چكيده
در اين پايان نامه ،نتايج حاصل از بررسي عملكرد خارج از طرح موتورهاي توربوفن چند محوره داراي نسبت كنار گذر بالا ارائه شده است .براي مدلسازي عملكرد موتور از روش حلقه هاي متوالي تودرتو استفاده گرديده است .عملكرد اجزاي منفرد موتور با بهره گيري از نمودارهاي عملكرد ،،معادلات ترموديناميك و ديناميك گاز و در موارد مقتضي با استفاده از روابط تجربي مدل شده است .در مورد سيال عامل ،از فرض گاز كامل استفاده شده و رطوبت موجود در هوا ناچيز انگاشته شده است .در نواحي داغ و سرد موتور از مقادير جداگانه خواص ترموفيزيكي سيال استفاده شده است .با توجه به اينكه روند مدلسازي رياضي موتورهاي چند محوره تا حدودي پيچيده و گيج كننده مي باشد .بمنظور ايجاد دركي عميقتر ،درابتدا عملكرد موتور توربوجت تك محوره مورد بررسي قرار گرفته است .سپس به بررسي عملكرد موتور توربوفن پرداخته شده است .در خاتمه يك موتور توربوجت و يك موتور توربوفن موجود ،شبيه سازي شده و نمودارهاي حاصله مورد بررسي قرار گرفته اند .