-
شماره ركورد
25631
-
پديد آورنده
اميرعباس پراژنگ
-
عنوان
ارائه مدلي براي غلبه بر پنهان سازي دانش در مراكز رشد فناوري مستقر در دانشگاه علم و صنعت ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت كارافريني- كسب و كار جديد
-
سال تحصيل
1399-1400
-
تاريخ دفاع
23/08/1400
-
استاد راهنما
دكتر پيمان اخوان
-
دانشكده
مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
امروزه اهميت سرمايه هاي دانشي و نقش محوري آنها در دستيابي و تقويت مزيت رقابتي سازمان ها غير قابل انكار است. مقابله با پنهان سازي دانش در مراكز رشد فناوري از آنجا كه دانش افراد موجب گسترش و ايجاد تكنولوژي و ايده پردازي مي شود اهميت دو چندان دارد چراكه بسياري از ايده ها و فناوري هاي مهمي كه قابليت تحول بسياري از صنايع را دارد؛ برخواسته از دانش كاركنان متخصص و حرفه اي است و در صورتي كه به هر دليل كاركنان دانش خود را پنهان كنند ضرر سنگيني متوجه سازمان و چه بسا كشور، مي شود. بنابراين اين پژوهش درصدد ارائه مدلي براي غلبه بر پنهان سازي دانش در مراكز رشد فناوري دانشگاه علم وصنعت برامد. با مطالعه ادبيات موضوع عوامل موثر بر پنهان سازي دانش احصا شدند و در 5 دسته كلي عوامل فردي، بين فردي، شغلي، سازماني و محيطي مورد بررسي قرار گرفتند. با طراحي و توزيع پرسشنامه و بررسي نتايج حاصل از آن رابطه¬ي ميان متغيرهاي پژوهش با استفاده از پرسشنامههاي جمع¬آوري¬شده از 68 نفر از مشاركتكنندگان مورد تحليل قرار گرفت. براي آزمون فرضيهها از آزمون ضريب همبستگي و شاخص رگرسيون به وسيله نرم افزار SPSS25 انجام گرديده است يافته ها نشان داد عوامل فردي بر پنهان سازي دانش تاثير معناداري دارد. رابطه بين اين دو متغير مستقيم و معنادار مي باشد بنابراين با افزايش متغير عوامل فردي ، پنهانسازي دانش افزايش مي يابد عوامل بين فردي بر پنهان سازي دانش تاثير معناداري دارد. رابطه بين اين دو متغير مستقيم و معنادار مي باشد بنابراين با افزايش متغير عوامل بين فردي ، پنهانسازي دانش افزايش مي يابد. عوامل شغلي بر پنهان سازي دانش تاثير معناداري دارد. رابطه بين اين دو متغير مستقيم و معنادار مي باشد بنابراين با افزايش متغير عوامل شغلي، پنهانسازي دانش افزايش مي يابد. عوامل سازماني بر پنهان سازي دانش تاثير معناداري دارد. رابطه بين اين دو متغير مستقيم و معنادار مي باشد بنابراين با افزايش متغير عوامل سازماني ، پنهانسازي دانش افزايش مي يابد.عوامل محيطي بر پنهان سازي دانش تاثير معناداري دارد. رابطه بين اين دو متغير مستقيم و معنادار مي باشد بنابراين با افزايش متغير عوامل محيطي، پنهانسازي دانش افزايش مي يابد. بيشترين تاثير را عوامل بين فردي و پس از آن عوامل سازماني؛ و كمترين تاثير را عوامل محيطي دارند. همچنين نتايج نشان داد گويه هاي رقابت، عدم اعتماد، قلمروگرايي، عدم عدالت سازماني و روابط خصمانه، به ترتيب بيشترين نقش را در پنهان سازي دانش در سازمان ايفا مي كنند كه با ادبيات موضوع و پيشينه پژوهش هاي گذشته همخواني دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/08/30
-
عنوان به انگليسي
Provide a model for overcoming on knowledge hiding among technology growth centers based in Iran university of science and technology
-
تاريخ بهره برداري
11/14/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اميرعباس پراژنك
-
چكيده به لاتين
Today the importance of knowledge funds and their axial role to achieve and reinforcement of competence priority of organizations is inevitable. Confront with knowledge hiding in technology growth centers, since personal knowledge causes creation and extension of technology and idea creation, has multiple importance. because many important ideas and technologies which can evolve many of industries come up from experts and professional employees knowledge. If for any reason employees hide their knowledge, it may cause huge harm to company or even country. Therefor this research is presenting a model to overcome knowledge hiding in technology growth centers in Iran University of Science and Technology. By studying subject literature the efficient factors gathered in 5 major categories: job factors, organizational factors, personal factors, interpersonal factors and environmental factors. By designing and distributing of questionnaire and studying the results, the relationship between the research variables using a questionnaire collected from 68 of the participants was analyzed. To test the hypotheses, the correlation coefficient test and regression index were performed by SPSS25 software. Will find. The relationship between these two variables is direct and significant. Therefore, with increasing the variable of individual factors, knowledge hiding increases. Interpersonal factors have a significant effect on knowledge hiding by upgrading a unit of interpersonal factors to 0.873 Knowledge hiding 0.334 Will be upgraded. The relationship between these two variables is direct and significant, so with the increase of interpersonal factors, knowledge hiding increases. Job factors have a significant effect on knowledge hiding. By upgrading a unit of job factors to 0.629, knowledge hiding will increase to 233.1. The relationship between these two variables is direct and significant. Therefore, with increasing the variable of job factors, knowledge hiding increases. Organizational factors have a significant effect on knowledge hiding by upgrading a unit of organizational factors to 0.797. Knowledge hiding increases to 0.604. will do. The relationship between these two variables is direct and significant, so with increasing the variable of organizational factors, knowledge hiding increases. Environmental factors have a significant effect on knowledge hiding showed that by upgrading a unit of environmental factors to 0.637 knowledge hiding 300 will be upgraded. The relationship between these two variables is direct and significant, so with the increase of environmental variables, knowledge hiding increases.
-
كليدواژه هاي فارسي
مديريت دانش , پنهانسازي دانش , عوامل فردي , عوامل بين فردي , عوامل شغلي , عوامل سازماني , عوامل محيطي
-
كليدواژه هاي لاتين
Knowledge management , Knowledge hiding , personal factors , interpersonal factors , job factors , organizational factors , environment factors
-
لينک به اين مدرک :