-
شماره ركورد
23823
-
پديد آورنده
حامد گليوري
-
عنوان
بررسي تجربي و عددي اثر رطوبت در رفتار جذب انرژي سازه-ي اتصال چسبي خودرو تحت بار عرضي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك- سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/8/27
-
استاد راهنما
دكتر حامد سعيدي گوگرچين
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
در اين پايان نامه به بررسي تجربي و عددي اثر رطوبت در رفتار جذب انرژي سازه ي اتصال چسبي خودرو، تحت بار عرضي پرداخته شده است. نمونه مورد نظر، تير با مقطع كلاهي شكل دوبل مي باشد كه ساختاري مشابه ستون وسط خودرو دارد و بار عرضي حمل مي كند. در مراحل انجام پايان نامه تعدادي نمونه با شرايط مختلف از نظر جنس و نوع اتصال ساخته شده و مورد آزمايش قرار گرفته اند. همچنين بهترين نمونه از نظر پارامترهاي جذب انرژي، جهت بررسي اثر رطوبت در محيط 100% رطوبت نسبي و پس از 35 روز مورد آزمون قرار گرفت. در كنار كار آزمايشگاهي، تحليل هاي عددي به كمك نرم افزار آباكوس و به روش مدل ناحيه چسبناك صورت پذيرفت. در پايان پس از مقايسه نتايج آزمايشگاهي و عددي، به بررسي اثر پارامترهاي هندسي و محيطي بر رفتار جذب انرژي سازه، پرداخته شد كه گوياي افزايش ويژگي هاي جذب انرژي در نمونه دو جنسي(استيل، آلومينيوم) به واسطه بهره گيري از اتصالات چسبي به ميزان 22% و تنزل خواص اتصال چسبي با قرارگيري در محيط مرطوب و در نتيجه كاهش جذب انرژي به ميزان 10% درصد بود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/03/12
-
عنوان به انگليسي
Experimental and numerical investigation of moisture effect on the energy absorption of automotive adhesively bonded structure subjected to a transverse load
-
تاريخ بهره برداري
11/18/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حامد گليوري
-
چكيده به لاتين
In this dissertation, an experimental and numerical study of the effect of moisture on the energy absorption behavior of the vehicle adhesive connection structure under transverse load is investigated. The model in question is a beam with a double helmet cross-section that has a structure similar to the center pillar of the car and carries a transverse load. During the dissertation process, a number of samples with different conditions in terms of material and type of connection have been made and tested. Also, the best sample in terms of energy absorption parameters was tested to investigate the effect of humidity in 100% relative humidity environment after 35 days. In addition to laboratory work, numerical analyzes were performed using Abacus software and the sticky area model method. Finally, after comparing the experimental and numerical results, the effect of geometric and environmental parameters on the energy absorption behavior of the structure was investigated, which indicates an increase in energy absorption properties in bisexual samples (steel, aluminum) by using adhesive joints to the extent 22% and degradation of adhesive bonding properties by exposure to humid environment and thus reducing energy absorption by 10% was.
-
كليدواژه هاي فارسي
جاذب انرژي در خودروها، جاذب انرژي تحت بار عرضي، اتصالات چسبي، محيط مرطوب.
-
كليدواژه هاي لاتين
Energy absorber in cars, transverse energy absorber, adhesive joints, humid environment
-
لينک به اين مدرک :