-
شماره ركورد
26273
-
پديد آورنده
احمد كسرائي
-
عنوان
توسعه مدل نگهداري وتعمير پيشگيرانه در خطوط ريلي با رويكرد تعيين آستانه بهينه
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
راه آهن گرايش خط و سازه هاي ريلي
-
تاريخ دفاع
1400/11/19
-
استاد راهنما
دكتر جبارعلي ذاكري
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
خطوط ريلي در حمل و نقل جايگاه خاصي دارد و با توجه به ويژگيهاي اين مد حمل و نقل و افزايش تقاضا در نتيجه خرابيهاي اعضاي مختلف اين سيستم حمل و نقل نيز ناگزير است. افزايش خرابيها و تغيير شكلهاي هندسي در قسمتهاي مختلف متعاقباً نياز به نگهداري و تعمير در دورههاي مختلف را نيز افزايش ميدهد كه انجام عمليات مذكور هزينه و در بعضي مواقع كاهش ظرفيت در محور و شبكه را به دنبال خواهد داشت. با توجه به موضوع مورد اشاره برنامهريزي براي نگهداري و تعمير در زمانهاي مناسب و سطح اقدام از اهميت خاصي برخوردار ميگردد و تعيين آستانه نگهداري و تعمير خصوصيات هندسي خط آهن يكي از مهمترين فاكتورهاي مربوط به ايمني سير، كيفيت سير و راحتي مسافر ميباشد. براي تعيين حد آستانه نگهداري و تعمير هندسي خط آهن بالاستي در اين رساله با استفاده از دادههاي برداشت شده توسط ماشين اندازهگيري در محور تهران – مشهد مدل نگهداري و تعمير شامل مدل زوال، مدل احيا توسعه داده شد و سپس با استفاده از تابع هزينه نگهداري و تعمير سناريوهاي مختلف مورد مقايسه قرار گرفته است. با توجه به اينكه مدلهاي آماري مورد استفاده قرار گرفته است براي كاهش عدم قطعيت از دو تكنيك توابع خطا و خوشهبندي استفاده شده است. و از سوي ديگر با استفاده از تكنيك مونت كارلو همگرايي مدل احراز شده است. يكي از نتايج مهم اين رساله نشان داد كه اتخاذ سناريوهاي مختلف از 27 درصد تا 57 درصد بر هزينه كل نگهداري و تعمير تأثير گذار بوده است. بنابراين نتيجه اثر اتخاذ حد آستانه بهينه در هزينههاي نگهداري و تعمير بطور كامل مشهود است و ميتواند به مديران زيرساختهاي جهت اتخاذ تصميم مناسب كمك خواهد كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/01/02
-
عنوان به انگليسي
Developing preventive maintenance model in railway track with emphasis on determining optimum alert limit
-
تاريخ بهره برداري
2/8/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
احمد كسرايي
-
چكيده به لاتين
Determining the strategy and planning for maintenance operations on railway tracks are of
great importance due to the increasing demand for the transfer of freight and passengers.
A prerequisite of maintenance planning heavily relies on the ability to predict the overall
and geometric conditions of the railway in the near future. Hence, it is necessary to develop
a degradation model and consider the effect of various maintenance operations using a
recovery model. According to EN 13848-5, the alert limit (AL) can be used as an indicator to
plan maintenance operations. The current paper benefits from the mentioned index as well
as the effect of its changes on important parameters such as maintenance costs, availability
and reliability to present a maintenance decision support model. This model allows
infrastructure managers to plan maintenance actions under the conditions of their intended
utilization strategy. The results of this paper indicate that choosing suitable AL would affect
total maintenance cost and availability up to 57 percent and 33 percent 26 respectively.
-
كليدواژه هاي فارسي
نگهداري و تعمير خطوط بالاستي، مشخصات هندسي خط، مدل زوال و احيا، آستانه نگهداري و تعمير، كمينه كردن هزينه , maintenance of ballasted tracks, track geometries, degradation and recovery model, alert limit
-
Author
Ahmad Kasraei
-
SuperVisor
Jabbarali Zakeri
-
لينک به اين مدرک :