-
شماره ركورد
23432
-
پديد آورنده
سعيد صفدر توره اي
-
عنوان
شبيهسازي و ايجاد جريان توربولانس در سيال داخل كاتاليست به منظور بهبود مشكل آلايندگي و راهبردي براي گذار از استاندارد يورو 5 در موتورهاي توليدي ايران خودرو
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك -سيستم محركه خودرو
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
99/11/13
-
استاد راهنما
غلامرضا مولائي منش
-
استاد مشاور
-
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
جريان گاز ورودي در داخل مونوليت 1 مبدلهاي كاتاليستي بكار رفته در خودروهاي توليدي شركت ايران
خودرو و بطور كل تمامي خودروهايي كه استاندارد يورو 4 را پاس ميكنند، جريان آرام 2 بوده و همين موضوع
با توجه به استاندارد سختگيرانه يورو 5 باعث گرديده كه ميزان آلايندگي اين خودروها نتوانند استاندارد
مربوطه را پاس نمايند، لذا، در اين پايان نامه، هدف، ارتقاي عملكرد مبدل كاتاليستي براي يكي از موتورهاي
شناخته شده )موتور TU5 در خودروي پژو 206 ( با افزايش آشفتگي جريان سيال در ابتداي مبدل كاتاليستي
ميباشد. بدين منظور تيغههايي قبل از مونوليت قرار خواهند گرفت تا جريان سيال را آشفته سازند. در اين
پايان نامه اثر محل قرارگيري كاتاليست و نوع جريان در داخل آن بررسي خواهد شد.
در اين خصوص از تيغههاي صاف، زاويهدار، انحنا دار، لبهدار كامل و لبهدار موضعي در ابتداي مونوليت استفاده
شد. ميزان افت فشار و دبي جرمي شبيه سازي با نتايج تجربي مقايسه و تاًييد گرديد. با تغيير فاصله تيغهها
از مخروط ورودي به مبدل كاتاليستي، زاويه، انحناء و لبه در تيغهها ميزان انرژي جنبشي توربولانس درداخل
مونوليت مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان ميدهد كه ميزان انرژي جنبشي توربولانس در تيغه صاف و
انحناءدار ميتواند بيشترين توربولانس را با كمترين ميزان افت فشار در داخل مونوليت ايجاد نمايد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/02/08
-
عنوان به انگليسي
Simulation of Turbulence Flow through Catalyst Converter for Reduction Emissions and Proposing an Strategy for Passing Euro 5 Standard for an IKCO Product
-
تاريخ بهره برداري
2/2/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سعيد صفدرتوره اي
-
چكيده به لاتين
The gas flow through the monolith of catalytic converters used in the cars manufactured by Iran Khodro Company and in general all cars that pass the Euro 4 standard is a laminar flow has causes the level of comtaminations of these cars can not pass the relevant standard, therefore, in this dissertation, the goal is to improve the performance of the catalytic converter for one of the known engines (TU5 engine in Peugeot 206) by increasing the turbulence of fluid flow in It is the beginning of the catalytic converter. For this purpose, blades will be placed before the monolith to disturb the flow of fluid. In this dissertation, the effect of the location of the catalyst and the type of flow inside it will be investigated.
In this regard, axial, angled, curved, full-edged and localized blades were used at the beginning of the monolith. The simulated pressure drop and mass flow rate were compared and confirmed with the experimental results. By changing the distance of the blades from the inlet cone to the catalyst, the angle, curvature and edge in the blades of the kinetic energy of turbulence inside the monolith were investigated. The results show that the kinetic energy of turbulence in a smooth and curved blade can create the most turbulence with the least amount of pressure drop inside the monolith.
-
كليدواژه هاي فارسي
مبدل كاتاليستي،توربولانس، موتور TU5 ، شبيه سازي، افت فشار
-
كليدواژه هاي لاتين
Catalyst Converter, Turbulence, TU5 Engine, Simulation, Back pressure
-
لينک به اين مدرک :