-
شماره ركورد
21979
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
21979
-
پديد آورنده
علي عيسي زاده حاجي اقا
-
عنوان
بيشينهسازي انتشار اطلاعات در شبكههاي اجتماعي با ملاحظه اعتماد بين كاربران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي فناوري اطلاعات (IT) - تجارت الكترونيكي
-
تاريخ دفاع
1398/8/27
-
استاد راهنما
دكتر محمد فتحيان
-
استاد مشاور
دكتر بابك اميري
-
دانشكده
صنايع
-
چكيده
ارزيابي روشها و الگوريتمهاي انتشار اطلاعات يكي از مهمترين مباحث مطرحشده در حوزه اطلاعات و شبكههاي اجتماعي است. شبكههاي اجتماعي برخط به صدها ميليون كاربر اينترنت در سراسر جهان امكان توليد و استفاده از محتوا را ميدهند و با افزايش پخش شدن اطلاعات جديد و ديدگاههاي متنوع، نقش مهمي را در انتشار اطلاعات ايفا ميكنند. رويدادها، مسائل مختلف، علاقهمنديها و غيره. در شبكههاي اجتماعي بهسرعت اتفاق افتاده و گسترش مييابند و كاربران و محققين انتظار درك و فهم، تصويرسازي و پيشبيني آنها را دارند. يكي از پرسشهاي اصلي در حوزه انتشار اطلاعات اين است كه كدام اعضاي شبكه نقش مهمي را در فرآيند انتشار اطلاعات دارند؟ در واقع مسئله اين است كه به يك زيرمجموعه كوچك از افراد تأثيرگذار در يك شبكه برسيم بهطوريكه آنها بتوانند به بيشترين تعداد گرهها در شبكه، اطلاعات را گسترش دهند؛ كه تا كنون پژوهشگران بسياري در جهت حل ين مسئله تلاش كرده و روشها و الگوريتمهاي مختلفي را ارائه دادهاند كه اين روند همچنان ادامه دارد. اما مسئلهاي كه در ادبيات موضوع انتشار اطلاعات به آن كمتر پرداخته شده است، بحث اعتماد كاربران در شبكههاي اجتماعي و تأثير آن بر انتشار اطلاعات است. اعتماد از آن جهت حائز اهميت است كه در شبكههاي اجتماعي يك كاربر با تعداد زيادي از كاربران در ارتباط بوده و ميزان اعتماد كاربر نسبت به آنها يكسان نيست و كاربر به اطلاعاتي كه از كاربران معتمد خود دريافت ميكند اهميت بيشتري داده و براي آنها ارزش بيشتري قائل است. لذا مسئله اصلي پژوهش حاضر بررسي نقش اعتماد در انتشار اطلاعات در شبكههاي اجتماعي است و ارائه روشي به منظور استفاده از عامل اعتماد در انتشار اطلاعات است. روش انجام پژوهش نيز بدين شكل است كه ابتدا با استفاده الگوريتم شبيهسازي تبريد تدريجي اجتماعات بهينه مبتني بر ماژولاريتي تشخيص داده شده و سپس تعداد گرههاي بذر به تعداد همان اجتماعات استخراج ميشود. در ادامه در هر يك از اين جوامع معتمدترين گره انتخاب شده و در مرحله بعدي نيز با استفاده از روش تخمين تأثير محلي ميزان انتشار در شبكه محاسبه ميشود. نتايج حاصل از پيادهسازي نشاندهنده تاثير بسزاي اعتماد در افزايش ميزان انتشار اطلاعات در شبكههاي اجتماعي است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/04/09
-
عنوان به انگليسي
Information diffusion maximization in online social networks considering users’ trust
-
تاريخ بهره برداري
11/17/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي عيسي زاده حاجي اقا
-
چكيده به لاتين
Evaluation of information diffusion methods and algorithms is one of the most important issues in field of information and social networks. Online social networks allow hundreds of millions of Internet users to produce and use content and play an important role in information diffusion as new information and diverse perspectives are disseminated. Events, issues, interests, and so on are rapidly expanding and evolving on social networks, and users and researchers expect to understand, visualize, and anticipate them. One of the key questions in information diffusion field is that which members of the network play an important role in the information diffusion process? In fact the point is to reach a small subset of influencers in a network so that they can spread the information to the largest number of possible nodes in the network. For example, a company initially targets a small number of influencers on the network by giving them a free sample of product and hopes that the users will recommend the product to their friends, and then their friends will also influence their friends and will recommend them to use the product as well. And the process would continue. Many people buy or use goods and services through this method which is known as word of mouth marketing. But the issue that has been less addressed in the literature of information diffusion is the discussion of user’s trust in social networks and how it impacts on information diffusion. Trust is important in this field because a user is connected to a large number of users in social networks and also the amount trust between them is not the same, and the user pays more attention to information that he or she gets from the most trusted users. Therefore, the main issue of this study is to investigate the role of trust in information diffusion in social networks and to present a method for using trust factor in diffusion of information. Implementation results show that trust has a significant impact on increasing information diffusion in social networks.
-
لينک به اين مدرک :