-
شماره ركورد
24005
-
پديد آورنده
احسان خضرلوي اقدم
-
عنوان
طراحي مركز يادگيري مادام العمر در راستاي تحقق اهداف توسعه پايدار و ايجاد خودكفايي در زيستگاه هاي كوچك مقياس ايران: نمونه موردي شهر فيرورق
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
معماري پايدار
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/07/30
-
استاد راهنما
دكترمحمدعلي خانمحمدي-دكتر فاطمه مهديزاده سراج
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
افزايش جمعيت و نياز روز افزون به غذا، منابع محدود آب و خاك را تحت آسيب و فرسايش قرار داده است. تنها راه توليد غذاي بيشتر، افزايش بهرهوري در بخش كشاورزي و استفاده بهينه از منابع ارزشمند آب و خاك است. نيروي انساني به عنوان اصلي ترين عامل توليد در بخش كشاورزي كشور هاي در حال توسعه اصلي ترين ركن افزايش بهره وري است. همچنين با توجه به سهم قابل توجه بخش كشاورزي از اقتصاد و اشتغال در كشور هاي در حال توسعه، افزايش بهره وري در بخش كشاورزي زمينه هاي پايداري اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي اين جوامع را فراهم خواهد كرد.
پژوهش حاضر تلاشي است در جهت يافتن راهي براي افزايش بهره وري كشاورزي و در نتيجه آن دستيابي به پايداري اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در زيستگاه هاي كوچك مقياس ايران. به گونه اي كه بتوان با توانمند سازي نيروي انساني شاغل در بخش كشاورزي ايران، بهره وري در بخش كشاورزي را افزايش داد، از منابع آب و خاك حفاظت كرد و با افزايش سطح درآمد و آگاهي شاغلان بخش كشاورزي، حيات اقتصادي و اجتماعي اين زيستگاه ها را احيا كرد.
در اين پژوهش با استفاده از منابع كتابخانهاي، مشاهدات ميداني، مصاحبه از صاحب نظران و متخصصان و نيز با اتكا به تجربيات شخصي نگارنده، روشهاي مناسب براي اهداف ياد شده مورد بررسي قرار گرفت. با توجه به نتايج حاصل از اين پژوهش استفاده از الگوهاي روزآمد در حوزه ترويج كشاورزي ضروري است. بهرهگيري از شيوههاي مناسب آموزشي با توجه به سن و سطح سواد كشاورزان منطقه و نيز تعريف كاربري متناسب با اين اهداف، يعني مركز يادگيري مادامالعمر به عنوان يكي از راههاي دستيابي به اهداف ياد شده انتخاب شد. همچنين با توجه به نتايج حاصل از بررسي پيشنه پژوهش، ميتوان با توانمندسازي نيروي انساني در بخش كشاورزي، افزايش بهرهوري و مديريت منابع، علاوه بر دستيابي به اهداف توسعه پايدار، به خودكفايي در تامين غذا نيز دست پيدا كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/04/19
-
عنوان به انگليسي
Designing a lifelong learning center to achieve sustainable development goals and self-sufficiency in Small Scale habitats in Iran: a case study of the city of Firuraq
-
تاريخ بهره برداري
10/22/2021 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
احسان خضرلوي اقدم
-
چكيده به لاتين
Increasing population and increasing need for food have damaged and eroded limited water and soil resources. The only way to produce more food is to increase productivity in the agricultural sector and make optimal use of valuable water and soil resources. Manpower as the main factor of production in the agricultural sector of developing countries is the main pillar of increasing productivity. Also, due to the significant share of the agricultural sector in the economy and employment in developing countries, increasing productivity in the agricultural sector will provide economic, social and environmental sustainability for these communities.
The present study is an attempt to find a way to increase agricultural productivity and as a result achieve economic, social and environmental sustainability in small-scale habitats in Iran. In such a way that by empowering the manpower working in Iran's agricultural sector, increase productivity in the agricultural sector, protect water and soil resources, and by increasing the level of income and awareness of agricultural workers, the economic and social life of these habitats Revived.
In this research, using library resources, field observations, interviews with experts and specialists and also relying on the personal experiences of the author, appropriate methods for the mentioned purposes were examined. According to the results of this study, it is necessary to use up-to-date models in the field of agricultural extension. Utilization of appropriate educational methods according to the age and level of literacy of farmers in the region and also the definition of use appropriate to these goals, ie lifelong learning center was selected as one of the ways to achieve these goals. Also, according to the results of the research proposal, by empowering human resources in the agricultural sector, increasing productivity and resource management, in addition to achieving the goals of sustainable development, self-sufficiency in food supply can be achieved.
-
كليدواژه هاي فارسي
توسعه پايدار , يادگيري مادامالعمر , ترويج كشاورزي , خودكفايي , زيستگاه خودكفا
-
كليدواژه هاي لاتين
sustainable development , lifelong learning , agricultural promotion , self-sufficiency , self-sufficient habitat
-
لينک به اين مدرک :