-
شماره ركورد
23969
-
پديد آورنده
پري سيما صوفي زاده
-
عنوان
شناسايي و اولويت بندي توانمندي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد (مطالعه موردي)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهتدسي صنايع-مديريت مهندسي
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1398
-
استاد راهنما
آقاي دكتر محمد مهدوي مزده
-
استاد مشاور
آقاي دكتر مصطفي جعفري
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
تحقيق حاضر با هدف شناسايي و اولويت بندي توانمندي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد به همراه مطالعه موردي صورت پذيرفته است. براي تحقق هدف تحقيق در اين مطالعه دو سوال اساسي مطرح شد كه توانمندي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد كدامندو در چه اولويتي قرار دارند. براي پاسخ به اين سوال ها جامعه¬اي از كليه توليدكنندگان قطعات در استان آذربايجان شرقي مورد بررسي قرار گرفتند. حجم نمونه مورد مطالعه در اين تحقيق براساس جدول كرجسي و مورگان 127 مدير انتخاب شد. در اين تحقيق از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول به منظور شناسايي توانمندي¬هاي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد بود كه بعد از تاييد روايي و پايايي استفاده شد و پرسشنامه دوم به منظور اولويت¬بندي و تعيين ميزان اهميت هر يك از عوامل موثر بر توانمندي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد بود. در اين مطالعه به منظور پاسخ به سوالات تحقيق از آزمون t تك نمونه¬اي در جهت شناسايي و تأييد توانمندي¬هاي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد استفاده شد و همچنين از روش AHP فازي در جهت اولويت¬بندي و تعيين اهميت هر يك از توانمندي¬ها بهره گرفته شد. براساس نتايج تحقيق هشت مولفه اصلي و سي معرف به عنوان توانمندي¬هاي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد شناسايي شدند. اين هشت مولفه اصلي عبارتند از درك بهبود مستمر، عادت به بهبود مستمر، تمركز بر بهبود مستمر، رهبري فعاليت¬ها، هماهنگ كردن بهبود مستمر، حل مشكلات مشترك، بهبود مستمر سيستم بهبود مستمر و سازمان يادگيرنده. همچنين نتايج تحقيق نشان داد كه درك بهبود مستمر، عادت به بهبود مستمر و تمركز بر بهبود مستمر به ترتيب در رتبه¬هاي اول تا سوم توانمندي¬هاي شركتها جهت ايجاد بهبود مستمر در فرآيندهاي توسعه محصول جديد قرار دارند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/04/05
-
عنوان به انگليسي
Identify and prioritize the ability of companies to create continuous improvement in new product development processes (Case study)
-
تاريخ بهره برداري
3/20/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پري سيما صوفي زاده
-
چكيده به لاتين
This study aimed to identify and prioritize the capabilities of companies to develop continuous improvement in new product development processes along with case study. To achieve the goal of this study, two basic questions have been proposed that what are the capabilities of companies to develop continuous improvement in the new product development processes and they are classified under which priority. To answer these questions, a community of all manufacturers of auto parts in East Azerbaijan Province were examined. The desired sample size in this study was 127 managers which were selected based on Robert V.Krejcie and Daryle W.Morgan table. In this study, two questionnaires were used. The first questionnaire was used to identify companies' capabilities to develop continuous improvement in new product development processes, which were used after confirmation of validation and reliability, and the second questionnaire was used to prioritize and determine the importance of each of the factors influencing corporate empowerment to develop continuous improvement in the new product development processes. This study was used to answer the research questions of single-sample t test in order to identify and confirm firms' capabilities to build continuous improvement in the new product development processes, as well as using fuzzy AHP technique to prioritize and determine the importance of each capabilities. Based on the results of the research, eight major components and thirty representative dimensions were identified as firms' capabilities to develop continuous improvement in new product development processes. These eight main components are the Understanding of continuous improvement, Getting the continuous improvement habit, Focusing on continuous improvement, Leading the way, Aligning continuous improvement, Shared problem-solving, Continuous Improvement of continuous improvement and the Learning organization. The results also showed that the understanding of continuous improvement and Getting the continuous improvement habit and Focusing on continuous improvement in order are the first to third priority of firms' capabilities to develop continuous improvement in new product development processes.
-
كليدواژه هاي فارسي
توانمندي , بهبود مستمر , توسعه محصول جديد , توليدكنندگان قطعات خودرو
-
كليدواژه هاي لاتين
Capability , Continuous Improvement , New Product Development , Manufacturers of auto parts
-
لينک به اين مدرک :