-
شماره ركورد
22196
-
پديد آورنده
روح الله شفيع نتاج خشكرودي
-
عنوان
برآورد تقاضاي قطار سريع السير در مسير تهران-اصفهان با مدل اقتصاد سنجي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل ريلي
-
تاريخ دفاع
1398/11/30
-
استاد راهنما
دكتر ملودي خادم ثامني
-
استاد مشاور
دكتر سعيد شوال پور
-
دانشكده
راهآهن
-
چكيده
راه آهن سريع السير از پروژه هاي بسيار گران و زمان بر است كه در صورت اجراي صحيح مي تواند نقشي كليدي در توسعه اقتصادي-اجتماعي كشورها داشته باشد. هم اكنون بيش از 29 هزار كيلومتر راه آهن سريع السير در دنيا وجود دارد. كشور ايران نيز در حال ساخت خط سريع السير تهران-قم-اصفهان بوده و مذاكراتي جهت احداث خط قم-اراك و تهران-همدان نيز انجام شده است. شيوه هاي مختلف حمل و نقل كه در اين تحقيق مورد بحث قرار گرفته است عبارت اند از: راه¬آهن پرسرعت، راه¬آهن معمولي، هواپيما و حمل و نقل جاده اي شامل اتوبوس و ماشين هاي خطي. در اين پايان نامه تلاش شده است كه مجموعه عوامل تاثير گذار بر تقاضاي مسافرت هاي ريلي با استفاده از قطار سريع السير شناخته شود و اطلاعات لازم براي تحليل، استخراج شوند. به همين منظور مطالعه موردي راه آهن سريع السير تهران-قم-اصفهان مي باشد كه فاصله بين استان اصفهان و قم به طور تقريبي برابر با 280 كيلومتر و فاصله بين استان تهران و اصفهان 440 كيلومتر مي باشد. روش تحقيق استفاده شده دراين پايان نامه براي تخمين تقاضاي حمل و نقل بين استان اصفهان و تهران كه از روش اقتصادسنجي استفاده شده شامل دو بخش مجزا مي باشد. در مرحله اول اين روش، تقاضاي حمل نقل بر اساس داده هاي موجود با استفاده از رابطه رگرسيوني برآورد مي شود. در اين روش يك مدل لگاريتمي براي تقاضاي سفر بيان مي شود و ضرايب اين معادله استخراج مي شود. در مرحله دوم اين روش، از روش رگرسيون به ظاهر نامرتب استفاده مي شود و در سيستم رگرسيون جديد عامل جديد مورد بررسي قرار مي گيرد و ضريب مربوط به آن در معادله استخراج مي شود. و در نهايت با استفاده از اين روش مي توان، تقاضاي انواع سفر در سال هاي آينده را محاسبه خواهد شد و همچنين مي توان تقاضاي كلي سفر را برآورد نمود. تقاضاي سفر در شش سال آينده در بخش هاي هوايي، ريلي و زميني و مجموع سفر ها نشان دهنده اين موضوع مي باشد كه سفر ها در مجموع و در هر بخش روند صعودي دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/06/04
-
عنوان به انگليسي
Estimating the demand for high-speed train on the route Tehran - Isfahan econometric model
-
تاريخ بهره برداري
2/18/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
روح الله شفيع نتاج خشكرودي
-
چكيده به لاتين
High speed railway is among capital intensive and time consuming projects but with correct planning and implementation it can have great role in socio-economic development of countries. Currently over 29 thousands kilometer of high speed railway line is in operation around the world. Tehran-Qom-Isfahan high speed railway line is also under construction in Iran and other routes of Qom-Arak and Tehran-Hamedan are under study. Different modes of transportation that are investigated in this study are high speed railway, conventional railway, air transportation and road which includes bus and route taxi. In this thesis different factors affecting demand of high speed railway are studies and relevant data were extracted. The case study of the thesis is Tehran-Isfahan route which is 440 km (280 km of it between Isfahan and Qom). Research methodology of the thesis is econometric analysis. In the first stage transportation demand is found by using regression analysis. A logarithmic regression model is used for this aim and coefficients are extracted. In the second stage, seemingly unrelated regression is used and in the new system coefficients for high speed railway are predicted. In the end transportation demand for future years are forecasted.
-
لينک به اين مدرک :