-
شماره ركورد
26350
-
پديد آورنده
فاطمه ثابت
-
عنوان
راهنماي طراحي شهري به منظور تسهيل حضور و اجتماعپذيري افراد مبتلا به اختلال طيف اوتيسم محدوده مطالعاتي: محله اوين_دركه تهران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي شهرسازي گرايش طراحي شهري
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1399/11/26
-
استاد راهنما
جناب آقاي دكتر مصطفي بهزادفر
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
چكيده:
با توجه به پيشرفت روزافزون علوم و عميقتر شدن شناخت انساني، به رسميت شمردن تفاوتهاي فردي انسانها در طراحي فضاها امري ضروري به نظر ميرسد. با توجه به اينكه افراد با بيماريهاي خاص محدوديتهاي خاص خود را دارند، همگام با تأمين خدمات و فرآيند درمان آنها دانش معماري و شهرسازي نيز بايستي در راستاي شناخت مشكلات و ارائه خدمات به اين افراد تلاش نمايد. همزمان با تأمين محيطي ايمن و كارا براي اين افراد، معماري و شهرسازي بهعنوان ابزارهاي تأمين كيفيت محيط انسانساخت در راستاي بهبود كيفيت زيست و تأمين رفاه كليه گروههاي اجتماعي، سني، جنسي، حركتي و ... ميتواند بهعنوان مكمل فرآيند درمان و آموزش افراد و بيماران با نيازهاي خاص عمل نمايد. حضور پذيري و اجتماعپذيري همه افراد جامعه اعم از افراد سالم و افراد با شرايط خاص يكي از ضروريت هاي مورد توجه شهرسازان و معماران در طراحي و برنامهريزي است. اينكه فضاهاي شهري بتوانند مختص به عدهاي خاص طراحي شوند تا علاوه بر عموم، حضور اين افراد نيز ميسر شود. ضرورت توجه به عوامل مؤثر محيطي در فضاهاي درماني-آموزشي متناسب با شرايط خاص روحي و رواني كودكان اوتيسم بهخوبي مشهود است. فضاهايي با محوريت توجه به روح و روان كودكان كه بتوانند علاوه بر پاسخگويي به شرايط و نيازهاي بيماران، بستري مناسب براي كاهش مشكلات ذهني و فكري و اجتماعي اين كودكان فراهم آورد. بهعبارتديگر، مهمترين مسئله در مورد كودكان مبتلا به اوتيسم شناخت رفتارهاي ويژه اين كودكان و فراهم آوردن عوامل محيطي مؤثر در ايجاد آسايش رواني در محيط با بهكارگيري اصول روانشناسي محيطي در طراحي فضاها است، تا بتوانيم با افزايش كيفيت همزيستي ميان كودكان و محيط، زمينه بهبود آنان را افزايش دهيم. پژوهش حاضر با پيشفرض قرار دادن اصل «تأمين كيفيتهاي موردنياز در راستاي نيازهاي كودكان مبتلا به اوتيسم در راستاي رفع مشكلات و ارتقاي عملكرد آموزش و درمان با استفاده از كيفيتهاي قابل لمس و قابل درك در محيط» تلاش نموده است، نيازهاي كودكان اتيسم را شناسايي كند و با توجه به اين اصول اقدام به تدوين اصول طراحي فضاهاي مناسب و موردنياز آنها نمايد. پژوهش حاضر تلاش دارد كه چگونه ميتوان نيازهاي افراد خاص و گروههاي اقليت جامعه را درسطح كلان در فضاهاي شهري پوشش داده و در ديد خود بهطور ويژه فضايي را براي آنها طراحي كرد. اين تحقيق بنا به ماهيت خود، در تدوين مؤلفهها، بنيادي و در بررسي؛ موردي كاربردي است. لذا با توجه به ماهيت موضوع و مؤلفههاي موردبررسي اين پژوهش ازنظر ماهيت و روش كار جزء دسته مختلط است، چون در تلاش است با استفاده از اطلاعات كتابخانهاي و مقالات موجود در زمينه موضوع پژوهش در مطالعات و پژوهشهاي مشابه ملي و بينالمللي و استفاده از نظرات خانوادههاي افراد مبتلا به اختلال اوتيسم به بررسي، رفتارها و كنشهايي كه در سطح ناحيه و منطقه شكل ميگيرد بپردازد. براي بررسي و تحليل سيستمي براي طراحي فضاي شهري اجتماعپذير براي افراد مبتلا به اختلال اوتيسم ابتدا به مشخص كردن شاخصهاي پژوهش با توجه به هدف پژوهش و بعد از انتخاب شاخصهاي پژوهش از روش رگرسيون چند متغيره به بررسي و امتيازدهي شاخصهاي فضاي شهري اجتماعپذير براي افراد مبتلا به اختلال اوتيسم با توجه به نظرات كارشناسان پرداختهشده است. بعد از به دست آمدن امتياز از تحليل عاملي كه براي مشخص كردن رتبهبندي شاخصهاي استفادهشده است، تا امتياز نظرات خانوادههاي افراد مبتلا به اختلال اوتيسم مشخص شود و سپس از مجموع نظرات خانوادهها و كارشناسان براي به دست آمدن امتياز اهميت شاخصها استفاده شده است. بر اين اساس توجه به شاخص كيفيت محيطي كه شامل معيارهاي آسايش و راحتي، آرامسازي فضا، فضاي سبز و تحريكپذيري است، مجموع امتياز بالاتري دريافت كرده و اين شاخصها در طراحي مورد توجه قرار گرفته اند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/01/17
-
عنوان به انگليسي
Urban Design Guide to Facilitate the Presence and Socialization of People with Autism Spectrum Disorder Study Area: Evin-Darakeh Tehran
-
تاريخ بهره برداري
2/15/2022 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه ثابت
-
چكيده به لاتين
Abstract
Due to the increasing progress of science and the deepening of human cognition, it seems necessary to recognize the individual differences of human beings in the design of spaces. People with certain diseases have their own limitations, along with the provision of services and their treatment process, the knowledge of architecture and urban planning should also work to diagnose problems and provide services to these people. With providing a safe and efficient environment for these people, architecture and urban design has tools to ensure the quality of the man-made environment in order to improve the quality of life and ensure the welfare of all social groups, age, sex, movement, etc. can complement the treatment and education process for Patients with special needs.
The presence and sociability of all members of society, including healthy people and people with special conditions, is one of the necessities considered by urban planners and architects in design and planning. That urban spaces can be designed for specific people so that in addition to the public, the presence of these people will be also possible. We need spaces with a focus on the psyche of children that can respond to the conditions and needs of patients, provide a suitable environment to reduce the mental, intellectual and social problems of these children.
The present study tries to cover the needs of specific individuals and minority groups in society on a large scale in urban spaces and design a space specifically for them.
Therefore, according to the nature of the subject and the studied components of this research, it is a mixed category in terms of nature and method of work, because it tries to use library information and existing articles in the field of research in similar national and international studies and researches and family opinions.
-
كليدواژه هاي فارسي
فضاي شهري , اوتيسم , اجتماع پذيري , تحليل عاملي , رگرسيون سلسله مراتبي
-
كليدواژه هاي لاتين
urban space , autism , sociability , factor analysis , hierarchical regression
-
Author
Fatemeh Sabet
-
SuperVisor
Mostafa Behzadfar
-
لينک به اين مدرک :