-
شماره ركورد
22724
-
پديد آورنده
مبين آقاخاني زاد
-
عنوان
بررسي تعيين اثر پد زير تراورس بر مقاومت طولي خط ريلي بالاستي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن خط و سازه ريلي
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/03/13
-
استاد راهنما
دكتر جبار علي ذاكري
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
هدف اصلي از اين پايان نامه بررسي مقاومت طولي خط ريلي بالاستي است كه در اين پژوهش بهطور خاص به اثر انواع صفحات لاستيكي زير تراورس بر مقاومت طولي خط پرداخته مي شود. مقاومت طولي خط مقاومت ناشي از پابندها نسبت به ريل و مقاومت ناشي از بالاست نسبت به تراورس در برابر حركت طولي خط ميباشد. با توجه به بزرگ بودن اين نيروها، كنترل و كاهش مقادير آنها ميتواند مشكلات فراواني نظير نا ترازي عرضي خط (ديلم)، كمانش و شكست ترد ريل را كه مهندسين خط و پرسنل تعمير و نگهداري در برخورد با يك خط بالاستي با آنها مواجه هستند را به حداقل ممكن برساند. با توجه به افزايش روزافزون سرعت و بار محوري در راهآهن و گسترش استفاده از خطوط جوشكاري پيوسته بهمنظور حذف نقاط ضعف سازه خط و بالتبع آن افزايش نيروهاي محوري طولي به وجود آمده در خط و وقوع مشكلات مذكور در پي اين افزايش نيروي محوري فلذا بار ديگر لزوم بررسي موضوع و شناخت رفتار طولي خط به روشني مشخص ميشود. با انجام آزمايشات در آزمايشگاه روسازي خط كه صفحات لاستيكي زير تراورس در پانل خط تعبيه شده است و تاثير پد زير تراورس نوع نرم و نوع سخت در ميزان مقاومت طولي در برابر نيروهاي طولي را بررسي و براي افزايش اعتبار سنجي نتايج آزمايشگاهي مشخصات هندسه خط در نرم افزار آباكوس نيز مدل سازي گرديد كه در فصل پنجم بدان پرداخته شده و سپس در فصل ششم به جمع بندي پرداخته و در نهايت مشخص گرديد كه وجود پد زير تراورس نرم و سخت به ترتيب 4/5 و 45/9 درصد در حالت آزمايشگاهي و 5/2 و 4 درصد در حالت عددي سبب افزايش مقاومت طولي نسبت به حالت بدون پد مي گردد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/07/28
-
عنوان به انگليسي
Investigation the impact of Under Sleeper Pad on the longitudinal resistance of ballasted
-
تاريخ بهره برداري
6/3/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مبين آقاخاني زاد
-
چكيده به لاتين
The main purpose of this thesis is to investigate the longitudinal resistance of the ballasted track, which in this study specifically deals with the effect of various types of rubber plates under the sleepers on the longitudinal resistance of the ballasted track. The longitudinal resistance of the track is the resistance of the fasteners against to the rail and the resistance of the ballast against to the sleepers the longitudinal movement of the track. Due to the large size of these forces, controlling and reducing their values can alleviate many problems such as unbalance of railway track, buckling and brittle rail failure that maintenance engineers and petrolmans encounter in dealing with a ballasted track. Due to the increasing speed and axial load on the railway and the expansion of the use of continuous welding rail in order to eliminate the weaknesses of the structure of track and consequently increase the longitudinal axial forces created in the track and the occurrence of these problems following this increase in axial force, so examining the subject and recognizing the longitudinal behavior of the track is clear. By conducting experiments in the track pavement laboratory, the rubber plates under the sleepers are embedded in the track panel and the effect of the pad under the sleepers in terms of the soft type and hard type on the longitudinal resistance against longitudinal forces and to increase the validation of laboratory results. Abaqus software was also modeled, which was discussed in the fifth chapter and then summarized in the sixth chapter. Finally, it was determined that the presence of both pads (soft and hard) under sleepers is 5.45 percent and 9.45% in laboratory mode and 2.5% and 4% in numerical model increase the longitudinal resistance compared to the non-pad model.
-
لينک به اين مدرک :