-
شماره ركورد
22985
-
پديد آورنده
سيد محسن محمودي
-
عنوان
شبيهسازي حركت مسافران اعزامي از ايستگاه راهآهن تهران و ارائه راهكار جهت كاهش ترافيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
1392
-
تاريخ دفاع
1399/3/24
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي باقري - دكتر نويد خادمي
-
استاد مشاور
دكتر افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
هدف از اين تحقيق ارائه مدلي بهمنظور مكانيابي تسهيلات قابل انتقال با ابعاد غير يكسان در ايستگاههاي راهآهن با استفاده از شبيهسازي توسط نرم افزار PTV Viswalk و بهينهسازي با دو الگوريتم فرا ابتكاري ژنتيك و كلوني مورچگان در محيط نرم افزار Matlab است. شبيهسازي مدل ارائه شده در دو حالت باقاعده و بيقاعده انجام و مقايسه بين آنها نيز صورت گرفت. ايستگاه راه آهن تهران به عنوان مطالعه موردي انتخاب و اطلاعات مورد نياز در اين تحقيق با استفاده از دوربين هاي مدار بسته در شلوغ ترين ساعت يك روز از هفته شامل 2219 مسافر بدست آمده است. نتايج اين مقاله نشان ميدهد كه بهينهسازي چيدمان ايستگاه راه آهن تهران با استفاده از مدل پيشنهادي منجر به كاهش 18 درصدي مدت زمان حركت مسافران و كاهش 15 درصدي نرخ عبور مسافران با حفظ سطح سرويس A را داراست. همچنين مقايسه كارايي دو الگوريتم بهينهسازي فراابتكاري نشان داد كه الگوريتم ژنتيك قدرت بيشتري نسبت به الگورتيم كلوني مورچگان براي حل مسئله چيدمان داشته و توانسته در زمان كوتاه تري به جواب نزديك بهينه دست پيدا كند. متدولوژي پيشنهادي علاوه بر ايستگاه هاي راه آهن قابليت استفاده در تمام ترمينالهاي مسافري را دارد. كاهش فاكتورهايي همچون مدت زمان جا به جايي مسافران در ايستگاه، تراكم تجربه شده مسافران و نرخ عبور مسافران در نهايت موجب افزايش كيفيت ارائه خدمات در ايستگاه ميشود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/10/13
-
عنوان به انگليسي
Departuring Passengers Movement Simulation From Tehran Railway Station and Make A Suggestion For Decrease In Traffic
-
تاريخ بهره برداري
6/14/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيدمحسن محمودي
-
چكيده به لاتين
The main goal of this thesis is to propose a model for the location of portable facilities with unequal dimensions in railway stations by simulation through PTV Viswalk and optimization by the metaheuristic methods of genetic and ant colony algorithms through Matlab. The model simulation is performed in two modes of regular and irregular, and they are compared with each other. Tehran railway station is used as a case study. The required information is gathered from the CCTVs at the most crowded hours on a day, including 2219 passengers. The results show that the layout optimization of Tehran railway station using the proposed model leads to an 18% reduction of the travel time of passengers and a 15% reduction of passengers flow rate with level of service preservation. Moreover, a comparison of the optimization algorithms performance shows that the genetic algorithm is more powerful than an ant colony algorithm to solve the layout problem, and it can obtain near-optimized solutions in a shorter time. The proposed method can be used in all passenger terminals. Reduction of the factors like the time of the passengers' movement in the station, the experienced passengers' density, and the passengers flow rate result in the quality of service enhancement in the station.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدل مكانيابي تسهيلات , رويكرد تركيبي , شبيهسازي , الگوريتم ژنتيك , الگوريتم كلوني مورچگان , ايستگاه راه آهن
-
كليدواژه هاي لاتين
Facility Layout Model , Hybrid Approach , Simulation , Ant Colony Algorithm , Genetic Algorithm , Railway Station
-
لينک به اين مدرک :