-
شماره ركورد
27103
-
پديد آورنده
فاطمه متمسك
-
عنوان
توسعه منظر كشاورزي با بهره گيري از رويكرد منظر بويايي جهت ارتقا "شادي" كاربران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري منظر
-
سال تحصيل
1400-1401
-
تاريخ دفاع
1401/02/31
-
استاد راهنما
دكتر مهدي خاكزند-دكتر محسن فيضي
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
در سال هاي اخير با افزايش جمعيت، توسعه شهري و افزايش ساخت و ساز در شهرها پوشش گياهي و كشاورزي در معرض تهديد قرار گرفته است. همچنين با مهاجرت نسل جديد از روستاها و شهر هاي كوچك به شهر هاي بزرگ توجه كمتري به كشاورزي و شغل سنتي نسل هاي قبل شده است. از طرفي با توجه به شيوع ويروس كرونا، كمبود محيط هايي كه سبب آرامش و سلامت روان شوند بيشتر مورد نياز بوده اند و نياز به فضاي سبز در محيط هاي شهري و محله اي افزايش يافته است. بويايي يكي از راه هاي اصلي روش هاي ارتباطات است و ارگان هاي بويايي كمتر به طور آگاهانه كنترل ميشوند. بو قادر است حسهايي نظير شادي، غم، آرامش، احساس عشق و حتي گرسنگي ايجاد نمايد. هدف از انجام اين پژوهش شناخت تاثيرات منظر كشاورزي و بويايي بر ادراك شادي كاربران بوده است. ايـن پژوهش به شيوه تركيبي شامل يك پيمايش از جنس مصاحبه ميباشد و دادههاي مصاحبه به صورت گرندد تئوري تحليل شدهاست. نتايج پژوهش نشان مي دهد با توجه به فضاهاي عمومي و شهري كه در زمان حال داشته و ميتوان در آينده داشت ايجاد رايحه خوشايند و استفاده از بو درمنظر كشاوزري شهري مي تواند موجب ارتقاي شادي در شهروندان شود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/07/18
-
عنوان به انگليسي
Agricultural landscape development using the Smellscape approach to promote "happiness" of users
-
تاريخ بهره برداري
5/21/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه متمسك
-
چكيده به لاتين
In recent years, with increasing population, urban development and increased construction in cities, Green space and Agriculture have been threatened. Also, with the migration of the new generation from villages and small towns to large cities, less attention has been paid to agriculture and the traditional occupation of previous generations. On the other hand, due to the prevalence of coronavirus, the lack of environments that promote peace and mental health have been more needed and the need for green space in urban and neighborhood environments has increased. Odor is one of the main ways of communication and the olfactory organs are less consciously controlled. The smell can create feelings such as joy, sadness, peace, love and even hunger. The purpose of this study was to identify the effects of agricultural landscape and smell on users' perception of happiness. This combined research involves an interview survey and the interview data is analyzed as grounded theory. The results show that according to the public and urban spaces that are present and can be in the future, creating a pleasant aroma and using the smell in urban agriculture can promote happiness in citizens.
-
كليدواژه هاي فارسي
؛منظر كشاورزي؛ , ؛منظر بويايي؛ , ؛ادراك؛ , ؛شادي؛
-
كليدواژه هاي لاتين
؛Agricultural Landscape؛ , ؛Smellscape؛ , ؛Perception؛ , ؛Happiness؛
-
Author
Fatemeh Motemasek
-
SuperVisor
Dr. Mehdi Khakzand - Dr. Mohsen Feizi
-
لينک به اين مدرک :