-
شماره ركورد
23273
-
پديد آورنده
صنم اسماعيل زاده كيوي
-
عنوان
مدلسازي اثر خودسازماندهي بر حركت عابران پياده با استفاده از متغيرهاي رفتاري هنگام عبور از تقاطعات چراغدار، مطالعه موردي شهر تهران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامهريزي و مهندسي حمل و نقل
-
سال تحصيل
1399-1400
-
تاريخ دفاع
1399/08/12
-
استاد راهنما
دكتر شهريار افندي زاده
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
پيادهروي يكي از مهمترين روشهاي جابجايي افراد در داخل شهرها است. در برخي شهرها بسياري از سفرهاي درونشهري بهطور كامل و يا قسمتي از آن از طريق پيادهروي صورت ميگيرد (مانند دسترسي به سيستمهاي حملونقل همگاني و پيمودن مسافت بين محل پارك خودرو و مقصد سفر از طريق پيادهروي). بهاينترتيب پيادهروي بخشي از تمامي سفرهاي درونشهري است و همهي افراد حداقل در قسمتي از طول سفر خود پيادهروي را تجربه مينمايند. در اين پژوهش حركت عابران پياده در يكي از تقاطع¬هاي چراغدار شهر تهران مدل¬سازي مي¬شود. با توجه به اين¬كه مدل¬سازي حركت عابران پياده در دو حوزه رفتاري و حركتي مطرح مي¬شود، مدل حركت عابران پياده مي¬بايست متغيرهاي رفتاري را نيز شامل شود. به همين دليل در مدل¬سازي در اين پژوهش متغيرهاي رفتاري برآمده از فرهنگ و قوانين محلي در مدل¬سازي در نظر گرفته شده¬اند. ازجمله رفتارهاي عابران پياده هنگام حركت كه برگرفته از هوش جمعي آن¬ها بوده، شكل¬گيري خطوط، هنگام پياده¬روي است كه يك پديده خودسازمانده است كه در مدل¬سازي در اين پژوهش چنين پديده¬اي در نظر گرفته شده است و مدل نيروي اجتماعي با در نظر گرفتن شرايط هندسي معبر و به تفكيك جنسيت با اجراي الگوريتم ژنتيك كاليبره شده است. در ادامه با استفاده از روش¬ها و معيارهاي مختلف مدل كاليبره شده اعتبارسنجي گرديد. مشاهده شد مدل نيروي اجتماعي اصلاح¬يافته در پيش¬بيني حركت عابران پياده داراي 26 درصد خطا است. همچنين با بررسي متغير سرعت لحظه¬اي عابران پياده مشاهده شد ميان سرعت تخمين¬زده شده با مدل و سرعت واقعي عابران پياده 0.74 همبستگي وجود دارد. درنهايت با استفاده از داده¬هاي شبيهسازيشده با مدل نيروي اجتماعي و داده¬هاي مشاهده¬شده، دياگرام اساسي براي جريان عابران پياده ارائهشده است كه جهت ترسيم اين دياگرام¬ها و محاسبه چگالي عابران پياده در محدوده از روش ورونوي كه يكي از به¬روزترين روش¬ها است استفاده گرديد. مشاهده شد كه اين روش داراي خطاي 18 درصد در محاسبه چگالي است. بررسي دياگرام¬هاي ورونوي نشان¬دهنده تاثير شرايط هندسي معبر بر رفتار و حركت عابران پياده بود. در نهايت مقايسه دياگرام¬هاي اساسي حاصل از مدل و داده¬هاي واقعي همانند ساير روش¬هاي اعتبارسنجي عملكرد مناسب مدل نيروي اجتماعي را نشان مي¬دهد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/12/03
-
عنوان به انگليسي
Pedestrian self-organization modelling with behavioural variables at signalized intersection, case study of Tehran
-
تاريخ بهره برداري
11/3/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
صنم اسماعيل زاده كيوي
-
چكيده به لاتين
Walking is one of the most important ways of moving people within cities. In some cities, many urban trips are made entirely by walking. Furthermore perform for trips by motor vehicles, the distance between the origin and destination of the trip is to be implemented (such as access to public transportation systems and travel distances between the location of the car park and destination of the trip walking).
In this research, the movement of pedestrians in one of the signalized intersections of Tehran is modeled. Given that the modeling of pedestrian movement in two areas of behavior and movement, the model of pedestrian movement should also include behavioral variables. One of the behaviors of pedestrians while walking, which is derived from their collective intelligence, is the line formation, which is a self-organizing phenomenon. Therefore, pedestrian modeling should be able to predict such phenomena. In this study, the social force model has been calibrated by considering the geometric conditions of the crosswalk and heterogeneous (based on gender) by implementing a genetic algorithm. In this study, the calibrated model was validated using various methods, including the study of the formation of self-organized phenomenon. Finally, using the simulated data with the social force model and the observed data, the fundamental diagram for pedestrian flow is presented. These diagrams, like other validation methods, show the proper performance of the social force model.
-
كليدواژه هاي فارسي
عابران پياده , مدل نيروي اجتماعي , پديده خودسازماندهي , دياگرام اساسي
-
كليدواژه هاي لاتين
Pedestrian , social force model , self-organization , fundamental diagram
-
لينک به اين مدرک :