-
شماره ركورد
26334
-
پديد آورنده
سلمان محمدباقري
-
عنوان
بررسي عددي ساختار سطح كروي ميكروني بر عملكرد ياتاقان ژورنال
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1400/4/14
-
استاد راهنما
دكتر امير حسن كاكايي
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
امروزه، به علت محدوديت در مناب انرژي جهان و افزايش جمعيت، توجه بسياري به كاهش افتهاي جانعي و افزايش بهرهوري جلب شده است. ياتاقان ژورنتال يتك قطعته مهتم و كتاربردي در بستياري از تجهيتزا مكانيكي دوار ميباشد و قسمت بزرگي از افتهاي جانعي ماشينآلا را شامل ميشود. روانكاري با ميتزان نرخهاي تلفاتي كمتر، يك مورد مطلوب در بسياري از كاربردهاي صنعتي ميباشد. ياتاقان ژورنتال بته دليتل تحمل بار بالا و اصطكاك كم در بسياري از تجهيزا سنگين استفاده ميشود. در موتور احتراق داخلي از اين قطعه استفاده فراواني ميشود و بخش بزرگي از افت توان موتور را شامل ميشود. به همين منظتور در ايتن پاياننامه، جهت بهعود عملكرد اين قطعه در موتور احتراق داخلي از روش علمي جديد استفاده شده است. ساختارهاي سطح در تريعولوژي استفاده ميشوند و تحقيقا در روانكاري در صفحا موازي، درزگيرهتاي مكانيكي و انواع ياتاقانها انجام شده است. تحقيقا استفاده از ساختار سطح در ياتاقتان ژورنتال ختودرويي بهتازگي انجام شده است و نتايج نشاندهنده عملكرد مطلوب اين روش در كاهش افت توان موتور استت. در ياتاقان ژورنال ميللنگ موتور احتراق داخلي با ساختار سطح كروي يك پژوهش آزمايشگاهي توسط شركت ولوو و دانشگاه امپريال كالج لندن، با دو متغيير هندسي چگالي سطحي از ساختارهاي سطح و جانمتايي در نيمه پاييني انجام شده است. در اين پاياننامه مدلسازي عددي اين مسئله انجام شده استت. بتا در دستت داشتن مدل عددي مناسب، استخراج پارامترهاي هندسي بهينته بتراي ستاختار ستطح امكانپتذير استت و ميتوان طيف وسي تري از پارامترهاي هندستي را موردبررستي قترار داد. بتا استتفاده از روشهتاي عتددي شعيهسازي جريان سيال انجام شده است. نتايج با پژوهش تجربي مقايسه شدهاند كه حاصل ميانگين خطاي 6درصدي با نتايج تجربي است. از 6537حفره كروي براي ساختار سطح ياتاقان ژورنال استفاده شده است. نتايج براي 8دور موتتور نشتان ميدهد، استفاده از ساختار سطح براي شعاع حفره پايين اثر مطلوبي بر عملكرد ياتاقان ژورنال نداشته است. در شعاع حفره بالاتر استفاده از ساختار سطح باعث افزايش ظرفيتحملبار و كاهش اصطكاك شد. جانمايي و چينش حفرهها در حول شعاع ياتاقان مطالعته شتد. استتفاده از جانماييهتاي مختلتف تتأثير فراوانتي بتر پارامترهاي خروجي و بهينهسازي عملكرد ياتاقان ژورنال داشت. استفاده از ساختار سطح كروي در قستمت افزاينده فشار ياتاقان ژورنال پيشنهاد ميشود، چراكه در اين جانمايي كوچكترين ضريب اصطكاك به دست آمد
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/01/24
-
عنوان به انگليسي
Numerical investigation of micro-dimple textured surfaces on Journal bearing performance
-
تاريخ بهره برداري
7/5/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سلمان محمدباقري
-
چكيده به لاتين
Due to the world’s limited energy and population growth, more attention is drawn to decrease
side losses and increase efficiency. Journal bearing is an essential and practical part of many
rotary types of machinery and contributes to significant side losses. Lubrication with
minimum loss rates is favored in many industries. Journal bearing is used in heavy types of
machinery due to its high load carrying capacity and low friction. Multiple of this part is used
in internal combustion engines, and a significant portion of the engine’s energy loss is
contributed to this part. Therefore, to improve this part’s function in internal combustion
engines, the most recent scientific approach was obtained in this thesis.
Surface textures are used in tribology, and recent investigations in lubrication were conducted
in parallel surfaces, mechanical seals, and bearings. Investigations of journal bearing textured
surfaces in automotive applications were published recently, and they show diminished
power loss of the engine. An Experimental investigation of textured surfaces of internal
combustion engine’s journal bearing was conducted by Volvo Group and Imperial College
London with two geometrical variables of the surface density of micro-textures and
adjustment in the lower half with partial texturing. In this thesis, the numerical approach of
their investigation was conducted. By holding a feasible numerical model, deriving the
optimum geometrical parameters is possible with a broader range. Simulation of the lubricant
flow is done by numerical approaches. The results were compared with imperial findings and
shown an average error of 6 percent.
Six thousand five hundred thirty dimples were used for micro-textured journal bearing. The
findings for eight engine speeds indicated that using surface textures with low dimple radius
did not have an eligible outcome for journal bearing performance, with higher dimple radius
using textured surfaces resulted in a high load carrying capacity and low friction. Adjustment
of dimples around the bearing in partial texturing was studied. Exploiting different
adjustments of partial texturing had a tremendous effect on output parameters and journal
bearing performance optimizations. Using spherical textured surfaces in the place of
augmentative pressure is recommended, Because of decreased coefficient of friction.
-
كليدواژه هاي فارسي
ياتاقان ژورنال , ساختار سطح , ميكرو حفره , تريبولوژي , روانكاري
-
كليدواژه هاي لاتين
Journal bearing , textured surfaces , micro-dimples , tribology , lubrication
-
Author
Salaman Mohammad Bagheri
-
SuperVisor
Dr. Amir hassan kakaee
-
لينک به اين مدرک :