-
شماره ركورد
23871
-
پديد آورنده
طاها صفررضوي زاده
-
عنوان
ارائه مدل براي ارزيابي اثرات روابط متقابل محرك¬هاي نوآوري بر عملكرد يكديگر در صنايع كوچك و متوسط - مطالعه موردي: خوشه¬ي گل و گياه در ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1399-14000
-
تاريخ دفاع
11/12/1399
-
استاد راهنما
دكتر مهدوي مزده
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
امروزه نوآوري و توسعه پايدار به عنوان يك اصل اساسي براي تمام صنايع شناخته¬مي¬شود. شركت¬هاي كوچك و متوسط كه در صنايع بلوغ¬يافته فعاليت مي¬كنند، به سبب محدوديت¬ها و شرايط خاص حاكم بر آنها، گرايش و تمايل كمتري به فعاليت¬هاي نوآورانه دارند. به همين سبب دولت¬ها در سراسر جهان از محرك¬ها و مشوق¬هايي براي افزايش گرايش اين سازمان¬ها به انجام فعاليت¬هاي نوآورانه استفاده مي¬كنند. نوع محرك¬ها و ميزان حساسيت بنگاه¬هاي مختلف به آنها، تاثير مستقيمي بر ميزان گرايش بنگاه¬ها به فعاليت¬هاي نوآورانه و حتي موفقيت حاصل از اجراي آنها دارد. اين تحقيق با هدف يافتن محرك¬هاي نوآوري و پيشنهاد مدلي براي توجيه عملكرد اين محرك¬ها در توسعه گرايش به انجام فعاليت¬هاي نوآورانه در بنگاه¬هاي كوچكي كه در صنايع بلوغ¬يافته فعاليت مينمايند انجام شده¬است. مورد مطالعاتي اين پژوهش، صنعت گل¬وگياه زينتي چالوس و نوشهر است. به اين منظور، پس از مرور ادبيات و مصاحبه با خبرگان، مدل نظري پژوهش بدست آمد كه در آن، فرآيند نوآوري در بنگاه¬هاي گل و گياه را به دو بخش آشنايي با نوآوري و تجاري¬سازي نوآوري تقسيم¬بندي مي¬شود. براي بررسي مدل، پرسشنامه¬اي طراحي شد و پس از تاييد روايي و پايايي آن، در بين بنگاه¬هاي حوزه گل¬وگياه زينتي چالوس و نوشهر توزيع گرديد. براي تجزيه و تحليل داده¬ها و اعتبارسنجي مدل، از نرم¬افزار اس پي اس اس و اسمارت پي ال اس استفاده شد. نتايج پژوهش، تاثير محرك¬هاي نوآوري بر روي افزايش گرايش بنگاه¬هاي گل¬وگياه زينتي به انجام فعاليت¬هاي نوآورانه را تاييد كرد. همچنين نتايج، مدل پيشنهادي تحقيق در مورد بنگاه¬هاي گل¬وگياه زينتي چالوس و نوشهر را مورد تاييد قرار داد. بر اساس اين مدل، محرك¬هاي ارتباط با رقبا، قوانين و مقررات و ارتباط با تامين¬كنندگان بر روي بخش آشنايي با نوآوري و محرك¬هاي قوانين مقررات، شرايط اقتصادي و تامين مالي بر روي تجاري¬سازي نوآوري اثرگذار هستند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/03/22
-
عنوان به انگليسي
Developing a Model for evaluating the Effects of Interrelationships of Innovation Stimuli on their Performance in Small and Medium Industries - Case study: ornamental plants cluster in iran
-
تاريخ بهره برداري
3/2/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
طاها صفررضوي زاده
-
چكيده به لاتين
Nowadays, innovation and sustainable development are recognized as a fundamental principle of all industries. Small and medium-sized enterprises (SMEs) operating in low and medium technology industries (LMT) are less inclined to innovate due to their specific constraints and conditions. As a result, governments around the world are using stimuli and incentives to increase their willingness to engage in innovative activities. The types of stimuli and sensitivity degrees of different firms have a direct impact on the trend of innovative activities and even the success of their implementations. This research aims to find the stimuli of innovation and propose a model to justify the performance of these stimuli in developing the tendency to carry out innovative activities in LMT-SMEs. The case study of this research is the ornamental plants clusters of Chalous and Nowshahr city. For this purpose, after reviewing the literature and interviewing experts, a theoretical model of research was designed. In the theoretical model, the process of innovation in the ornamental plants firms is divided into two parts: familiarity with innovation and commercialization of innovation, and the relationship between stimuli and these two parts is examined. To evaluate the model, a questionnaire was designed and after confirming its validity and reliability, it was distributed among firms in the field of ornamental plants of Chalous and Nowshahr. The results of this study confirmed the effect of innovation drivers on increasing the tendency of ornamental flower firms to carry out innovative activities. The results also confirmed the proposed model of research on Chalous and Nowshahr ornamental plants firms. According to this model, the stimuli of "communication with competitors"," regulations" and "communication with suppliers" affect the familiarity with innovation, and the stimuli of " regulation", "economic conditions" and "Financing" affect the Commercialization of Innovation in the Innovation Process of LMT-SMEs.
-
كليدواژه هاي فارسي
صنايع بلوغ يافته , بنگاه¬هاي كوچك و متوسط , نوآوري , محرك¬هاي نوآوري , خوشه گل و گياه
-
كليدواژه هاي لاتين
LMT , SMEs , INNOVATION , INNOVATION STIMULI , ORNAMENTAL PLANTS
-
لينک به اين مدرک :