-
شماره ركورد
23413
-
پديد آورنده
مهلا پورحيدري
-
عنوان
بررسي رابطه ميان بازي وارسازي و ارتقاء سطح آموزش در مدارس
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي فناوري اطلاعات- تجارت الكترونيكي
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1399.11.19
-
استاد راهنما
محمد فتحيان
-
استاد مشاور
محمدرضا رسولي
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
پژوهشگران در حوزهي آموزش و پرورش، ارزشهاي والاي «تعاملي بودن محيطهاي آموزشي» را پيوسته مطرح و بر آن تأكيد كردهاند. اين محيطها شامل موقعيتهايي هستند كه در آنها دانش آموزان بهجاي اينكه گيرندگان غيرفعال اطلاعات از منابع آموزشي باشند، خود بهطور مستقيم در فرايند يادگيري شركت فعالانه دارند. يكي از روشهايي كه موجب تعامليتر شدن محيطهاي آموزشي ميشود و همچنين ايجاد رغبت و انگيزش در فراگيري ميكند، بازي وارسازي است كه در بطن خود، داراي هدف آموزشي است؛ يعني انتقال نكتهاي خاص، برجسته كردن قابليتهاي ويژه با تعميق مهارتها. به بياني ديگر بازي وارسازي در عين اين كه وسيلهي سرگرمي است، جنبه آموزندگي و سازندگي نيز دارد. به همين دليل اين باور وجود دارد كه هرگونه مطالب آموزشي و تربيتي را بايد به گونه بازي وارسازي شده به دانش آموزان آموخت. در تحقيق حاضر، تأثير مكانيكهاي مختلف بازي وارسازي بر مؤلفههاي مختلف آموزش در مدارس دخترانه و پسرانه مورد سنجش قرار گرفته است. براي اين منظور، ابتدا مؤلفههاي مختلف آموزش و شاخصهاي مربوط به آنها از طريق جلسات مصاحبه و توفان فكري شناسايي شده و سپس طي جلساتي ديگر؛ مكانيكهاي بازي وارسازي مؤثر برگرفته از چارچوب اُكتاليسيس استخراج شده است. هم چنين به بررسي رابطه ميان بعدهاي شخصيتي و ميزان رضايت آنها از مكانيكهاي بازي وارسازي در هر مؤلفه نيز پرداخته شده است. براي محاسبه امتياز گروههاي شخصيتي پنجگانه، از نسخه استاندارد ده پرسشي پرسش نامه BFI استفاده شده است. درنهايت تعداد 305 پرسشنامه با مقياس ليكرت پنجگانه بين دانش آموزان متوسطه اول پايه نهم و همچنين تعداد 202 پرسشنامه با مقياس ليكرت پنجگانه بين دانش آموزان متوسطه دوم پايه دوازدهم- رياضي فيزيك پخش گرديده است. تحليل آماري پرسشنامهها از طريق نرم افزار SPSS 26 و LISRE 8.80 صورت گرفته است. نتايج اين تحقيق ميتواند بهعنوان اولين قدم در بهبود سطح آموزشي دانش آموزان در مدارس كشور مورد استفاده قرار گيرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/02/05
-
عنوان به انگليسي
investigation the relationship between gamification and improvement of educational level in schools
-
تاريخ بهره برداري
2/8/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهلا پورحيدري
-
چكيده به لاتين
Researchers in the field of education have consistently emphasized the high values of "interactive learning environments". These environments include situations in which students are directly involved in the learning process instead of being passive recipients of information from educational sources. One of the methods that makes educational environments more interactive and also creates desire and motivation in learning is gamification, which has an educational purpose in its heart. Gamification is not only a means of entertainment but also instructive and constructive. For this reason, it is believed that any educational material should be taught to students in a gamified way. In this research, the effect of different gamification mechanics on different components of education in girls 'and boys' schools has been evaluated. For this purpose, first, the important components of education and related indicators are identified through interview sessions and brainstorming sessions, and then during other sessions; effective gamification mechanics have been extracted from the Octalysis framework. The relationship between personality dimensions of students and their satisfaction with gamification mechanics in each component has also been studied . To calculate the scores of the personality dimensions, the standard ten-question version of the BFI questionnaire was used. Finally, 305 questionnaires with five Likert scales were distributed among ninth-grade students and also 202 questionnaires with five Likert scales were distributed among twelfth-grade students in mathematics and physics. Statistical analysis of the questionnaires was done through SPSS 26 and LISREL 8.80 software. The results of this research can be used as a first step in improving the educational level of students in the country's schools.
-
لينک به اين مدرک :