-
شماره ركورد
21902
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21902
-
پديد آورنده
عارفه اعلائي
-
عنوان
ارائه شاخص دسترسي نواحي ترافيكي شهر تهران بر اساس زمان سفر
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي حمل و نقل
-
سال تحصيل
95-98
-
تاريخ دفاع
1398/08/28
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
اخيرا پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات و منابع دادههاي حجيم، امكان بررسي مطالعات حمل و نقل با رويكرد پويا را فراهم كرده اند. استفاده از اين نوع دادهها، منجر به ارتقاء نمايش و تحليلهاي مكاني-زماني با وضوح مكاني-زماني بالا شده است. در تحليل شبكه، شاخص دسترسي يكي از شاخصهاي كارامد شمرده ميشود. دسترسي ذاتا يك مفهوم پويا است اما اكثر مطالعات گذشته با صرف نظر از تغييرات شبكه، شاخص دسترسي را با رويكرد استاتيك مورد ارزيابي قرار دادند. هدف از اين پژوهش به كارگيري دادههاي حاصل از روشهاي نوين جمعآوري داده، به منظور ارائه شاخصهاي دسترسي مبتني بر زمان سفر ساده و قابل فهم در سطح نواحي 22گانه شهر تهران با رويكرد پويا، براي مدهاي مختلف وسيله نقليه شخصي و حمل و نقل همگاني است. زمان سفر بهينه با وسيله نقليه (بر اساس ازدحام) بين نواحي، از سرويس نقشه براي بازههاي15 دقيقهاي 2 ساعات اوج صبح و اوج عصر و 1 ساعت ميان روز اخذ شده است. زمان سفر براي مسير بهينه بين نواحي با حمل و نقل همگاني يكپارچه و پياده روي نيز با استفاده از دادههاي AVL خطوط اتوبوس و جدول زماني مترو محاسبه شد.
نتايج بيانگر سطح دسترسي مطلوبتر اوج صبح نسبت به اوج عصر براي تمام نواحي بود و در برخي از نواحي سطح دسترسي اوج صبح و ميان روز تفاوت معناداري نداشتند. همچنين نتايج حاكي از كاهش كوتاه مدت سطح مطلوبيت دسترسي در دوره اوج صبح است، اما در اوج عصر سطح مطلوبيت دسترسي به طور كلي كم و بعد از مدت زمان نسبتا طولاني به صورت تدريجي كاهش مييابد. بررسي قابليت اطمينان دسترسي در بازههاي مورد مطالعه بيانگر پايينتر بودن قابليت اطمينان دسترسي در دوره ميان روز نسبت به دو دوره ديگر است. محاسبه سطح دسترسي به نواحي مختلف با حمل و نقل همگاني، نشان داد كه متوسط هزينه دستيابي (بر اساس زمان سفر) از ساير نواحي به نواحي مركزي شهر كمتر از نواحي ديگر است. نتايج اين مطالعه ميتواند هم براي مديران شهري در حوزه تصميم گيري در خصوص نواحي با دسترسي كم با شيوههاي مختلف و هم براي كاربران راه در خصوص مديريت زمان عزيمت سفرها موثر واقع شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/02/13
-
عنوان به انگليسي
Travel time-based accessibility index over traffic zones in Tehran
-
تاريخ بهره برداري
11/18/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عارفه اعلايي
-
چكيده به لاتين
Recent progress in information and communication technology and big data sources have enabled the studies relating to accessibility with a dynamic approach. Applying such data led to improve spatio-temporal representation as well as high-resolution accessibility analyses. The purpose of this study is to apply the data obtained from modern technologies and to present simple and understandable dynamic accessibility index based on travel time between 22 districts of Tehran Metropolitan area. The travel time-based accessibility index also enables comparing the level of accessibility with different transportation modes. In this method, the optimal zonal travel time based on congestion receiving from map service for 2-hour in morning and evening peak as well as and 1 hour of non-peak and passenger car equivalence have been considered. The optimal zonal travel time with integrated public transport and walking was then calculated using AVL data for bus routes and metro timetables.
The results indicate the more desirable accessibility in morning peak compared with evening peak for all districts, while for some districts no significant difference was explored between morning peak and non-peak. The results also indicate a short-term decline in accessibility during morning peak, but during evening peak the overall accessibility is almost low and degrades gradually after a while. The higher and lower reliability of accessibility during morning-peak and off-peak compared with others is another result of the study. Calculating the level of accessibility to different districts using public transport indicated that the average cost of access (based on travel time) from districts to the central part of study area is lower compared with other areas. The results of this paper can contribute both the road users and urban planner in terms of managing the trips and improving the accessibility. In the next step, travel time-based accessibility to different districts was evaluated using two methods of personal vehicle and public transportation.
-
لينک به اين مدرک :