-
شماره ركورد
26455
-
پديد آورنده
محمدرضا سلطاني
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران حمل ونقل
-
سال تحصيل
1398-1400
-
تاريخ دفاع
1400/12/23
-
استاد راهنما
دكتر افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
با توجه به نقش پراهميت زمانبندي چراغهاي راهنمايي در بهبود ظرفيت تقاطعهأ شهري و همچنين كارايي شبكه معابر شهري، مطالعات مختلفي براي بهينهسازي زمانبنديها در شرايط مختلف صورت گرفته است. سيستمهاي كنترل تقاطعها چراغدار بر اساس روش عملكردي در چهار دسته سيستمهاي كنترل چراغ زمان ثابت، نيمه هوشمند، تمام هوشمند و كنترل تطبيقي قرار ميگيرند. سيستمهأ كنترل ترافيك تطبيقي، در مقايسه با سيستمهاي كنترل زمان ثابت و سيستمهاي هوشمند، ميتوانند هم باعث استفاده بيشتر از ظرفيت ترافيكي در كل شبكه گردند و هم در پاسخ به تغييرات شرايط ترافيكي در شبكه، با هماهنگسازيهاي چراغها و با عملكرد تطبيقي، باعث بهبود شرايط ترافيكي در سراسر شبكه گردند.
يكي از معروفترين سيستمهاي كنترل تطبيقي كه در ايران استفاده ميشود اسكتس است. با توجه به توسعه اين سيستم بر اساس شرايط ترافيكي كشور سازنده و فرض ترافيك خط مبنا جهت جمعآوري دادهها و همچنين عدم در نظر گرفتن شرايط ترافيكي غير خط مبنا كه در شهرهاي مختلف ايران ازجمله تهران مشاهده ميشود، باعث بروز خطا در زمانبندي ارائهشده توسط سيستم اسكتس ميشود. لذا ارائه يك روش جديد براي محاسبه زمانبندي تقاطعها در شهر تهران كه شرايط غير خط مبنا و ناهمگن ترافيك را در نظر بگيرد، امري لازم و ضروري است. در اين پاياننامه به ارائه شاخصي تحت عنوان سطح اشغال پرداختهشده است كه در انواع شرايط ترافيكي ازجمله ترافيك غير خط مبنا بهطور مناسبتر برداشتشده و با استفاده از الگوريتم كنترل فشار برگشتي به محاسبه نسبت زمان سبز براي هر رويكرد پرداختهشده است. همچنين به ارائه رابطهايي براي طول سيكل پرداختهشده است كه زمان طول سيكل را به صورت لحظهايي براي هر شرايط ترافيكي به صورت پويا محاسبه ميكند. همچنين در اين مطالعه به شبيهسازي يك تقاطع كه تحت عملكرد اسكتس در حالت عملياتي است در نرمافزار ويزيم و استفاده از رابط كاربري COM پرداختهشده است. در مقايسه اين روش با روشهأ حالت عملكردي اسكتس و هوشمند و بررسي شاخصهاي مختلف ازجمله زمان سفر، تأخير و طول صف نتايج ارائهشده است كه در همه موارد باعث بهبود شرايط شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/02/21
-
عنوان به انگليسي
Providing a method for adaptive control of signalized intersections in Tehran
-
تاريخ بهره برداري
3/14/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محمدرضا سلطاني
-
چكيده به لاتين
Due to the important role of traffic signal timing in improving the capacity of urban intersections as well as the efficiency of urban road network, various studies have been done to optimize signal timing in different conditions. Traffic signal control systems fall into four categories based on the functional method: fixed, Semi-actuated, fully actuated and Adaptive traffic control system. Adaptive traffic control systems, compared to fixed time control systems and Fully-actuated systems, can make more use of traffic capacity throughout the network and in response to changes in traffic conditions in the network, by coordination and adaptive performance, improve traffic conditions in whole the network. One of the most famous adaptive traffic control systems that is also used in IRAN is SCATS. Due to the development based on the traffic conditions of the country of manufacture, and the lane-based traffic for collecting data and also not considering the non-lane-based traffic conditions that are observed in different cities of Iran, including Tehran, Causes errors in timing that Provided by a SCATS system. Therefore, it is necessary to provide a new method for signal timing of intersections in Tehran to consider non-lane-based and heterogeneous traffic conditions. In this Thesis, an index called area occupancy is presented, which is properly computing in various traffic conditions, such as non-lane-based traffic, and the green time ratio for each approach is calculated using back-pressure control algorithm. A cycle length relation is also provided that calculates the cycle length time instantaneously for each traffic condition. This study evaluated an intersection that is operating under SCATS and simulated in Vissim software and use of the COM user interface. Comparing this method with the SCATS mode and Fully-ACTUATED. Thesis examining various indexes such as travel time, delay and queue length, the results are presented, which in all cases has improved the situation.
-
كليدواژه هاي فارسي
كنترل تطبيقي , ترافيك غير خط مبنا و ناهمگن , زمانبندي تقاطع , سطح اشغال , ويزيم
-
كليدواژه هاي لاتين
Adaptive traffic control systems , Non-lane based and heterogeneous traffic , signal timing , Area occupancy , Vissim
-
Author
MohammadReza Soltani
-
SuperVisor
Afshin Shariat Mohaymany
-
لينک به اين مدرک :