-
شماره ركورد
23819
-
پديد آورنده
كيوان توسلي
-
عنوان
شناسايي و اولويتبندي آسيبهاي فضاي مجازي در حوزه كودك و نوجوان و ارايه راهكارهاي كاستن از آسيبها و اثرات آنها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت كسب و كار -بازاريابي
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/8/6
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا علي احمدي
-
دانشكده
پيشرفت
-
چكيده
زماني¬ كه اينترنت و ديگر ابزارهاي نوين ارتباطي، توليد و مورد استفاده قرار گرفتند بسياري از افراد براين باور بودند كه سهولت در برقراري ارتباطات بزرگ¬ترين دستاورد براي بشر مي¬باشد اما حقيقت آن است كه فناوري¬هاي نوين ارتباطي در كنار خدماتي كه براي سهولت ارتباطات انساني داشته¬اند، آسيب¬هاي بسياري را نيز به جامعه بشري تحميل نموده¬اند. بر همين اساس، پس از بررسي و مطالعه ادبيات تحقيق و پيشينه پژوهش در اين زمينه، 9 دسته از آسيب كه ميتوانند بر كودك و نوجوان در فضاي مجازي مؤثر باشند، شناسايي شدند. همچنين اين تحقيق ازنظر هدف، كاربردي ميباشد. از طرفي، تحقيقات بر اساس نحوه گردآوري دادهها، به دو دسته تحقيقات توصيفي و تحقيقات آزمايشي تقسيم ميشوند. ازآنجاييكه در تحقيق حاضر، از ابزارهاي نظرسنجي و پرسشنامه، استفادهشده است، لذا توصيفي از نوع پيمايشي ميباشد. جامعه آماري مطالعه حاضر مرحله مصاحبه اساتيد و مديران حوزه فضاي مجازي بوده و در مرحله پرسشنامه شامل مديران و كارشناسان چهار سازمان مركز ملي فضاي مجازي، سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي، سازمان فناوري اطلاعات ايران و مركز فناوري اطلاعات و فضاي مجازي دانشگاه تهران بوده است. سپس شاخصهاي هر دسته، مبتني بر نظرسنجي از 12 نفر از خبرگان دانشگاهي و مديران جامعه آماري، شناسايي شدند. در نهايت پرسشنامهاي ساختاريافته، مبتني بر عوامل و شاخصهاي شناساييشده بين نمونه آماري توزيع شده و دادههاي حاصل از اين پرسشنامهها، مورد تجزيهوتحليل اكتشافي قرار گرفت. در اين پژوهش، براي اجراي تحليل عاملي اكتشافي به كمك نرم¬افزار SPSS، عواملي كه از ادبيات تحقيق استخراج شده بودند، در 9 طبقه دسته¬بندي شدند. سپس بهمنظور تحليل عاملي از روش معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزار AMOS انجامشد. در نهايت شاخصهاي پژوهش با استفاده از آزمون t استيودنت موردبررسي قرارگرفته است. يافتههاي حاصل از تجزيهوتحليل متغيرهاي اين پژوهش، حاكي از آن است كه اعتياد به اينترنت بيشترين ميانگين 80/6 را و افت تحصيلي نوجوانان كمترين ميانگين 73/3 را در بين عوامل آسيب زا در استفاده از اينترنت براي كودكان و نوجوانان داشته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/12/16
-
عنوان به انگليسي
Identification and prioritization of cyberspace detriments in the field of children and teenagers and providing solutions for decreasing detriments and their effects
-
تاريخ بهره برداري
10/28/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
كيوان توسلي فرشه
-
چكيده به لاتين
When the Internet and other new means of communication were developed and used, many people believed that ease of communication was the greatest achievement for mankind, but the truth is that new communication technologies, along with the services that To facilitate human communication, they have also inflicted many harms on human society. Accordingly, after reviewing and studying the research literature and research background in this field, 9 categories of harms that can affect children and adolescents in cyberspace were identified. This research is also applied in terms of purpose. On the other hand, research is divided into descriptive research and experimental research based on data collection. Since the present study used survey tools and a questionnaire, it is a descriptive survey. The statistical population of the present study is the interview stage of professors and managers in the field of cyberspace. University of Tehran. Then, the indicators of each category, based on a survey of 12 academic experts and managers of the statistical community, were identified. Finally, the structured questionnaire was analyzed and explored based on the identified factors and indicators between the distributed statistical sample and the data obtained from these questionnaires. To perform exploratory factor analysis using SPSS software, factors extracted from the research literature were classified into 9 categories. Then, for the purpose of factor analysis, structural equation methods were performed using AMOS. Finally, the research indicators were examined using t-test. Findings from the analysis and analysis of the variables of this study indicate that Internet addiction has the highest average of 6.80 and the educational decline of adolescents has the lowest average of 3.73 among the harmful factors in using the Internet for children and adolescents.
-
كليدواژه هاي فارسي
فضاي مجازي، اعتياد به اينترنت، اختلال در شكلگيري شخصيت، تعارض ارزشها، شكاف نسلها، انزواي اجتماعي.
-
كليدواژه هاي لاتين
Cyberspace, Internet Addiction, Personality Disorder, Conflict of Values, Generation Gap, Social Isolation.
-
لينک به اين مدرک :