-
شماره ركورد
26894
-
پديد آورنده
بابك سديد
-
عنوان
ارزيابي تأثير خشم رانندگان كاميون در رفتارهاي ناهنجار رانندگي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران- حمل و نقل
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/3/29
-
استاد راهنما
دكتر عبدالرضا شيخ الاسلامي - دكتر محمود احمدي نژاد
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
نرخ تصادفات جاده اي در بين رانندگان كاميون ايراني به طور قابلتوجهي بالا است و بر اساس شواهد تجربي، رفتارهاي ناهنجار رانندگي كه اغلب ناشي از عوامل جمعيت شناختي، رواني- اجتماعي و مسائل مرتبط با شغل، مي باشد، ممكن است تأثير مستقيم و يا غيرمستقيم در وقوع تصادفات داشته باشند. از طرفي رانندگان كاميون، به واسطه شغلي كه دارند، مدتزمان زيادي را در سطح راه ها و جاده ها مي گذرانند. ازاينرو بيشتر از ساير رانندگان در معرض خطرات، تصادفات و رفتارهاي پرخاشگرانه ناشي از رانندگي قرار مي گيرند. در اين پژوهش به بررسي تأثير پارامتر روانشناختي خشم رانندگي در بروز رفتارهاي ناهنجار رانندگي در بين رانندگان كاميون پرداخته شد. جهت انجام اين پژوهش ابتدا يك پرسشنامه با بهره گيري از پرسشنامه هاي استاندارد رفتار رانندگي (DBQ) و خشم رانندگي (DAS) و همچنين اطلاعات دموگرافيك رانندگان طراحي شد. پرسشنامه طراحي شده با همكاري اداره كل راه و ترابري استان آذربايجان شرقي، در بين 520 راننده كاميون توزيع شد و داده هاي موردنياز جمع آوري گرديد. پس از بررسي ساختار عاملي پرسشنامه هاي مورداستفاده و تائيد پايايي آن ها، تحليل همبستگي بين ويژگي هاي دموگرافيك رانندگان و ابعاد خشم رانندگي با خرده مقياس هاي رفتار رانندگي انجام گرفت و مشخص گرديد كه بين كليۀ عامل هاي خشم رانندگي (رفتارهاي خصمانه، حضور پليس، رانندگي غيرقانوني، موانع ترافيكي) و خرده مقياسهاي رفتار رانندگي (لغزش ها، خطاها، تخلفات تهاجمي، تخلفات عادي) ارتباط معنادار و مثبت وجود دارد. همچنين طبق تحليل همبستگي، متغير تجربه رانندگي با كليۀ خرده مقياسهاي رفتار رانندگي و همچنين متغير سن رانندگان با عامل هاي تخلفات تهاجمي و عادي همبستگي معنادار و منفي دارند. درنهايت براي پيش بيني بروز رفتارهاي ناهنجار رانندگي، براي هر يك از خرده مقياسهاي رفتار رانندگي (به عنوان متغير وابسته)، مدل رگرسيوني خطي چندگانه بر اساس عامل هاي خشم رانندگي (به عنوان متغيرهاي مستقل) ساخته شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/06/06
-
عنوان به انگليسي
evaluating the impact of lorry drivers aggression on aberrant driving behaviors
-
تاريخ بهره برداري
6/19/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
بابك سديد
-
چكيده به لاتين
Road accident rates among Iranian lorry drivers are considerably high and, according to
empirical evidence, aberrant driving behaviors, which are often the result of demographic, psychosocial, and job-related issues, may have a direct or indirect effect on the occurrence of accidents. On the other hand, lorry drivers, spend a lot of time on the road because of their jobs. Therefore, they are more exposed to the danger, accidents and aggressive behaviors of driving than other drivers. In this study, the effect of the psychological parameter of driving anger on the occurrence of abnormal driving behaviors among lorry drivers was investigated. To conduct this research, a questionnaire was first designed using standard questionnaires of driving behavior (DBQ) and driving anger (DAS) as well as demographic information of drivers. The questionnaire designed in cooperation with the General Directorate of Roads and Transportation of East Azerbaijan Province was distributed among 520 truck drivers and the required data were collected. After examining the factor structure of the questionnaires used and confirming their reliability, correlation analysis was performed between drivers' demographic characteristics and dimensions of driving anger with driving behavior subscales and it was found that there is a significant and positive relationship between all factors of driving anger (Hostile gestures, Police presence, Illegal driving, Traffic obstacle) and driving behavior subscales (Lapses, Errors, Aggressive violations, Ordinary violations). Also, according to the correlation analysis, the variable of driving experience has a significant and negative correlation with all sub-scales of driving behavior, as well as the variable of drivers' age with the factors of aggressive and ordinary violations. Finally, to predict the occurrence of abnormal driving behaviors, for each of the subscales of driving behavior (as a dependent variable), a multiple linear regression model based on driving anger factors (as independent variables) was constructed.
-
كليدواژه هاي فارسي
خشم رانندگي , رفتارهاي ناهنجار رانندگي , رانندگان كاميون , رانندگي پرخاشگرانه , رگرسيون خطي چندگانه
-
كليدواژه هاي لاتين
Driving anger , Driving aberrant behaviors , Lorry drivers , Aggressive driving , Multiple linear regression
-
Author
Babak Sadid
-
SuperVisor
Dr. Abdolreza Sheikholeslami , Dr. Mahmoud Ahmadinejad
-
لينک به اين مدرک :