-
شماره ركورد
26308
-
پديد آورنده
اميد يوسف پور
-
عنوان
تحليل سازه اي يك اتوبوس در شرايط واژگوني بر مبناي استاندارد ECE-R66
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو گرايش سازه و بدنه
-
سال تحصيل
1398-1400
-
تاريخ دفاع
1400/11/20
-
استاد راهنما
دكتر جواد مرزبان راد
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
چكيده
در اين تحقيق، در ابتدا سازه فوقاني يك اتوبوس با استفاده از نرم افزار آباكوس مدل گرديد كه مشخصات فني سازه فوقاني جهت شبيه سازي از آيين نامه ملي منتشر شده توسط امور استانداردهاي وسيله نقليه موتوري استراليا، استخراج گرديده است. سپس سازه فوقاني مدل شده، مطابق با الزامات مندرج در استاندارد اروپايي ECE-R66، در نرم افزار آباكوس تحت بارگذاري شبه استاتيكي قرار گرفت و انرژي جذب شده توسط سازه فوقاني در اثر تغييرشكل الاستيك و نيز تغييرشكل پلاستيك سازه فوقاني تا قبل از رسيدن سازه به فضاي سرنشينان محاسبه گرديد. بر اساس نتايج بدست آمده از شبيه¬سازي و تحليل اجزاي محدود سازه فوقاني، مشخص گرديد كه بيشترين انرژي جذب شده توسط سازه فوقاني در زمان واژگوني مربوط به مجموعه حلقه¬هاي سازه مي¬باشد كه در حدود 73 درصد از سهم انرژي جذب شده توسط سازه فوقاني را به-خود اختصاص مي¬دهد. همچنين مجموعه ستون¬هاي كوتاه كه از اجزاي اصلي سازه فوقاني مي¬باشد بعد از مجموعه حلقه¬ها بيشترين سهم انرژي جذب شده را با 14 درصد دارا مي¬باشد. نتايج بدست آمده بر اساس دستورالعمل مندرج در استاندارد اروپايي ECE-R66 و با استفاده از يك تحقيق انجام شده در گذشته بر روي اتوبوسي با مشخصات مشابه صحه گذاري گرديد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/12/26
-
عنوان به انگليسي
Structural Analysis of a Bus in Rollover According to the Standard ECE-R66
-
تاريخ بهره برداري
2/9/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اميد يوسف پور
-
چكيده به لاتين
Abstract
In this study, first, the superstructure of a bus was modeled using abacus software, that the technical specifications of the bus superstructure were extracted from the National Code of Practice issued by the Australian Department of Infrastructure and Transport - Vehicle Safety Standards. The modeled superstructure was then subjected to the quasi-static loading in Abacus software in accordance with the requirements of the European standard ECE-R66. The energy values absorbed by the superstructure due to elastic and plastic deformations were calculated before the residual space is invaded by one of the elements of the bus superstructure. According to the results obtained from the finite elements simulation and analysis of the bus superstructure, it was found that the highest energy value absorbed by the superstructure components in the bus rollover belongs to the hoops, which accounts for about 73 percent of the total energy value absorbed by the superstructure. Also, the stub pillars of the superstructure have the highest share of absorbed energy after the hoops with 14 percent. The results were validated using a previous research on a bus with similar technical specifications, according to the requirements stipulated in the European standard ECE-R66.
-
كليدواژه هاي فارسي
واژگوني , سازه فوقاني اتوبوس , استاندارد ECE-R66 , فضاي سرنشينان , شبيه سازي و تحليل اجزاي محدود , نرم افزار آباكوس
-
كليدواژه هاي لاتين
Rollover , Bus Superstructure , Residual Space , ECE-R66 standard , Finite Element Simulation and Analysis , Abacus software
-
Author
Omid Yousefpour
-
SuperVisor
Dr. Javad Marzbanrad
-
لينک به اين مدرک :