-
شماره ركورد
25541
-
پديد آورنده
احسان ايازي
-
عنوان
مدل سازي تخلفات رانندگان ناوگان باري در بزرگراه هاي درون شهري
-
مقطع تحصيلي
دكتري تخصصي
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران - حمل و نقل
-
سال تحصيل
1395-1400
-
تاريخ دفاع
1400/06/27
-
استاد راهنما
دكتر عبدالرضا شيخ الاسلامي
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
هدف اصلي اين رساله، شناسايي، بررسي و مدل¬سازي متغيرهاي مهم و تاثيرگذار در ارتكاب رانندگان ناوگان باري به تخلفات رانندگي در معابر درون¬شهري تهران است. براي دستيابي به اهداف مورد نظر، اطلاعات مورد نياز شامل نوع تخلف رانندگي در شش طبقهبندي: اضافه تناژ، نبستن كمربند ايمني، سرعت غيرمجاز، نقص فني، صحبت با تلفن همراه و نداشتن برگ باسكول به عنوان متغير ناوابسته و متغيرهاي اثرگذار در آن، در گروه مشخصات مربوط به راننده، وسيله نقليه، شرايط فعاليت كاري، بار و مسير تردد و وضعيت خواب با استفاده از تكميل پرسشنامه اطلاعات دموگرافيك و رفتار رانندگي (DBQ) جمع¬آوري شد. لازم به ذكر است اين اطلاعات در دو مرحله برداشت گرديد: در مرحله اول، در طول يك بازه 15روزه در كلانشهر تهران و در ميان 556 راننده وسيله نقليه باري به صورت ميداني اطلاعات مرتبط با استفاده از پرسشنامه دموگرافيك و پرسشنامه رفتار رانندگي (DBQ) برداشت گرديد و پس از بررسي اطلاعات جمع آوري شده سوالات مرتبط با رفتار رانندگي و انجام تحليل¬هاي اكتشافي بر روي سوالات، نهايتا پرسشنامه¬اي با 4 عامل و 21 سوال بازطراحي گرديد و به عنوان پرسشنامه اصلاح شده رفتار رانندگي (DBQ) تهيه شد. در مرحله دوم به منظور برداشت اطلاعات تكميلي، در يك بازه 30 روزه و به صورت ميداني در 10 مقطع از بزرگراه¬هاي شهر تهران، از طريق انجام مصاحبه و در ميان 652 راننده وسيله نقليه باري اطلاعات مرتبط برداشت شد و پس از اصلاح و يا حذف پرسشنامههاي ناقص، اطلاعات 583 راننده براي انجام تحليل¬هاي آماري، مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه به منظور شناسايي متغيرهاي تاثيرگذار در ارتكاب رانندگان ناوگان باري به تخلفات رانندگي، تحليل آماري اطلاعات برداشت شده با استفاده از مدل رگرسيون لجستيك چندمتغيره انجام گرفت. نتايج تحليل¬هاي آماري نشان داد، رانندگاني كه در هر ماه، پنج يا شش نوبت تخليهوبارگيري مي¬نمايند، نسبت به رانندگاني كه در هر ماه بيش از 12 نوبت تخليهوبارگيري ميكنند كمتر مرتكب تخلف اضافه تناژ ميشوند. همچنين تحليل نتايج در بخش مدل سرعت غيرمجاز نشان داد، رانندگاني كه دچار رفتار لغزشي كمتري بوده و به اصطلاح حواس پرت نيستند به ميزان كمتري مرتكب تخلف سرعت غيرمجاز ميشوند و احتمال ارتكاب به تخلف سرعت غيرمجازشان به ميزان 85.4 درصد كاهش مييابد. در انتها نيز بررسي تحليل¬هاي آماري نشان داد، رانندگاني كه داراي رفتار تهاجمي در رانندگي هستند، به ميزان بيشتري مرتكب تخلف نداشتن برگ باسكول شده اند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/09/01
-
عنوان به انگليسي
Modeling of Lorry Drivers' offenses in Urban Highways
-
تاريخ بهره برداري
9/18/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
احسان ايازي
-
كليدواژه هاي فارسي
تخلفات رانندگي , پرسشنامه رفتار رانندگي , رانندگان ناوگان باري , حمل¬ونقل بار و كالا , مدل رگرسون لجستيك چندمتغيره
-
كليدواژه هاي لاتين
Driving offenses , driver behavior questionnaire , lorry drivers , load transportation , multinomial logistic regression
-
لينک به اين مدرک :