-
شماره ركورد
22113
-
پديد آورنده
فروزنده سلطاني
-
عنوان
بررسي استفاده از استراتژيهاي مهارت خواندن، چالش ها و ديدگاه هاي دانش آموزان تيز هوش با موفقيت بالا و پايين (يا بيشتر و كمتر) و دبيرانشان در بخش درك مطلب هاي خواندن آزمون ورودي دانشگاه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات خارجي - آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1396-1398
-
تاريخ دفاع
1398/11/30
-
استاد راهنما
دكتر محبوبه تقي زاده
-
استاد مشاور
دكتر شهين واعظي
-
دانشكده
زبان
-
چكيده
اگر چه برخي مطالعات (به عنوان مثال: Renzulli & Reis, 2014; Rogers, 2015) در مورد درك مطلب خواندن دانش آموزان تيزهوش انجام شده است ، اما به نظر مي رسد تا كنون هيچ مطالعه اي در مورد درك مطلب خواندن دانش آموزان تيزهوش ايراني انجام نشده باشد. هدف از انجام اين مطالعه دو بخش بود: (الف) تعيين ديدگاه ها، استفاده از استراتژي هاي مهارت خواندن و چالش هاي درك مطلب دانش آموزان تيز هوش پيش دانشگاهي و دبيرانشان در بخش درك مطلب هاي آزمون ورودي دانشگاه و (ب) بررسي تفاوت بين دانش آموزان تيزهوش با موفقيت بالا و پايين (يا با موفقيت بيشتر و كمتر) در استفاده از استراتژي هاي خواندن و نگرش آنها نسبت به خواندن. به منظور انجام اين مطالعه تعداد شركت كنندگان 121 نفر از دانش آموزان تيزهوش در مقطع پيش دانشگاهي و 11 نفراز دبيران كه در مراكز پيش دانشگاهي براي دانش آموزان تيزهوش در بروجن يكي از شهرهاي ايران تدريس مي كردند، انتخاب شدند. ابزارهاي پژوهش شامل سه پرسشنامه در مورد استراتژي هاي مهارت خواندن، نگرش ها نسبت به خواندن و چالش هاي خواندن بود كه به دنبال آنها دانش آموزان به پنج سؤال پاسخ آزاد جواب مي دادند به اضافه¬ي يك مصاحبه نيمه ساختاري با دبيران انجام شد. نتايج تحقيق نشان داد كه (الف) دانش آموزان تيزهوش از استراتژهاي فراشناختي بيشتر از استراتژهاي شناختي و عاطفي استفاده مي كردند. (ب) بيشتر دانش آموزان تيزهوش و دبيران آنها نسبت به فعاليت خواندن نگرش مثبت داشتند. بيشترين مشكلات دانش آموزان تيزهوش: عدم دانش كافي واژگان، عدم توانايي آنها براي تطبيق سرعت خود با زمان اختصاص يافته ، و عدم تمركز و مطالعه ناكارآمد بود. (د) نه تنها دبيران، بلكه دانش آموزان نيز تمرين خود مختار)مستقل) مهارت خواندن را به طور مرتب از طريق متون تكميلي و افزايش دانش واژگان به عنوان راه حل هايي براي تقويت مهارت خواندن دانش آموزان ابراز كردند. دبيران همچنين بر استفاده بهينه استراتژي هاي مهارت خواندن و برانگيختن علاقه و انگيزه براي تقويت پيشرفت درك مطلب دانش آموزان تيزهوش مقطع پيش دانشگاهي تأكيد كردند. (ه) استراتژي هاي بازيابي و مقابله با اضطراب به عنوان متغيرهاي پيش بيني كننده براي تفاوت بين خوانندگان با موفقيت بالا و پايين ( بيشتر يا كمتر) در استفاده از استراتژي هاي مهارت خواندن، مشخص شدند و هر دو گروه در توانمندي در مهارت خواندن در بخش نگرش شان نسبت به خواندن با يكديگر تفاوت داشتند. بنابراين، به دبيران توصيه مي گردد كه جنبه هاي آموزش و ارزشيابي دانش آموزان تيزهوش را با دقت و مهارت بيشتري انجام دهند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/04/08
-
عنوان به انگليسي
Investigating High and Low Achieving Talented Students' and their Teachers' Strategy-Use, Challenges and Perceptions of Reading Passages of University Entrance Exam
-
تاريخ بهره برداري
2/18/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فروزنده سلطاني
-
چكيده به لاتين
Although some studies (e.g., Renzulli & Reis, 2014; Rogers, 2015) have been conducted on talented students’ reading comprehension, it seems there is no study investigating Iranian talented students' reading comprehension. The purpose of this study was twofold: (a) to determine Iranian pre-university talented students’ and their teachers’ perceptions of reading comprehension, reading strategy use, and challenges of reading comprehension section of the university entrance exam and (b) to investigate the difference between high and low achieving talented readers in strategy use and attitudes towards reading. The participants were 121 pre-university talented students and 11 instructors teaching in pre-university centers for talented students in Borujen, Iran. The instruments of this study were three questionnaires on reading strategy, reading attitude, and reading difficulty followed by five open-ended questions along with a semi-structured interview with instructors. The results of the study revealed that (a) talented students used metacognitive strategies more than affective and cognitive strategies; (b) most of talented students and their instructors had positive attitude towards reading tasks; (c) the most frequent problems of talented readers were insufficient vocabulary knowledge, their inability to adapt their speed to allotted time, and decentralization and ineffective study; (d) not only instructors, but also students expressed autonomous practicing of reading skill regularly through supplementary texts and increasing vocabulary knowledge as solutions to students’ reading; instructors also emphasized on optimal use of reading strategies and arousing students’ interest and motivation to enhance pre-university talented students' reading comprehension achievement; (e) retrieval and anxiety-coping strategies emerged as predictive variables for the difference between high and low achieving talented readers in strategy use, and both groups differed in their self-efficacy for reading attitude. Thus, instructors are recommended to craft the instruction and assessment aspects of talented students with greater care.
-
كليدواژه هاي فارسي
درك مطلب , چالش هاي خواندن , استراتژي هاي خواندن , دانش آموزان تيزهوش , ديدگاه هاي خواندن
-
كليدواژه هاي لاتين
reading comprehension , reading difficulty , reading strategy , talented students , reading perceptions
-
لينک به اين مدرک :