-
شماره ركورد
21851
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21851
-
پديد آورنده
محسن اميربيگي
-
عنوان
انتخاب پورتفوليوي بهينه پروژه ها با توجه به اهداف استراتژيك سازمان، مطالعه موردي: راه آهن ج.ا.ا
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
1394-1397
-
تاريخ دفاع
1397/10/10
-
استاد راهنما
دكتر محسن پورسيد آقايي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
مديريت پورتفوليوي پروژه ها روشي مطمئن است كه سازمان ها به كار مي بندند تا منابع كمياب خود را با بيشترين ارزش خروجي ممكن به كار گيرند و باعث حركت سازمان به سمت اهداف استراتژيك خود شوند. يكي از مهمترين مباحثي كه در مديريت پورتفوليوي پروژه ها مطرح مي باشد تشكيل پورتفوليوي بهينه براي پروژه ها است. انتخاب صحيح پروژه هاي پورتفوليو متضمن حسن عملكرد مديريت پورتفوليوي پروژه است و هر چه اين تركيب مناسب تر و اصلح انتخاب شود تحقق ماموريت سازمان محتمل تر خواهد بود. در اين پايان نامه دو مدل دو هدفه براي انتخاب بهينه پورتفوليوي پروژه ها بر اساس اهداف استراتژيك، هزينه و زمان ارائه شده است به گونه اي كه حل اين مدل ها باعث به دست آوردن تركيبي مناسب از پروژه ها براي دستيابي حداكثري به اهداف استراتژيك با حداقل هزينه در افق زماني تعيين شده، مي شود.
بخش هاي مختلف شركت راه آهن ج.ا.ا. براي تحصيل اهداف استراتژيك در افق 1400 بايد سرمايه گذاري هاي خويش را انتخاب و مديريت كنند و پروژه هاي خود را به صورت عاقلانه انتخاب و اجرا نمايند، يكي از بخش هاي مهم راه آهن ج.ا.ا. بخش ارتباطات و علائم الكتريكي است كه حدود 120 پروژه در اين بخش تعريف شده است. در قدم اول با پياده سازي مدل هاي ارائه شده در اين پايان نامه براي پروژه هاي اين بخش از راه آهن، به مقايسه دو مدل پرداخته شد كه بعد از حل اين دو مدل با 4 حل كننده (cplex (ver 12.8) ، gurobi (ver 8) ، xpress (ver 32.01 و (scip (ver 5 و مقايسه ابعاد مسئله و زمان حل مورد نياز براي آنها مشخص گرديد كه مدل جديد ارائه شد براي حل مسئله پياده سازي شده روي اين مدل ها بسيار كاراتر مي باشد. در قدم دوم نتايج به دست آمده از حل اين مسئله بررسي گرديد كه به طور كلي 81 پروژه از مجموع 120 پروژه تعريف شده براي اجرا تا افق 1400 به گونه اي انتخاب و زمانبندي شدند كه اولاً بيشترين ارزش را با توجه به اهداف استراتژيك راه آهن ج.ا.ا. تا افق زماني تعيين شده داشته باشند و ثانياً حداقل هزينه را براي اين بخش از راه آهن فراهم آورند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1398/03/19
-
عنوان به انگليسي
Project portfolio selection considering strategic goals - Case study: Iran's railways' Company
-
تاريخ بهره برداري
6/9/2019 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محسن اميربيگي
-
چكيده به لاتين
Creating an optimal portfolio for projects is one of the main issues discussed in the projects portfolio management. selecting the right portfolio projects guarantees the excellent performance of the project portfolio management and the organization mission achievement becomes more probable if this combination is chosen more suitably. Two bi-objective models are proposed in this research based on the strategic goals, cost and the time for the optimal selection of the projects portfolio which, by being solved, leads to obtaining a suitable combination of the projects for achieving the maximum value of strategic goals with the minimum cost in the determined time horizon. Different sections of the Iran Railways Company should select and manage their investment for achieving the strategic goals in the 2021 horizon and wisely choose and execute their projects, one of the most important sections of the Iran Railways Company is the signaling and telecommunication section, in where 120 projects are defined. In order to obtain the best combination of the projects and their scheduling in this section of the Iran Railways Company, the models proposed in this paper are implemented and solved by cplex (ver 12.8), gurobi (ver 8), xpress (ver 32.01) and scip (ver 5). Results showed the new model is better.
Considering the time overlap and the projects predecessor interrelationship and also considering the contract price adjustment for executing the projects in various periods are of the proposed model’s features. This model was implemented on 120 projects of the signaling and telecommunication section of the Iran Railways Company and after solving by the Pre-emptive priorities method, 81 projects were chosen and scheduled in a way that the Iran railways Company will have the minimum distance with its strategic goals with the minimum cost until the end of 2021.
-
لينک به اين مدرک :