-
شماره ركورد
27036
-
پديد آورنده
مجتبي اسايي
-
عنوان
بررسي درس روش تحقيق رشته آموزش زبان انگليسي در دوره كارشناسي ارشد: محتويات، نگرش ها و عملكرد ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات خارجي- آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1401/6/22
-
استاد راهنما
محمد اميني فارساني
-
استاد مشاور
شهين واعظي
-
دانشكده
زبانهاي خارجي
-
چكيده
ضمن اذعان به اهميت جنبش پژوهشي در زبان شناسي كاربردي، رشته آموزشي چنين جنبش اخير به اندازه كافي مورد بررسي قرار نگرفته است. براي كمك به اين شكاف در ادبيات تحقيق، در اين مطالعه دو مرحلهاي، محقق ابتدا به بررسي وضعيت موجود دروس روش تحقيق TEFL (تدريس زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي) در كلاسهاي كارشناسي ارشد در دانشگاههاي دولتي ايران پرداخت. بر اساس روش نمونه گيري هدفمند و با شدت، 28 برنامه درسي از 23 دانشگاه جمع آوري و با MAXQDA تجزيه و تحليل شد. محقق تركيبي از مراحل كدگذاري استقرايي و قياسي را براي ايجاد چارچوبي اتخاذ كرد كه در نهايت تصويري از اهداف، محتوا و روشهاي ارزيابي دورههاي RM به دست ميدهد. سپس در مرحله دوم ضمن در نظر گرفتن وضعيت فعلي دروس RM در مرحله اول، هدف سنجش نگرش دانشجويان كارشناسي ارشد نسبت به آن بود. عليرغم تحقيقات رو به رشدي كه نگرش دانشجويان را نسبت به تحقيق و درس RM در زمينه هاي مختلف بررسي مي كند، ديديم كه تصورات دانشجويان در زمينه زبان شناسي كاربردي (AL) يك حوزه نسبتا ناشناخته باقي مانده است. محقق براي پر كردن شكاف موجود در ادبيات، پرسشنامه اي 33 سوالي با دو سوال باز را براي 171 دانشجوي TEFL M.A كه در دانشگاه هاي دولتي ايران تحصيل مي كردند، اصلاح و اجرا كرد. براي تجزيه و تحليل داده هاي كمي از IBM SPSS (نسخه 26) و براي تجزيه و تحليل داده هاي كيفي از MAXQDA (نسخه 2020) استفاده شد. در مورد نتايج، يافته هاي مرحله اول دو مكانيسم آموزشي متفاوت و نامتقارن را برجسته مي كند: رويكرد سنتي و تركيبي. محقق ضمن تاييد مكانيسم پژوهشي آموزشي متداول، به نفع آموزش تركيبي پژوهشي به عنوان جايگزين مبتني بر شواهد و مكمل براي رويكردهاي آموزشي پژوهشي مرسوم در تحقيقات آموزشي استدلال كرد. يافتههاي تلفيقي مرحله دوم حاكي از آن است كه عليرغم علاقه قابلتوجه دانشجويان به دروس تحقيق و RM، تصور آنها از تحقيق كاملاً دقيق نيست. مفاهيم و توصيهها براي دانشجويان، مربيان دانشگاه، تحقيقات بيشتر، و مهمتر از آن، براي روشهاي آموزشي تازه متولد شده مورد بحث قرار ميگيرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/07/08
-
عنوان به انگليسي
Exploring TEFL Research Methodology for M.A. Courses: Contents, Attitudes, and Practices
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مجتبي اسايي
-
چكيده به لاتين
While acknowledging the significance of the research movement in applied linguistics, the pedagogical strand of such a recent movement has not been adequately examined. To contribute to this gap in the research literature, in this two-phase study, the researcher initially investigated the status quo of TEFL (Teaching English as a Foreign Language) research methodology (RM) courses in postgraduate classes in Iran state universities. Based on a purposeful, intensity sampling method, 28 syllabi were collected from 23 universities and analyzed with MAXQDA. The researcher adopted a mixture of inductive and deductive coding stages to create a framework that finally yields an image of the objectives, content, and assessment methods of RM courses. Then, in the second phase, while considering the current status of RM courses in the first phase, the goal was to measure M.A. students’ attitudes towards it. Despite a burgeoning body of research investigating students’ attitudes toward research and RM course in various fields, we saw that students’ conceptions in the field of Applied Linguistics (AL) remained a relatively unexplored area. To fill the gap in the literature, the researcher modified and administered a 33-item questionnaire with two open-ended questions to 171 TEFL M.A. students studying at Iranian state universities. IBM SPSS (version 26) was used to analyze quantitative data, and MAXQDA (version 2020) was used to analyze qualitative data. As for the results, the findings of the first phase highlighted two different and asymmetrical teaching mechanisms: the traditional and the synthetic approaches. While acknowledging the conventional teaching research mechanism, the researcher argued in favor of research synthesis pedagogy as an evidence-based and complementary alternative to conventional research training approaches in educational research. Integrated findings of the second phase implied that despite a substantial interest among students in research and RM courses, their conception of research is not comprehensively accurate. Implications and recommendations for students, university instructors, further research, and, more importantly, for the newly-born teaching methods are discussed.
-
كليدواژه هاي فارسي
تدريس در روش تحقيق , درس روش تحقيق , برنامه درس روش تحقيق , سنتز پژوهشي , ديدگاه دانشجويان درباره تحقيق , ديدگاه دانشجويان درباره درس روش تحقيق
-
كليدواژه هاي لاتين
Research methods instruction , Research methodology course , Research syllabus , Research synthesis , Students’ attitude towards research , Students’ attitude towards Research methodology course
-
Author
Mojtaba Asaei
-
SuperVisor
Dr. Amini Farsani
-
لينک به اين مدرک :