چكيده
يكي از پديده هايي كه در مرحله طراحي يك وسيله پرنده هوايي بايد مورد بررسي قرار گيرد ،پديده ايروالاستيسيته است .ناديده انگاشتن اين پديده مي تواند خسارات جبران ناپذيري را بدنبال داشته باشد .از آنجائيكه ورقها و پوسته ها در وسايل پرنده هوايي كاربرد زياد دارند بررسي پديده فلاتر در ورق و پنل از اهميت زيادي برخوردار بوده و در روند طراحي بررسي آن اجتناب ناپذير مي باشد .عدم دسترسي به نرم افزارهاي قادر به تحليل ايروالاستيسيته انگيزه ايجاد يك مجموعه نرم افزاري جهت بررسي پديده پنل فلاتر و فلاتر ورق را را تقويت مي كند .دراين پايان نامه ،اين پديده ها با بهره گيري از روش اجزاي محدود به عنوان يك ابزار مورد بررسي قرار گرفته است .يكي از مزيتهاي اين روش نسبت به ساير روشها اينست كه براحتي مي توان براي هندسه هاي مختلف ،از جمله ورقه تخت مستطيلي ،بررسي استهلاك سازه اي و همچنين بررسي اثرات وزش باد و ... مورد استفاده قرار داد .دراين پژوهش هدف بررسي پنل فلاتر ريا، فلاتر ورق و محاسبه ناپايداري مرزهاي ايروالاستيك مي باشد كه به روش اجزاي محدود انجام شده است .روش اجزاي محدود براي مسايل پايداري ايروالاستيك ما فوق صوت صفحات و پوسته ها بكار برده مي شود .در روش اجزاي محدود براي شبيه سازي نيروهاي ايروديناميكي از تئوري پيستون مرتبه اول استفاده شده و همچنين از تئوري Plate براي بدست آوردن ماتريسهاي جرم و سفتي پوسته استفاده گرديده است .نتايج بدست آمده براي حالت Plate يك بعدي و دو بعدي با حالت Exact مقاسيه شده است .و پديده پنل فلاتر براي يك بال يا نسبت منظري پايين بررسي شده است .در حالتي كه بال يا نسبت منظري پايين ،بدون تقويت كننده باشد فلاتر رخ مي دهد ولي همراه با تقويت كننده فلاتر رخ نمي دهد .