنجي با مقاله مرجع مورد نظر نموده و در سپس به بررسي تاثيرات بافل دايره اي و صفحه اي پرداخته شده است. در مرحله بعد مدل دو محفظه اي و تك محفظه اي با يكديگر مقايسه شده اند. و سپس براي درك بهتر و استخراج افت انتقال مربوطه تاثيرات جانمايي متفاوت در خروجي در حالي كه ورودي و بافل ثابت بوده مورد بررسي قرار گرفته است و در پايان تاثيرات جانمايي در ورودي و با در نظر گرفتن خروجي و بافل يكسان افت انتقال استخراج گرديده است. نتايج بدست آمده بدين صورت مي باشد كه در ورودي ثابت و مقايسه بين مدل خروجي روي محيط بدنه صدا خفه كن و مدل خروجي روي صفحه انتهايي صدا خفه كن، مدل خروجي روي محيط بدنه از بازه فركانسي بيشتر و افت انتقال بيشتري برخوردار مي باشد. و از آن مهمتر در مقايسه با محل خروجي روي محيط بدنه، هر چه محل خروج سيال به بافل نزديك تر باشد به جهت توربلانس ايجاد شده در سيال و فرصت زمان بيشتر براي خروج سيال، مدل خروجي ميانه بدنه از بازه فركانسي گسترده تر و افت انتقال بيشتري (dB90 ) برخوردار مي باشد.در خروجي ثابت و مقايسه بين مدل ورودي روي محيط بدنه صدا خفه كن و مدل ورودي روي صفحه ابتدايي صدا خفه كن، مدل ورودي روي محيط بدنه از بازه فركانسي بيشتر و افت انتقال بيشتري برخوردار مي باشد. و از آن مهمتر در مقايسه با محل ورودي روي محيط بدنه، هر چه محل ورود سيال به بافل نزديك تر باشد به جهت توربلانس ايجاد شده در سيال و فرصت زمان بيشتر براي خروج سيال، مدل ورودي ميانه بدنه از بازه فركانسي گسترده تر و افت انتقال بيشتري (dB90 ) برخوردار مي باشد.تغييرات در ورودي-خروجي صدا خفه كن كمك بسزايي در محدوديت فضا و جانمايي اجزاي خودرو دارد از اين رو تغييرات جانمايي ورودي- خروجي هاي صدا خفه كن در خودروهاي فضاي محدود لحاظ گرديده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/09/26
-
عنوان به انگليسي
Effects of Exhaust System’s Inlet and Outlet Positioning on the Achievement of Desired Sound Transmission Loss
-
تاريخ بهره برداري
2/19/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
داود رحيمي
-
چكيده به لاتين
There are many contributors to noise in the car, including air, engine, road and exhaust muffler. The silencer plays a very important role in reducing the noise of the exhaust system. That's why a lot of research has been done into designing this system, effectively. In this paper, by carefully examining the silencer geometry, the transmission loss is improved. First, we consider the reference model for validation with a base article and to derive independence from the mesh size. Then, we consider the effects of circular and plate baffles. Next, the two-chamber and single-chamber models are compared. Next, to better analyze and derive the corresponding transmission loss, the effects of different layouts on the output is studied while the input and baffle were fixed. Finally, the effects of input layout considering the same output and baffle are considered on the transmission loss. Results indicate that changes in the input-output of the silencer greatly affect the transmission loss. As the input-output of the silencer greatly contribute to the space constraint and location of the vehicle components, therefore, the variations of the input-output silencer in the limited space vehicles are considered as important design parameters.
-
كليدواژه هاي فارسي
مطالعه تاثير موقعيت ورودي و خروجي انباره اگزوز در دستيابي به افت انتقال مطلوب
-
كليدواژه هاي لاتين
Effects of Exhaust System’s Inlet and Outlet Positioning on the Achievement of Desired Sound Transmission Loss
-
لينک به اين مدرک :