-
شماره ركورد
25127
-
پديد آورنده
هومن وطن دوست
-
عنوان
طراحي جاذب ديناميكي به منظور كاهش ارتعاشات محفظه كاتاليست مبتني بر فرامواد الاستيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو
-
سال تحصيل
1397
-
تاريخ دفاع
1399/12/20
-
استاد راهنما
دكتر سلمان ابراهيم نژاد
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
در اين پايان نامه تلاش شده تا با استفاده از فرامواد الاستيك بتوان جاذب ديناميكي را براي محفظه كاتاليست خودرو طراحي كرد. فرامواد به طور كلي به موادي گفته ميشود كه در طبيعت وجود دارند كه به صورت مهندسي شده تهيه شده اند و داراي خواصي غيرطبيعي هستند. بدين منظور از اين مواد براي طراحي جاذب ديناميكي به منظور كاهش هر چه بيشتر ارتعاشات ناخواسته وارد شده به محفظه كاتاليست استفاده شده است. براي اين منظور در ابتدا با استفاده از نتايج تست ارتعاش بر روي موتور خودروي سمند EF7 ايرانخودرو بازه 1300 تا 1600 هرتزي فركانس كاري محفظه كاتاليست خودرو مشخص شد و سپس با توجه به اين بازه فركانسي جاذب ديناميكي طراحي شد تا بتواند ارتعاشات محفظه كاتاليست در اين بازه را كاهش دهد. جاذب ديناميكي طراحي شده داراي طراحي ساده و قابل ساخت ميباشد كه ضخامت 1 ميليمتر براي تير اصلي آن با طول 35 ميليمتر و ضخامت 0.63 ميليمتر براي تير فرعي آن كه طولي برابر با 13.68 ميليمتر دارد در نظر گرفته شده است كه از نوعي پليمر در تهيه و ساخت آن استفاده ميشود و نتايج بررسي آن توسط نرم افزار كاهش فركاني كاري قطعه از 1519 هرتز به 1430 براي يك مود ارتعاشي يكسان و در نتيجه كاهش ارتعاشات وارد شده به محفظه كاتاليست را نشان ميدهد. طبق نتايج به دست آمده ميتوان اين نتيجه را دريافت كه با انتخاب پلاستيك NBR بعنوان جنس جاذب ديناميكي طراحي شده كاهش ارتعاشات ناخواسته بيش از هر مواد ديگري مشهود است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/05/31
-
عنوان به انگليسي
Design of Dynamic Absorber of Catalytic Converter based on Elastic Metamaterials
-
تاريخ بهره برداري
3/11/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
هومن وطن دوست
-
چكيده به لاتين
In this dissertation, an attempt has been made to design a dynamic absorber for the car catalyst converter using elastic metamaterials. Metamaterials are generally substances that exist in nature that are engineered and have unnatural properties. For this purpose, these materials have been used to design a dynamic adsorbent to reduce as much as possible unwanted vibrations entering the catalyst converter.
The designed dynamic absorber has a simple and buildable design, which is 1 mm thick for its main beam with a length of 35 mm and a thickness of 0.63 mm for its side beam, which is 13.68 mm long, which is a kind of polymer in the preparation and Its construction is used and the results of its study by software reduce the working frequency of the part from 1519 Hz to 1430 for a uniform vibration mode and thus show the reduction of vibrations entering the catalyst chamber. According to the results, it can be concluded that by choosing NBR plastic as a designed dynamic absorbent material, the reduction of unwanted vibrations is more evident than any other material.
-
كليدواژه هاي فارسي
ارتعاشات
-
لينک به اين مدرک :