-
شماره ركورد
22298
-
پديد آورنده
مريم زندي
-
عنوان
رابطه ي بين انگيزه ي يادگيري زبان انگليسي و درگيري در مهارت خواندن زبان انگليسي (Academic reading skill) در داخل و خارج از كلاس
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1396-1399
-
تاريخ دفاع
1399/03/13
-
استاد راهنما
دكتر اسمعيل عبدالله زاده
-
استاد مشاور
دكتر محمد امبني فارساني
-
دانشكده
زبان
-
چكيده
هدف اصلي اين تحقيق بررسي رابطه ي ميان انگيزه ي يادگيري زبان انگليسي و درگيري در مهارت خواندن زبان انگليسي (Academic reading skill) بين دانشجويان كارشناسي است. به منظور اندازه گيري ميزان انگيزه ي داانشجويان براي يادگيري زبان، از مدل L2 Motivational Self-System (L2MSS) استفاده شد. اين مدل در سال 2005 توسط "دورنيه" ساخته شد و داراي سه زير ساختار شامل Ideal L2 self، Ought-to L2 self، و L2 Learning Experience است. براي اندازه گيري ميزان درگيري دانشجويان در مهارت خواندن زبان، از مدل Transformative Experience (TE) استفاده شد كه اين مدل در سال 2002 توسط "پو" ارائه شد. در اين تحقيق، با استفاده از مدل TE ميزان درگيري دانشجويان در مهارت خواندن زبان در داخل كلاس و خارج از كلاس با هم مقايسه شد. همچنين عوامل انگيزشي (زيرساختارهاي L2MSS) كه درگيري در مهارت خواندن زبان را پيش بيني ميكنند بررسي شدند. در اين تحقيق، تفاوت ميزان انگيزه ي يادگيري زبان و درگيري در مهارت خواندن زبان در بين دانشجويان رشته ها ي مختلف بررسي شده است. شركت كننده هاي اين تحقيق 419 نفر دانشجوي كارشناسي بودند كه كلاس زبان عمومي داشتند و در رشته هاي مختلف در حال تحصيل بودند. اين شركت كننده ها از بهترين دانشگاه هاي سراسري ايران به روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. براي اندازه گيري ميزان انگيزه ي يادگيري زبان از يك پرسشنامه كه توسط پاپي (2010) ساخته شده است استفاده شد. براي اندازه گيري ميزان درگيري در مهارت خواندن يك پرسشنامه ي جديد در اين تحيق ساخته شد. نتايج بدست آمده نشان داد كه رابطه ي مثبت و خوبي بين انگيزه ي يادگيري زبان و ميزان درگيري در مهارت خواندن وجود دارد. L2 learning experience و در درجه ي بعد Ideal L2 self بهترين عومل انگيزشي بودند كه درگيري در مهارت خواندن زبان را پيش بيني كردند. Ought-to L2 self تاثير زيادي در درگيري دانشجويان در مهارت خواندن زبان نداشت. دانشجويان رشته هاي علوم زيستي نسبت به دانشجويان علوم انساني انگيزه ي بيشتري براي يادگيري زبان داشتند ولي ميزان درگيري در مهارت خواندن در بين دانشجويان رشته هاي مختلف تفاوت چنداني با هم نداشت.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/05/29
-
عنوان به انگليسي
The Relationship between L2 Motivation and Transformative Engagement in Reading Skill among EAP Learners
-
تاريخ بهره برداري
6/2/2020 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مريم زندي
-
چكيده به لاتين
The primary objective of this study is to discover the relationship between L2 learning motivation and engagement in academic reading skill. L2 motivational self-system model (Dörnyei, 2005), which consists of three subcomponents of Ideal L2 self, Ought-to L2 self, and L2 learning experience, was used for measuring the L2 motivation. Transformative Experience (Pugh, 2002) was employed as the framework for evaluating the engagement in the reading skill. The current research, using the transformative experience framework, discovers the difference between students` engagement inside and outside the class. The present study also explores what motivational factors act as the best predictors of transformative experience and whether L2 motivation and engagement of the students differ across different disciplines. Applying the model of Nesi and Gardner (2006), subject areas were clustered into four disciplinary groups, including Arts and Humanities, Life Sciences, Physical Sciences, and Social Sciences. The participants of this study were 419 undergraduate EAP students studying in different majors who were selected through the stratified sampling method. In order to conduct the present investigation, a quantitative approach was taken and two sets of questionnaires were used as the data-collecting instruments. A questionnaire, developed by Papi (2010), was employed for measuring the L2 motivational self- system and a questionnaire was developed in the present study for measuring the transformative experience. The results revealed a significant and positive relationship between L2 motivation of the students and their transformative engagement in reading skill. L2 learning experience, followed by ideal L2 self was the best predictor of transformative engagement and ought-to L2 self had a marginal part in the occurrence of transformative experience. Students studying in Life sciences were considerably more motivated than students in Arts and Humanities. However, no substantial difference was observed in the extent of transformative engagement among the students across the four disciplinary groups.
-
كليدواژه هاي فارسي
انگيزه ي يادگيري زبان انگليسي , درگيري در مهارت خواندن زبان انگليسي , رشته هاي مختلف
-
كليدواژه هاي لاتين
Transformative experience , L2 motivational self-system , reading skill , , disciplines
-
لينک به اين مدرک :