-
شماره ركورد
26904
-
پديد آورنده
زينب دانيالي
-
عنوان
تعيين تابع مطلوبيت ايرلاين ها براساس معيارهاي مسافران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع سيستم هاي اقتصادي اجتماعي
-
سال تحصيل
1395
-
تاريخ دفاع
1398/07/14
-
استاد راهنما
دكتر احمد ماكوئي
-
استاد مشاور
-
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
شناخت بهتر رفتارهاي مسافران در انتخاب شركت ها در اين زمينه كمك بسياري به شركت ها مي كند. اين
مو ضوع در ايران نيز در سالهاي اخير با افزايش تعداد شركت ها، افزايش رقابت تجاري بين آن ها و شرايط
اقتصادي كشور توجه زيادي را به خود جلب نموده است. صنعت حمل و نقل همواره در جستجوي راه هايي
براي كاهش هزينه ها و افزايش بازده بوده ا ست. در اين تحقيق كه به برر سي معيارهاي م سافران در انتخاب
5 شرركت هاي هواپيمايي داخلي مي پردازد، جهت جمع آوري اطالعات مورد نياز از مسرافران با اسرتفاده از
مشراورات صراحب نظران و خبرگان، براسراس 10 معيار انتخاب شرده توسرط خبرگان كه تصرور ميرفت در
انتخاب مسافران نقش مهمي داشته باشد پرسشنامه اي طراحي شد و از مسافران خواسته شد تا بر اساس
ميزان اهميت هر يك به آن ها نمره دهند. اين 10 معيار بر ا ساس ميزان اهميت از ديدگاه م سافران اولويت
بندي شردند. در اين تحقيق براي وابسرتگي متقابل معيارها و وزن آن ها از روم تصرميم گيري چند معياره
)MCDM )استفاده شده است و براساس آن ها تايع مطلوبيت ايرالين ها را بررسي كرديم. براي تعيين تابع
مطلوبيت از روم يو تي استار )Star UTA )استفاده شد. در اين تحقيق 4 فاكتور اصلي كه مهمترين تأثير را
در فرآيند انتخاب م سافران دا شتند م شخص شدند كه به ترتيب شامل نوع ارتباط گيري خدمه با مسافران،
ادب،احترام و نزاكت، غذا و تأخير ه ستند. بهترين ايرالين با توجه به مطلوبيت تعيين شده م شخص گرديد
نتايج بدين صورت بود كه ايرالين ماهان از مطلوبيت بي شتري در بين ايرالين هاي نمونه كه شامل ايران اير،
معراج، تابان و قشررم هسررتند برخوردار اسررت. اين تحقيق مفاهيم كاربردي را براي خطوط هوايي در زمينه
رقابت هاي تجاري فراهم مي كند وزمينه هايي را براي انجام اين نوع مطالعات در ايران معرفي مي كند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/06/07
-
عنوان به انگليسي
Determine the utility function of airlines based on passenger criteria
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زينب دانيالي
-
چكيده به لاتين
A better understanding of travelers' behavior in choosing a company helps many
companies. This issue has also attracted much attention in Iran in recent years
with increasing number of companies, increasing trade competition between them
and economic conditions of the country. The transportation industry has always
been looking for ways to reduce costs and increase efficiency. In this study, which
examines the criteria of travelers in the selection of five domestic airlines, to
collect the information required of travelers using expert and expert advice, based
on the ten criteria selected by the experts, it was thought to play an important role
in the choice of travelers. A questionnaire was designed and travelers were asked
to rate them based on their importance. These ten criteria were prioritized on the
basis of importance from the perspective of travelers. In this study, we used Multi
Criteria Decision Making (MCDM) to determine the interdependence of criteria
and their weight. The UTA Star method was used to determine the utility
function. In this study, four main factors that had the most significant impact on
the traveler selection process were identified, respectively, the type of crew
communication with passengers, courtesy, respect and courtesy, food and delay.
The best Airlines with respect to the specified utility were identified as the results
that Mahan Airlines were more favored among the typical Airlines including Iran
Air, Ascension, Taban and Qeshm. This study provides practical implications for
airlines in the field of commercial competition and introduces some weights for
conducting such studies in Iran.
-
كليدواژه هاي فارسي
خطوط هوايي، تابع مطلوبيت، روم Star UTA ،تصميم گيري چندمعياره
-
كليدواژه هاي لاتين
Airlines, Utility Function, UTA Star Method, Multi-criteria Decision Making
-
Author
Zeynab Daniyali
-
SuperVisor
Dr. Makui
-
لينک به اين مدرک :